یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
نظم

حوزه/ آثار به جا مانده بی نظمی در زندگی انسان مانند تضییع وقت و عمر انسان که هیچ گاه باز نمی گردد، غیر قابل جبران بوده و هدر رفتن سرمایه، موجب پایمال شدن حقوق دیگران می شود.

خانم زارع، از طلاب موفق  و پژوهشگر و فعال فرهنگی، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در فارس مهم ترین عامل موفقیت در زندگی خود را اهتمام به نظام عنوان کرد و اظهارداشت:  یکی از مسائلی که در دین اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است نظم است. خداوند حکیمی که در سر تا سر هستی نظم را قرار داده است، همین نظم را هم در زندگی انسان می پسند؛ دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی برای تمام جزئیات زندگی دنیوی و اخروی قوانین و ضوابطی ارائه داده  است که برخی از این قوانین در کتاب الهی، قرآن آمده و برخی نیز از سخنان و سیره اهل بیت (علیهم السلام) بدست می آید تا انسان با استفاده از آن ها بتواند زندگی منظمی داشته باشد و سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی خود را تضمین کند.

وی افزود: عرصه های نظم نه تنها در زندگی عبادی انسان مانند نماز، روزه و حج جلوه گر است بلکه در مسائلی مانند نحوه گفتار، نوشتار، نشستن، تعلیم و تعلم، نحوه غذا خوردن و... نیز این امر بروز  و ظهور می کند. و علاوه بر در برگرفتن زندگی فردی شامل زندگی اجتماعی امور اقتصادی، اداری، نظامی و... نیز می شود.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که نظم به خودی خود به وجود نمی آید و عواملی از جمله، دینداری، تعیین هدف، برنامه ریزی، مدیریت زمان و ... در به وجود آمدن و بقای نظم مؤثر است. نظم سبب استفاده بهینه از فرصت ها، تنظیم افکار، جلوگیری از اتلاف عمر و... می شود.

زارع گفت: همان اندازه که شناخت عوامل نظم و فوائد آن مهم است، شناخت موانع آن و پیامدهای بی نظمی نیز نقش بسزایی در داشتن زندگی منظم دارد، عواملی مانند جهل نسبت به بهای عمر، شیوه های ایجاد نظم، سستی و تنبلی، امروز و فردا کردن و... مانع ایجاد نظم بوده که گاه آثار به جا مانده از آن در زندگی انسان غیر قابل جبران است مانند تضییع وقت و عمر انسان که هیچ گاه باز نمی گردد،  و با هدر رفتن سرمایه، پایمال شدن حقوق دیگران و... می شود.

وی در پایان گفت: بنابراین برای هر انسانی لازم است که نظم را در زندگی رعایت کند تا به سعادت و پیشرفت برسد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha