سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

حوزه/ استاد مشاور حوزه علمیه گفت: وساطت برای امر ازدواج از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و یکی از دلایل افزایش سن ازدواج بی‌توجهی به امر ازدواج نزدیکان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حق جو  در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)  اظهارداشت: بر اساس آیات و روایات و نظریات روانشناسان و جامعه شناسان یکی از مسائلی که زمینه آرامش و سکون افراد را فراهم می‌کند ازدواج است.

وی با بیان اینکه اگر در جامعه شاهد پرخاشگری‌ها و بزه کاری‌های رفتاری و فکری هستیم یکی از عوامل مهم آن دوری از ازدواج است تصریح کرد: اگر امروزه بچه‌ها تحمل دلسوزی‌های پدر و مادر، معلمین و اساتید دانشگاه‌ها را ندارند به خاطر خلأ عاطفی و روانی‌ آنهاست.

این استاد مشاور با اشاره به اینکه خداوند برای نیازهای رفتاری و عاطفی انسان ابزارهایی قرار داده است و یکی از این ابزارها ارتباط انسان با انسان است افزود: ارتباط با معلم، پدر و مادر و بستگان و از مواردی است که انسان‌ها به آنها نیاز دارد و یکی از این ارتباطات بسیار مهم ارتباط با جنس مخالف است.

وی ابراز داشت: خداوند برای تأمین نیازهای عاطفی انسان صله‌رحم و ازدواج را مطرح کرده است و انسان نمی‌تواند بی‌نیاز از این دو عنصر باشد و کسی که بگوید از جنس مخالف بدم می‌آید مشکل روانی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو با اشاره به اینکه کسانی که از ازدواج فرار می‌کنند و آن را برای خود افتخار می‌دانند در درونشان یک انقلاب و آتش‌فشان است گفت: آنها برای خود توجیه می‌آورند ولی در درونشان زوایای عاطفی خود را می‌سوزانند.

وی عنوان کرد: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود سطح بحران سازی و بحران پذیری بالا می‌رود و بعد از ازواج نیز با مشکلات بسیاری نیز رو به رو خواهند شد و اینکه در جامعه ما حالت‌های روانی افت کرده گریز از این اصل مهم زندگی است.

این استاد مشاور با بیان اینکه در روایات داریم کسی که عزب باشد خداوند عبادت او را نمی‌پذیرد گفت: از نظر اسلام فرار از ازدواج یکی از گناهان است و کسی بتواند ازدواج کند و اقدام نکند و به گناه بیفتد قابل اغماض نیست.

وی عنوان کرد: کسانی که فکر می‌کنند اگر ازدواج کنند با مشکلات زندگی رو به رو می‌شوند باید بدانند که خداوند فرموده ما روزیتان را می‌دهیم.

*انتظار معقول از همسر

حجت الاسلام و المسلمین حق جو با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند که همسرشان باید کسی باشد که هیچ مشکلی نداشته باشد گفت: این افراد مگر خودشان بدون مشکل هستند که چنین انتظاری از همسر آینده خود دارند، خیلی‌ها بودند که از نظر تحصیلات و اقتصادی پایین بودند و پس از ازدواج رشد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی به دنبال همه چیز کامل باشد، محال است که به آن برسد افزود: باید امتیازات را کنار هم گذاشت و اگر دختر و پسری حدود 70 درصد امتیازات را داشته باشند می‌توانند به خوبی زندگی کنند.

این استاد مشاور با بیان اینکه چشم و هم چشمی ها یکی از موانع ازدواج جوانان است گفت: بسیاری از وسایلی که برای جهیزیه می‌خرند در ده سال اول زندگی آنها استفاده نمی‌شود و باید سعی شود که این چشم و هم‌چشمی‌ها در جامعه از بین برود.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مسلمانان این است که زمینه ازدواج دو مؤمن را فراهم کنند یادآور شد: مردم نباید از اینکه ممکن است که زندگی آنها بعدها با مشکل مواجه شده و آنها را مقصر بدانند و از این سنت دست بکشند و باید بدانند معرفی افراد برای ازدواج عبادت بزرگی است.

*وساطت برای ازدواج امر به معروف است

حجت الاسلام و المسلمین حق جو گفت: از بین رفتن وساطت موجب شده که امروزه نقش پدر و مادر هم در انتخاب همسر برای فرزندان کاهش پیدا کند و دختر و پسرها خودشان به دنبال همسرشان بروند و این اشتباه بزرگی است.

وی بیان کرد: وساطت برای امر ازدواج از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و یکی از دلایل افزایش سن ازدواج بی‌توجهی به امر ازدواج نزدیکان است.

*آماده کردن شرایط ازدواج هزینه نیست سرمایه گذاری است

این استاد مشاور با اشاره به اینکه دولت باید در زمینه تشویق جوانان به ازدواج پیش قدم باشد گفت: کاهش سن ازدواج موجب می‌شود که بسیاری از بزه کاری‌ها از بین برود و از فساد در بین دختر و پسرهای در سن ازدواج کاهش یابد.

وی اذعان داشت: آماده کردن شرایط ازدواج در جامعه یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است که بسیاری از مشکلات جامعه را حل می‌کند ولی متأسفانه دولت در این زمینه کوتاهی کرده است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha