دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
آیت الله اشرفی اصفهانی

حوزه/امام خمینی (ره) فرمودند "آیت‌الله اشرفی اصفهانی پیرمرد بزرگواری که آزارش به موری هم نرسیده بود و خونشان انقلاب ما را بیمه کرد".

حجت‌الاسلام رسول شعبانی، استاد حوزه علمیه قزوین همزمان بافرارسیدن 23 مهر، سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، به سیر کوتاهی از زندگی، ابعاد شخصیتی، خدمات و نقش ایشان در دفاع مقدس پرداخت. آنچه در ادامه می خوانید، حاصل این گفتگوست.

*به عنوان اولین سئوال، آیت‌الله اشرفی اصفهانی را معرفی کنید

ایشان اهل اصفهان و در خمینی‌شهر در سال 1381 (ه ش) متولد شدند و آموزش‌های ابتدایی و تعلیمات اولیه را در همان اصفهان سپری کردند؛ از 20 سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و در نزد شخصیت‌های بزرگی چون امام راحل رضوان‌الله علیه، آیت‌الله حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه، آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری و آیت‌الله بروجردی تلمذ و شاگردی کردند و در سن 40 سالگی اجازه اجتهاد خود را از آیت‌الله خوانساری دریافت کرد. آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) ایشان را به عنوان نماینده خود و مبلغ به کرمانشاه اعزام کردند.

در زندگی با مشکلات و مضیقه های عدیده مالی روبرو بودند، اما با همه کمبودها از محضر این بزرگواران کمال استفاده را بردند و کمبودهای مالی هرگز مانعی بر سر راه ایشان به وجود نیاورد.

*مهمترین خدمات اجتماعی ایشان چه بود؟

خدمات علمی و فرهنگی فراوانی را به جامعه به‌ ویژه در خطه کرمانشاه ارائه کردند که از جمله آنها می‌توان به تأسیس حوزه علمیه در کرمانشاه، تأسیس، تعمیر و بازسازی مساجد اشاره کرد و در جریان مبارزات انقلاب در آن سرزمین در روشنگری‌ها، تبلیغات و بیداری مردم و جامعه نقش اساسی را ایفا کرد و در این مسیر بارها دستگیر و زندانی شد و مورد آزار ساواک قرار گرفت.

آیت‌الله اشرفی اصفهانی پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره) را در کرمانشاه به‌عنوان مرجعیت معرفی کردند. امام(ره) تعبیرات عجیبی را در حق ایشان دارند و در یکی از جملات خود می‌فرمایند: «من از ارادتمندان این شخص والامقام و پربرکت بوده و هستم و ایشان را به‌عنوان مصداق «رِجالٌ صَدَقُوا ماعاهَدُوا اللّهَ عَلَیْهِ » معرفی می‌کنند. همان گونه که می‌دانیم رهبر کبیر انقلاب اسلامی شخصیتی نبودند که بخواهند مبالغه و اغراق کنند.

امام(ره) شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی را به‌عنوان سلمه ای برای اسلام و شخصیت ایشان را شخصیتی جامع و دارای علم مفید، عمل صالح، صفای نفس و اطمینان قلب معرفی کرده‌اند که نقش و تأثیرگذاری فراوانی در تبیین و نشر احکام و مبانی اسلامی داشت.

*نقش آیت الله اشرفی اصفهانی پس از انقلاب و در دفاع مقدس چه بود؟

امام خمینی(ره) ایشان را پس از انقلاب اسلامی به عنوان امام جمعه کرمانشاه معرفی کردند و پس از این انتصاب خدمات ایشان گسترش پیدا کرد. پس از شروع 8 سال جنگ تحمیلی ایشان علاوه بر تبلیغ و آگاه‌سازی مردم و جوانان برای شرکت در مبارزه حق علیه باطل، با وجود سن زیاد خودشان به پشتیبانی و خدمات پشت جبهه اکتفا نکردند و ایشان بارها و بارها به صورت مستقیم و با لباس نظامی در دفاع مقدس و عملیات‌ها حضور پیدا کردند و این حضور قوت قلبی برای رزمندگان اسلام بود؛ هر چند ایشان دعاها و سخنرانی‌های متعددی را در جبهه‌ها برپا می‌کردند که امام خمینی(ره) این اقدام ایشان را دلگرمی برای رزمندگان می‌دانست.

*چرا ایشان را در محراب به شهادت رساندند؟

ایشان در محراب به شهادت رسید و به عنوان پنجمین شهید محراب لقب گرفت. شهادت ایشان توسط منافقان که به نام سازمان مجاهدین خلق لقب گرفتند صورت گرفت. آنها تصمیم گرفته بودند شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذاری که در پیروزی انقلاب نقش مؤثری داشتند را از بین ببرند و به خیال خودشان گمان می‌کردند با شهادت آنها انقلاب با شکست مواجه می‌شود.؛ حال آن که شهادت شخصیت‌هایی چون آیت‌الله اشرفی اصفهانی مانند شهدای دیگر انقلاب موجب محکم‌تر شدن بنیان انقلاب شد.

 امام راحل پس از شهادت ایشان فرمودند آیت‌الله اشرفی اصفهانی پیرمرد بزرگواری که آزارش به موری هم نرسیده بود خونشان انقلاب ما را بیمه کرد؛ ایشان در 23 مهر سال 61 در نماز جمعه در حین ایراد خطبه‌ها توسط منافقی به شهادت رسید و شهادت ایشان مهر تأییدی بر فعالیت‌ها و خدمات گسترده‌ای که به اسلام، انقلاب و مردم ارائه کرده بود.

*آیا این شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی تألیفاتی هم داشتند؟

کتاب «مجمع الشتات» در اصول اعتقادات، تفسیری بر قرآن، درخصوص حروف مقطعه قرآن، درخصوص علوم قرآنی، غیبت امام زمان(عج) آثاری از ایشان به یادگار مانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha