پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مظاهری

حوزه/ آثار مکتوب علمی علمای شیعه در طول تاریخ اسلام، علاوه بر این که مذهب جعفری را سیراب نموده، دیگر فِرَق اسلامی و حتی اندیشمندان غیر اسلامی نیز از این گنجینه بهره مند شده اند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» در پی انتشار تألیفات مراجع و بزرگان دین، آثار آیت الله العظمی مظاهری را در 10 موضوع (تفسیر، فقه، اخلاق، اعتقادات، حدیث، اقتصاد اسلامی، تاریخ و سیره، عرفان، رجال و اصول فقه) به اختصار معرفی می کند.

* تفسیر

1- معارف اسلام در سوره يس

اين كتاب حاصل 24 جلسه سخنراني آيت ‌الله مظاهري در ماه مبارك رمضان است که از سلسله درس هاي تفسير و تحت عنوان «تفسير سوره يس» تدوین شده است.

* فقه

2- الحاشيه علي العروه الوثقي

حاشيه بر عروۀ الوثقي که حضرت آيت الله مظاهري آن را نگارش نموده اند.

3-4-5- رساله توضيح المسائل در سه موضوع: «رساله توضيح المسائل- احکام»، «رساله توضيح المسائل- اخلاق» و «رساله توضيح المسائل- اعتقادات»        

رسالة توضيح المسائل جلوة آشکار دينداري در صحنة انديشه و عمل مؤمنان است؛ از اين رو داراي اهميت شايان توجه مي باشد و برتر، آن است که علاوه بر دارا بودن «احکام شرعيِ» مکلّفين- چه در قسمت وظائف فردي و چه در جانب روابط اجتماعي- در بردارندة اصول کلي دو بخش ديگرِ دين يعني «اعتقادات و اخلاقيّات» نيز باشد.

* اخلاقتالیفات آیت الله العظمی مظاهری

6- نماز نجوای مؤمنان

در این کتاب به موضوع مهم نماز از دو بعد اخلاقی و فقهی پرداخته شده است.

بخش اوّل حاوی اسرار عرفانی و اخلاقی نماز است و بخش دوّم احکام و استفتائات نماز را در بر می‌گیرد.

7- «روزه» سلوک پرهيزکاران

همان طور که هر عمل عبادي نتايجي در بردارد، روزه نيز داراي فوائد فراواني است که مهم‌ ترين آن فوائد، نائل شدن روزه ‌دار به مقام تقوا و پرهيزکاري مي ‌باشد. اما روزه ‌اي مي ‌تواند موجب نيل انسان به اين مقام شود که علاوه بر صحّت فقهي، از حقيقت و کمال معنوي برخوردار بوده و داراي صحّت اخلاقي نيز باشد. اين کتاب به تبيين شرايط و لوازم صحّت روزه می پردازد.

8- پاسخ به پرسش ‌های جوانان

این کتاب حاوی سؤالات جوانان با موضوعات اخلاقی، اعتقادی، عرفانی و اجتماعی است که به چاپ رسیده است.

9- پاسخ به پرسش ‌های ازدواج و خانواده

کتاب یادشده، حاصل گردآوری بخشی از سؤالات واصله با موضوع ازدواج و خانواده است. در این کتاب، صرفاً سؤالاتی که نیاز به پاسخ «اخلاقی» و مشاورۀ «دینی، تربیتی» داشته چاپ شده است و به جز چند سؤال خاص، از افزودن سؤالات شرعی ازدواج و خانواده به این کتاب خودداری شده است.

* اعتقادات

10- حديث اهل نظر        

11- اندیشه‌ های ناب/ سیره و فضائل حضرت زهرا(س)         

این کتاب که در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است به تبيين برخي از جنبه ‌هاي با اهميّت شخصيّت بي‌‌ بديل حضرت امّ الائمّة النُّجباء‌، فاطمۀ زهراء «سلام‌ الله ‌عليها» اختصاص دارد و به پرسش ‌هاي متفاوتي پيرامون جنبه ‌هاي مختلف شخصيّت، سيره و رخدادهاي مربوط به شهادت حضرت زهرا «سلام ‌الله ‌عليها» پاسخ داده شده است.

12- اندیشه‌های ناب/سیمای زن در اسلام

کتاب مذکور که در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است، به تبيين برخي از جنبه ‌هاي شخصيّت زنان از منظر دين مبين اسلام اختصاص دارد و در آن به پرسش ‌هاي مختلفي در اين زمينه پاسخ داده شده است.

13- اندیشه‌های ناب/فضائل و قیام امام حسین(ع)

این کتاب که در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است، از شانزده فصل اصلي تشکيل شده و حاوی پاسخ به پرسش ‌هاي متفاوتي پيرامون جنبه ‌هاي مختلف شخصيّت و فضائل امام حسين سلام ‌الله ‌علیه و نيز قيام سرنوشت ‌ساز ايشان، وقايع عاشورا و مسائل پيرامون آن از جمله عزاداری می ‌باشد.

* حدیث

14- الحکومة الاسلامیة فی احادیث الشیعة الامامیّة

15- آفاق نیایش- تفسیر دعای سحر          

این کتاب حاوی تفسير ادبى، عرفانى، ولايى و اخلاقى فرازهاى دعاى سحر می باشد.

16- آفاق نیایش - تفسیر دعای کمیل        

کتاب یادشده حاوی تفسير ادبى، عرفانى، ولايى و اخلاقى فرازهاى دعاى کمیل است.

17- شرح و تفسير مناجات شعبانيه(2 جلد)                

* اقتصاد اسلامی

18- احکام اقتصادي اسلام در مورد زمين

اقتصاد چه در مكتب اسلام و چه در مكتب شرق و غرب متوقف بر كار است. اين اصل مسلّم و مورد قبول همه است كه بدون كار، اقتصاد از سلامت لازم برخوردار نخواهد بود. كار بر سه قسم است: 1. كار توليدي: نظير زراعت. 2. كار توزيعي: نظير تجارت. 3. كار خدماتي: نظير مديريت، طبابت، پرستاري و مهم تر از اين ها كارهاي اداري.

19- مقايسه بين سيستم هاي اقتصادي/جلد اول

20- مقايسه بين سيستم هاي اقتصادي/جلد دوم

 21- مقايسه بين سيستم هاي اقتصادي/جلد سوم      

در این سه کتاب، ضمن مقایسه بین سیستم‌ های اقتصادی رایج دنیا، اقتصاد مورد نظر اسلام معرفی شده است. همچنین اثبات شده است که در صورت اجرای دقیق قوانین قرآن و عترت که همان دستورات اسلام عزیز است، همۀ مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه حل خواهد شد.        

* تاریخ و سیرهتالیفات آیت الله العظمی مظاهری

22- تجلّی حق  

این کتاب، سیری در سیره و شخصيت عظيم الشّأن اشرف كائنات، پيامبر اکرم(ص) است. در مقدمۀ کتاب آمده است: در اين سلسله مباحث برآنيم بنابر بيت معروف مولوى قطره ‏اى از درياى فضايل پيامبر اعظم(ص) را در حدّ توان و معرفت خويش بيان كنيم. آب دريا را اگر نتوان چشيد هم به قدر تشنگى بايد چشيد.

23- مظهر حق  

اين کتاب نگرشي اخلاقي بر فضائل و سيرۀ زندگاني مولاي متّقيان و اميرمؤمنان حضرت علي عليه السلام دارد و مؤسّسه فرهنگي مطالعاتي الزّهرا سلام الله عليها آن را به چاپ رسانده است.

24- زندگاني چهارده معصوم       

آنچه در اين کتاب مي‌ خوانيد، فضايل و كمالات همة اهل بيت (ع) است. فقط اقتضاي زمان يا اقتضاي حالات سبب شده كه بعضي از آنها جلوه‌ گاه برخي از كمالات باشند. آنچه مسلّم است و از روايات مي ‌توان بهره گرفت، اين است كه اهل بيت عليهم ‌السلام از نظر فضايل و كمالات تفاوتي ندارند و همه آن ها نور واحدي بوده ‌اند كه منشعب به انوار مختلفي شده ‌اند.

* عرفان

25- سیر و سلوک - توبه                

دفتر دوم از مجموعه دفاتر «سير و سلوک» با عنوان «توبه»، مشتمل بر یک مقدّمه و چند دفتر است. این کتاب به شرح و تبيين منزل دوّم از منازل سير و سلوک يعني «منزل توبه» اختصاص دارد. اين مباحث در درس ‌گفتارهاي اخلاقي بیان گردیده و در ده فصل ارائه شده است.

26- سير و سلوک - يقظه               

برخورداري از بياني روان و قابل فهم و عاري بودن از اصطلاحات غامض عرفاني از ويژگي ‌هاي مباحث اخلاقي، عرفاني است که موجب مي‌ گردد افراد گوناگون با معلومات متفاوت بتوانند از اين مباحث بهرۀ لازم را ببرند. به ‌عبارت روشن ‌تر اهل سير و سلوک و جوانان تکامل طلب، مي ‌توانند با مطالعه و عمل به اين کتاب به مقام يقظه نائل آيند.

27- سير و سلوک - مقدمه            

اين کتاب حاوي چهارده دستورالعمل سازنده و کاربردي براي اهل سير و سلوک است که عمل و پايبندي به استمرار آن، براي سالکان الي ‌‌الله لازم و ضروري به نظر مي ‌رسد. برخورداري از بياني روان و قابل فهم و عاري بودن از اصطلاحات غامض عرفاني از ويژگي ‌هاي مباحث اخلاقي، عرفاني است که موجب مي ‌گردد افراد گوناگون با معلومات متفاوت بتوانند از این مباحث بهره مند شوند.

28- اسرار حج

تمامى اعمال عبادى شريعت مقدس، جدا از صُور ظاهرى، داراى اسرار و رازهاى شگفت ‏انگيزى است كه مؤمنان به ميزان سعه وجوديشان از آن بهره ‏مند مى‏ گردند. اين کتاب به بيان اين اسرار در طول سفر حج و منازل آن مي پردازد.

* رجال

29- الثقات الأخیار من رواة الأخبار           

اين کتاب که «موسوعه رجاليون ثقه» مي ‌باشد، مشتمل بر يک مدخل و سه باب است. مدخل کتاب، شامل 10 مقدمه اصلي است که در آن مباني رجالي نویسنده تحرير شده است؛ پس از آن، سه باب اصلي کتاب، اختصاص به «اسماء، کُنيه و القابِ» رجاليون ثقه دارد. در پايان کتاب نيز فهارس عامّه اي مشتمل بر پانزده فهرست تنظيم شده است.

* اصول فقه

30- عوائد الاصول الصغیر- جلد 1              

این کتاب بدون متن بوده و فقط فایل pdf آن در بخش دانلود پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له قابل دسترسی می ‌باشد.

31- عوائد الاصول الصغیر- جلد 2              

این کتاب بدون متن بوده و فقط فایل pdf آن در بخش دانلود پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له قابل دسترسی می ‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha