شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ امروزه علم اصول فقه از جایگاه اصلی خود که در رابطه با استنباط حکم شرعی بوده فراتر رفته است و در علوم دیگر مانند فهم مباحث تفسیری و مباحث کلامی نیز کاربرد فراوان دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: علم اصول فقه، علمی مبنایی است که توسط ائمه معصومین(ع) به این علم پرداخته شده است و قواعد و اصول استنباط احکام شرعی را در بر دارد.

وی با بیان این که علم اصول فقه کاربرد فراوانی در فهم متون دینی دارد گفت: امروزه علم اصول فقه از جایگاه اصلی خود که در رابطه با استنباط حکم شرعی بوده فراتر رفته است و در علوم دیگر مانند فهم مباحث تفسیری و مباحث کلامی نیز کاربرد فراوان دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه بیان کرد: در میان علومی که برای فهم متن علم مأموریت دارند علم اصول فقه از اتقان و استحکام فراوانی برخوردار است.

وی تصریح کرد: علم اصول در تاریخ خود فراز و نشیب‌های مختلفی داشته است و شاید بتوان از علامه وحید بهبهانی و شیخ انصاری به عنوان پایه‌گذار علم اصول فقه فعلی نام برد.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی با بیان اینکه در یک صد ساله اخیر علم اصول دارای بسط و گستردگی فراوانی شده است افزود: در زمان حاضر نیز پرداختن به مباحثی در رابطه با فلسفه علم اصول و ارتباط علم اصول با علوم دیگر غنای بیشتری به این علم داده است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان نتیجه‌گیری کرد علم اصول در تاریخ علمی حوزه‌های علمیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است گفت: آنچه که امروز فراروی علم اصول قرار گرفته است کاربرد علم اصول در فهم متون دینی می‌باشد.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین ابراز داشت: با سنجیدن علم اصول فعلی، می‌بینیم که با اضافه کردن برخی از مباحث و قواعد می‌توان علم اصول را در فهم مسائل مستحدثه و مباحث فقه حکومتی به کار برد و علم اصول قابلیت این توسعه را دارد.

وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های مقابل علم اصول روی آوردن برخی به مباحث هرمنوتیک می‌باشد که دفاع از علم اصول و میراث گران‌بهای عالمان این علم، به صورت منطقی و عالمانه می‌تواند این چالش را نیز برطرف کند.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی گفت: عده‌ای این شبهه را مطرح می‌کنند که با توجه به وجود آثار روایی و قرآنی، نیازی به علم اصول نیست و البته در مقام عمل نیز موجب دلسردی یا بی‌رغبتی برخی از طلاب جوان نسبت به علم اصول می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های گسترده اساتید این فن، مخصوصاً فعالیت‌ها و برگزاری محافل علمی و پرداختن به آثار کم نظیر علم اصول از طرف انجمن علم اصول این اشتیاق روز به روز در میان حوزویان و علاقه‌مندان به این رشته بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha