شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 354822
۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
رادیو واتیکان توافق هسته ای

حوزه/ اگر این توافق اجرا شود، قطعا تعادل دوباره ای برقرار خواهد شد و از نظر اقتصادی نیز هم برای ایران و هم برای جامعه بین الملل بسیار سودمند خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، وب سایت رادیو واتیکان در واکنش به توافق هسته ای ایران نوشت: پس از 20 سال مذاکرات و تقریبا 12 سال سکون، ایران و قدرت های بزرگ غربی 1+5  در مورد برنامه هسته ای ایران به توافقی تاریخی رسیدند.

توافق فورا اجرا نمی شود و باید به تایید کنگره آمریکا و پارلمان ایران برسد. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در این مورد گفت: توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس بازرسی است.

این توافق تاریخی به ایران تضمین می دهد که مجازات ها به طور تدریجی و در قبال کاهش برنامه هسته ای، لغو شود. طبق این توافق، بازرسان آژانس می توانند از تمام سایت های مشکوک  ایران از جمله سایت های نظامی بازرسی کنند. ایران همچنین پذیرفت  در صورت تخلف از توافقنامه، مجازات ها در مدت 65 روز  برقرار شود. مجازات ها علیه ایران لغو می شوند به استثنا فروش سلاح و موشک های بالستیک که به ترتیب در مدت 5 و 8 سال لغو می شوند. حالا صفحه تازه ای از سیاست جهانی ورق می خورد. قدرت های غربی همیشه تهران را به غنی سازی اورانیوم با اهداف نظامی و برای تولید بمب اتم متهم کردند. 

"متئو برسان" تحلیلگر سیاسی و کارشناس خاورمیانه در این باره گفت: اگر این توافق اجرا شود، قطعا تعادل دوباره ای برقرار خواهد شد و ایران در منطقه خاورمیانه حضور خواهد داشت. حالا قطعا جامعه بین الملل باید سعی کند ایران را در تمام مسائل که بسیار هم هستند شرکت دهد از جمله مسئله یمن، عراق، سوریه، لبنان و غیره. از نظر اقتصادی امضا توافقنامه می تواند هم برای ایران و هم برای جامعه بین الملل بسیار سودمند باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha