چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
احمد راسم النفیس

حوزه/ آل سعود هنوز نمی دانند که از گذشته تا کنون در تمام جنگ های خود علیه ایران شکست خورده اند و در ماجرای سوریه و لبنان هم شکست خوردند و اکنون نیز در جنگ جنایتکارانه خود با یمن شکست خواهند خورد...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، دکتر احمد راسم النفیس تحلیلگر سیاسی مصری در یادداشتی در پایگاه خود به بررسی و نقد استراتژی موهوم آل سعود برای نشر دموکراسی در منطقه پرداخت و گفت:

یک ضرب المثل هست که می گوید: آب که سربالا برود قورباغه ابوعطا می خواند یا اینکه سعودی مدعی دموکراتیک به ایرانی و یمنی و سوری می گوید: تاتی تاتی!!!!

کشاندن ایران به تنگنای دموکراسی عربستانی!

و آخرین ابداع عقل سعودی البته اگر بتوانیم آن را عقل بنامیم، مطلبی است که ابومعلقة تحلیلگر عربستانی درباره بحران ایران نوشته و پیشنهاد استراتژی گفتگو را مطرح کرده تا ایران را به سوی هدف از پیش تعیین شده هدایت کند که یا قبول کند و یا رد کند و به خیال خود ایران را به یک کوچه تنگ و تاریک براند که راه پیش و پس نداشته باشد! کوچه ای به نام دموکراسی در یمن و سوریه و پس از آن هم مثلا توافق تاریخی میان ایران و عربستان صورت بگیرد و ایرانی ها هم یا توافق را می پذیرند و یا اینکه همه چیز تمام می شود و مقابله تاریخی میان ایران و عربستان اتفاق می افتد.

عقل و خرد سلفی وهابی همین گونه می اندیشد و با همین واژه ها سخن می گوید.

ابومعلقه سپس در توضیح استراتژی مذاکره و توافق در چارچوب سیاست چماق و هویج می گوید: مذاکره با تهران اگر در تمام مسائل باشد کاری سخت و بی فایده است و بهتر آن است که ما تهران را به به تنگنا بکشانیم که توان مخالفت نداشته باشد و این تنگنا همان تنگنای دموکراسی در منطقه و پایان دادن به جنگ یمن و سوریه از طریق دموکراسی است و بعد هم می گوید مساله عراق را نیز به تاخیر می اندازیم تا ببینیم چه می شود!

بی اطلاعی آل سعود از واقعیت های منطقه و جهان

اما چقدر این سخنان ابومعلقه وحشتناک و سرسام آور است، چون نوشته های او هم حاکی از چیزهایی است که در سر آل سعود می گذرد؛ خاندانی که در عالم خیال و توهم زندگی می کنند و می خواهند جهانی خیالی بسازند، اما بویی از واقعیت نبرده اند و نمی دانند در چند دهه اخیر اطراف آنها چه گذشته و می گذرد و احمقانه ترین سخن او هم این سخن است که می گوید مساله عراق را به تاخیر می اندازیم! درست به حماقت سخن کسی که در قرن گذشته فریاد می زد، مصر و سودان مال ما و انگلستان هم اگر شد!! اکنون هم عربستان می گوید: یمن و سوریه و گروه های تروریست وهابی این دو کشور مال ما و عراق هم اگر شد!!

و بدین ترتیب آب که سربالا برود، کشوری مانند عربستان ادعای دموکراسی می کند!!

آل سعود هنوز نمی دانند که از گذشته تا کنون در تمام جنگ های خود علیه ایران شکست خورده اند و دوست عزیز خود صدام و عراق را هم از دست داده اند و بعداز آن هم جنگ تخریبی خود در سوریه را به راه انداختند و پیش از آن هم با همکاری اسرائیل در سال 2006 با لبنان وارد جنگ شدند و در هر دو شکست خوردند و اکنون نیز در جنگ جنایتکارانه خود با یمن شکست خواهند خورد.

آل سعود و مشاوران آنها در تمام این جنگ ها شکست خوردند و پول های صرف شده در اینجا و آنجا را نیز از دست دادند و آخرین این پول ها مبالغی بود که به دوستان فرانسوی خود دادند و فرانسوی ها هم چه زود در توافق با ایران آل سعود را فروختند!!

دست برداشتن ایران از هم پیمانان خود به یک شوخی شبیه است

آیا واقعا آل سعود آن گونه که ابومعلقه ادعا می کند می توانند جدول مذاکرات را بر ایران تحمیل کنند و بعد هم عربستان بتواند در این مذاکرات به تمام آرزوهای خود برسد در حالی که عربستان مشغول تحمل شکست های پی در پی است و دشمن عربستان یعنی ایران به همراه هم پیمانان خود با پیروزی از مذاکرات خارج شده است؟

و آیا ایران پس از این همه تلاش و حمایت از دوستان سرسخت خود در مقاومت می آید و به دوستان خود می گوید: در برابر آل سعود از شما عقب نشینی کردم ؟!

این چه عقلی است و چه تحلیلی است؟!

حتی پول های نفت عربستان که سال ها از آن برای تامین مالی گروه های تروریستی استفاده کرده اکنون به یک سلاح زنگ زده در دست تروریست ها تبدیل شده و آثار بحران مالی در افق نزدیک عربستان به وضوح دیده می شود.

و در پایان به نظر ما هذیان گویی های ابومعلقه درباره دموکراسی فقط نشان از آغاز پایان آل سعود دارد که خداوند متعال می فرماید: « وَلَوْ تَرَى إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ * وَقَالُوا آَمَنَّا بِهِ وَأَنَّى لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ * وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ * وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ»(سبأ، 51-54).

ترجمه: سید احمد احمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha