دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
میرباقری

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اگر در سختی ها و فتنه هایی که پیش می آید، دچار غفلت شویم بدی ها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح می کند هیچ چیزی نمی تواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری در اولین شب هیئت  ثارالله در مدرسه علمیه فیضیه گفت: یکی از دستورات الهی به بندگان صبر و پایداری است که کلید پیروزی و فتح است.

وی افزود: همیشه در پایداری و صبر است که اختیار خداوند تبلور پیدا می کند؛ نعمت اختیار در صبر و پایداری آشکار و ظاهر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: استقامت و صبر کردن گاهی در مقابل معاصی الهی است و گاهی نیز درباره تکالیف است؛ انسان باید با پایداری به تکالیف خود نسبت به خداوند متعال عمل کند.

این استاد حوزه بیان کرد: تشخیص و دشمنی و مقابله با نفس بسیار سخت است و صبر یکی از مهمترین ابزارها در پیروزی بر نفس است.

وی گفت: گاهی اوقات، صبرهایی وجود دارد که در قبال خواسته ها و تمنیات است و گاهی نیز در قبال سختی هایی است که بوجود می آید؛ صبر کردن برابر این مشکلات هم کار بسیار دشواری است و هم نتایج خوبی دارد.

سخنران مراسم  افزود: زمانی که ابتلایی بر انسان رقم می خورد بسیاری از آنها از دست انسان خارج است، ولی گاهی می تواند در این مواجهه موضع خود را تغییر دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: خداوند متعال برای برنامه ای که برای بشر دارد، مقدراتی ایجاد می کند که انسان در مقابل دوراهی هایی قرار می گیرد که می تواند این دو را انتخاب کند؛ اولین این تقدیر برای انبیا و اولیا و اهل بیت(ع) رقم خورده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: خداوند دشمنان را وسیله امتحان اولیای الهی قرارداده است؛ هر پیامبری، دشمن خاصی از انس و جن داشته اند؛ می شد که این فتنه نباشد ولی خداوند متعال این تقدیر را داشته اند.

این استاد حوزه بیان کرد: انبیای الهی این تقدیر و ابتلا و امتحان عظیم را قبول کردند که دشمن بر آنها فتنه شود و آنها با توکل بر خدا بر آنها غلبه کردند و به درگاه الهی رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: خداوند متعال وقتی قرار شد که امام حسین(ع) را به فاطمه زهرا(س) هدیه کنند، فرموده شد که این ابتلای عظیم در خصوص این فرزند خواهد بود، آیا در این خصوص صبر می کنید و حضرت نیز آن را پذیرفتند و خداوند به همین خاطر نسل ائمه را از امام حسین(ع) قرارداد.

وی افزود: همانگونه که خداوند حضرت ابراهیم(ع) را با ذبح فرزندش امتحان کرد، وسیله ابتلای پیامبر اکرم را در اهل بیت(ع) خویش قرارداد؛ وقتی این اجابت و قطعیت این فتنه بر پیامبر(ص) بیان شد صدای گریه حضرت از خارج از بیت(ع) شنیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: همه شنیده بودند که داستان شهادت امام حسین(ع) از زبان پیامبر (ص) به شکل آشکار و از منابر بیان شده و به همین خاطر چیزی نبود که از مردم مخفی باشد.

رئیس  فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اهل بیت و پیامبر(ص) نیز پذیرفتند که پای این ابتلائات بایستند و امروز امام زمان(عج) نیز این ابتلائات را می بینند و صبر می کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر در سختی ها و فتنه هایی که پیش می آید، دچار غفلت شویم بدی ها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح می کند هیچ چیزی نمی تواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند.

وی گفت: کار شیطان این است که انسان را در سختی ها با خدا و اولیای خدا، دشمن می کند؛ مثلا حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلائی دچار شود، ولی متاسفانه برخی به خدا بدبین می شوند.

وی افزود: اگر انسان این مسئله را در یابد در اوج سختی ها غرق در تسبیح و حمد خدا می شود و جز زیبایی چیزی نمی بیند؛ انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمی نویسد و همچون حضرت زینب(س) بیان می کند که من در این ابتلا هیچ چیز جز زیبایی ندیدم.

رئیس  فرهنگستان علوم اسلامی گفت: داستان حضرت موسی و فرد جذامی نشان می دهد که کسی همه چیزش را نیز از دست می دهد، بازهم تسبیح  و حمد گو است؛  زیرا چیزی جز خدا نمی خواهد.

این استاد حوزه بیان کرد: خاصیت تسبیح حق این است که به مقام رضای الهی می رسد و این حالت را در لحظه لحظه زندگی پیامبر و اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) می بینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha