شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر

حوزه/ تمام شرق و غرب در جهان برای خفه کردن صدای شیعیان دست به دست هم دادند و به همین دلیل جنایاتی که امروز در یمن وبحرین و سوریه و... شاهد هستیم، ایجاد شد تا این روز بزرگ غدیر و پیام آن فراموش شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مهدی پور عصر امروز درمراسم اختتامیه  همایش بین المللی غدیر در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) اظهارداشت: پس از ظهر غدیر، امام علی(ع) و پیامبر(ص) سه شبانه روز در غدیر ماندند که با ایشان بیعت کنند و 120 هزار نفر تک به تک با ایشان و 12 امام بیعت کردند.

وی افزود: رسول اکرم (ص)در خطبه غدیر ویژگی های حضرت بقیه الله را بیان کردند و فرمودند که بیایید با امام علی(ع) و فرزندان ایشان بیعت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پور اظهارکرد: در آن شرایط جوی که بسیار گرم هم بود این سه روز ماندن پیامبر نشان دادند که منظور از مولا، دوست نیست، بلکه معنی آن همان رهبر و امام و خلیفه است.

استاد حوزه بیان کرد: توهین به رسول الله (ص) است که کسی بگوید که پیامبر سه شبانه روز مردم در بیابان نگاه دارد؛ ایشان به امام فرمودند که مردم باید هر ساله 18ذی الحجه را جشن بگیرند که این روز مصادف با عید نصاری و مجوس بود.

وی گفت: قرن ها در کشور مصر، دولت فاطمیون حضور داشتند و آنها سید بودند؛ حتی دانشگاه الازهر را نیز به نام حضرت زهرا(س) ساختند؛ این دولت غدیر را به شکل دهه برگزار کردند و از قرن 4 تا 6در مصر جشن دهه برگزار می شد و روز دهم نیز روز غدیر و جشن غدیربرگزار می شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پور خاطرنشان کرد: همایش سالانه دهه غدیر توسط دولت فاطمیون در مصر، یمن و شامات برگزار می شد؛ پس از آن دولت آل بویه در عراق و در سال 352 هجری قمری، این ایام را جشن می گرفتند.

وی اظهارکرد: در روز غدیر، خلیفه فاطمی بدون محافظت و بدون تاج و تخت خود را غلام امام علی(ع) معرفی می کرد وبا امام بیعت می کرد؛ در این جشن 10هزار تیرانداز و 5 هزار سواره نظام خلیفه را تا میدان راس الحسین قاهره  مشایعت می کرد و خطبه رسول الله قرائت می شد و پس از قاضی القضات نماز عید اقامه می شد و خلیفه نیز هدایای گران بهایی به مردم و مسئولان می داد.

استاد حوزه بیان کرد: در زمان صفویه و قاجار سالهای سال این دهه را برپا می کردند ،ولی متاسفانه پس از آن این دهه به فراموشی سپرده شد؛ اگر این راه فراموش نمی شد و همه بر راه و سبیل امامت امام علی(ع) حرکت می کردند این همه مشکل در جهان ایجاد نمی شد.

وی گفت: تمام شرق و غرب در جهان برای خفه کردن صدای شیعیان دست به دست هم دادند و به همین دلیل جنایاتی که امروز در یمن وبحرین و سوریه و... شاهد هستیم، ایجاد شد تا این روز بزرگ و پیام آن فراموش شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پور خاطرنشان کرد: برماست که این پیام را جهانی کنیم و با زبان های مختلف این پیام را به جهانیان برسانیم؛ بزرگان حوزه، این جشن را احیا کردند و خوشبختانه این دهه در کشور ما نیزدر حال احیا شدن است و جشن هایی در کشور در این زمینه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha