جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاجعه منا

حوزه/ کارشناسان خارجی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه با تاکید بر ضعف آل سعود در اداره کنگره عظیم حج، بر اتحاد مسلمانان و کشورهای اسلامی برای افزایش فشار بر عربستان تاکید کردند.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»/ روز عید قربان، صحرای منا شاهد فاجعه دردناکی بود که به دلیل کوتاهی آل سعود در اداره مراسم بزرگ حج برای جهان اسلام بوجود آمد ؛ حادثه ای که حدود 3 هزار کشته و زخمی از ملیت های مختلف داشته است. در همین زمینه با تعدادی از کارشناسان خارجی پیرامون بررسی این فاجعه و تکلیف مسلمان ها در باره چنین وقایعی به گفت و گو پرداختیم.

کارشناس پاکستانی: عربستان، درگیر ماجراجویی های منطقه ای است

حجت الاسلام یوشع ظفر حیاتی کارشناس پاکستانی و دبیر رادیو اردو با اشاره به فاجعه روز عید قربان در منا به خبرگزاری حوزه گفت: بر اساس اخبار رسیده حدود 700 حاجی پاکستانی مفقود است و حداقل 7 نفر کشته شده اند.

وی ادامه داد: عربستان سعودی ادعا دارد که می تواند هرساله این اجتماع عظیم را بدون کمک هیچ کشور اسلامی برگزار کند و با توجه به اینکه کنگره عظیم حج متعلق به همه مسلمانان است هیچ کشوری در اداره این کنگره شرکت نمی کند.

حیاتی تصریح کرد: به طور قطع در این فاجعه سهل انگاری سعودی را شاهدیم و ممکن است در آینده نیز چنین حوادثی به وقوع بپیوندد.

کارشناس پاکستانی گفت: مراسم بزرگی چون اربعین در کشور عراق که کشور پیشرفته ای نیست بدون حادثه برگزار می شود و این در حالی است که مرزهای زمینی و هوایی به طور آزادانه وارد عراق می شوند و ما مشاهده می کنیم که دولت عراق با تمام توان و با مشارکت کشورهای اسلامی این مراسم را برگزار کرد.

کارشناس رادیو اردو گفت: نکته دوم در این فاجعه این است که که اخیرا سعودی ها سرگرم ماجراجویی های خود در منطقه به ویژه یمن هستند و شکست های آنها در منطقه نوعی سردرگمی برایشان ایجاد کرده به طوری که نتوانستند به طور اساسی به فکر برگزاری مراسم حج باشند.

وی تصریح کرد: درگیری سعودی ها در جنگ یمن تا حدی است که نتوانستند ماموران و نیروهای امنیتی خود را به موقع به منطقه اعزام کنند و از سوی دیگر این حادثه مشکوک به نظر می رسد و دوربین های مدار بسته تمام این حادثه را ضبط کردند اما مسوولان سعودی پاسخگوی این فاجعه نیستند .

وی در خصوص واکنش مسلمانان نسبت به این سهل انگاری سعودی در مراسم حج گفت: مسلمان ها باید بر آل سعود فشار بیاورند و از طریق سازمان او آی سی هرچه سریعتر اجلاسی برگزار کنند که مراسم حج در سال های آینده با یک کمیته مشترک نظارت بر برگزاری مراسم حج را بر عهده گیرند.عبدالرحمن راجح کارشناس یمنی

کارشناس یمنی: آل سعود، مقصر اصلی حادثه است

عبدالرحمن راجح کارشناس یمنی هم با اشاره به این فاجعه دردناک گفت: به اعتقاد بنده با توجه به اینکه سلمان بن عبدالعزیز و پسرش در جنگ یمن درگیر هستند نمی توانند به خوبی امور اجرایی حج را به خوبی بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: نیروهای عربستان علاوه در یمن در فتنه انگیزی سایر کشورهای مسلمان و عربی چون عراق و سوریه دخیل هستند و این قضیه دلیل اصلی این حادثه دلخراش در منا است.

راجح گفت: بدون هیچ شکی دولت آل سعود مقصر اصلی حادثه است و بر اساس گفته شاهدان عینی این حادثه به دلیل بستن معابر و خیابان های منا بوده و آن هم برای عبور یک شاهزاده سعودی و کاروان او این حادثه رخ داده است و حجاج مسیر رفت و برگشت با یکدیگر تقابل کردند و تنها ناگزیر شدند از یک فضای کوچک که برای آنها باز شده بود عبور کنند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که نیروهای خبره ارتش عربستان به مناطق درگیر جنگ اعزام شدند شاهد چنین بی نظمی هایی در مراسم حج هستیم.

کارشناس یمنی گفت: از آنجا که هرساله حج درآمد میلیارد دلاری برای عربستان دارد اما نتوانسته و یا نخواسته تکنولوژی جدید برای اداره مراسم حج را به کار بگیرد.

وی با اشاره به محرومیت یمنی ها از حضور در مراسم حج امسال گفت: امسال هیچ زائری از یمن وارد عربستان نشده اما حدودا یک میلیون یمنی به عنوان کارگر یا کارمند در عربستان مقیم هستند.

راجح گفت: علاوه بر حادثه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام دو شب قبل حریقی در چادرهای منا اتفاق افتاده است  و به دلیل عدم توانایی افراد به کار گرفته شده در اداره حج زنجیره حوادث ادامه دارد.

وی با اشاره به عوامل دیگر رخ داد چنین حادثه ای گفت: صد در صد اتفاق منا و سایر حوادث عربستان به جهت منحرف کردن افکار مسلمان جهان از جنایات اسراییل در فلسطین یمن سوریه و در راس ان مسئله اول مسلمان ها قدس شریف است و نقش عامل صهیونیستی در این حوادث را نباید نادیده گرفت.

راجح گفت: در روز عرفه مفتی وهابی آل سعود مسلمان های یمن را تکفیر کرد و دعوت به نابودی یمنی ها کرد به طوری که چند حادثه انفجاری در یمن رخ داد .

وی خاطر نشان کرد: آل سعود و اسراییل پشت اختلافات جهان اسلام هستند و حوادث مکه به علت منحرف کردن افکار مسلمان ها از قضایای اصلی جهان اسلام است.

کارشناس یمنی اظهار داشت: سید مالک عابده کارشناس سوری شبکه العالم از سوی دیگر آل سعود به تخریب آثار تاریخی اسلام می پردازد و قصد دارد مراسم عبادی سیاسی حج و مظاهر اسلامی را به بازارهای تجاری تبدیل کند.

کارشناس سوری: بی نظم ترین حج در سالهای اخیر برگزار شد

سید مالک عابده کارشناس سوری شبکه العالم نیز به خبرگزاری حوزه گفت: متاسفانه العالم هیچ گاه اجازه حضور در عربستان را برای اطلاع رسانی نداشته و بیشتر اخبار العالم از طریق رسانه های خارجی در این باره تهیه می شود.

وی گفت: بر اساس ادعای العربیه علت اصلی فاجعه منا عدم توجه زایران به راهنمایی های شرطه ها بوده است و در واقع حکومت عربستان تقصیر این فاجعه بزرگ را به گردن زائران انداخته است!

عابده گفت: بر اساس گفت و گویی که با زائرانی که در 5 سال اخیر به مراسم حج می رفتند امسال را بدترین سال از حیث بی نظمی در برگزاری مراسم حج اعلام کردند.

کارشناس عراقی: آل سعود از مسئولیت اصلی خود سر باز می زندحجت الاسلام یوشع ظفر حیاتی کارشناس پاکستانی

حجت الاسلام باسم انصاری کارشناس عراقی هم با اشاره به این حادثه و قصور آل سعود در برگزاری مراسم حج گفت: بر اساس اخبار دریافتی از رسانه های عراقی تاکنون 8 عراقی مفقود شده اند.

وی خاطر نشان کرد: رخ داد 2 حادثه بزرگ در یک موسم حج دلیل واضح ضعف عربستان در اداره این مراسم بزرگ است و علاوه بر آن نقش توطئه وهابی ها و دخالت مستقیم یا غیر مستقیم رژیم صهیونیستی را در چنین حوادثی نمی توان نادیده گرفت به عبارت دیگر زمانی که سعودی ها آلت دست رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند از مسوولیت اصلی خود و اداره مراسم حج سر باز می زنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha