جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام حاجی صادقی

حوزه/ امروز نیاز داریم بین فرهنگ عاشورایی با فرهنگ امروز خودمان پیوند برقرار کرده و تبیین کنیم امام حسین (ع) فرهنگی را احیا کرد که این فرهنگ تمام زمان‌ها و مکان‌ها را درنوردیده است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عبد الله حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران به واکاوی راه های نفوذ دشمن و راه های مقابله با آن پرداخته که در ادامه تقدیم می گردد.

این روزها در ادبیات و بیانات مقام معظم رهبری  عناوینی چون "پروژه نفوذ" به وفور قابل مشاهده و پیگیری است به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده‌های آنان در تاریخ 15/07/94  به این پروژه خطرناک دشمن اشاره داشتند و فرمودند : مذاکرهی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره کردند این است و آنها می خواهند راه را برای تحمیل باز کنند. امروز غول عظیم تبلیغاتی دنیا در مشت آمریکا است؛ امروز جریان صهیونیستیِ که به شدّت، دشمن بشریّت و دشمن فضیلت است، با آمریکا، هر دو در یک لباسند، دستشان از یک آستین بیرون می‌آید و با هم هستند. مذاکره با اینها یعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند، هم در زمینه اقتصادی، هم در زمینه فرهنگی، هم در زمینه‌های سیاسی و امنیّتیِ کشور نفوذ کنند، در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژی هسته‌ای، هرجا فرصت پیدا کرده و به آنها میدان داده شد -که البتّه طرف های ایرانی بحمدالله حواسشان جمع بود امّا یک جاهایی بالاخره آنها فرصتهایی پیدا کردند- یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند؛ آنچه ممنوع است این است. مذاکره‌ با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد؛ این فرق میکند با مذاکره با فلان دولتی که نه چنین امکاناتی دارد، نه چنان انگیزه‌ای دارد؛ اینها با همدیگر متفاوت است .

*حمله به ارزش ها

حقیقت این است که دشمن ناکام از مواجهه مستقیم و سخت با انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده است که فرهنگ و روحیه انقلابی و شهادت طلبی، روحیه سنگر نشینی و مقاومت را مورد حمله قرار بدهد.

برای این کار تغییر محاسبات و تحلیل ‌ها و باورهای عمومی را مورد هدف قرار داده است.

 اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: دشمن دنبال تغییر سیرت ‌ها با حفظ شکل ظاهر است، اشاره ای به این واقعیت بود. نکته مهم این است که آنچه باعث تداوم انقلاب و مقاومت آن در برابر تهاجم جبهه استکبار است فرهنگ می باشد.

 فرهنگ بسیجی، جهادی و انقلابی چیزی است که ما در مکتب امام حسین(ع) یاد گرفتیم و این امام حسین(ع) بود که در مقابل پیشنهادات، نصیحت ‌ها و یادآوری های افراد مختلف که آن حضرت را از مسیرشان باز بدارد فرمودند: یا باید فاتحه اسلام خوانده شود یا باید شهادت نامه حسین نوشته بشود و امام حسین(ع) به ما یاد دادند که من برای حفظ دین جان خود و فرزند کوچک خود را می‌دهم تا دین خدا جان بگیرد.

*مقابله با فرهنگ بسیجی و عاشورایی

 امروز در حقیقت ، فرهنگ بسیجی و فرهنگ انقلاب همان فرهنگ عاشورایی و فرهنگ سنگر نشینی اسلام ناب است و دشمن مغلوب در همه صحنه ‌ها این فرهنگ را مورد حمله و تهاجم قرار داده و تلاش می‌کند این روحیه انقلابی و شهادت طلبی وروحیه حسینی و عاشورایی را از امت ما بگیرد و در این راه اقدامات فراوانی انجام می‌دهد.

*نفوذ در مدیریت و حاکمیت کشور

یکی از راه کارهای دشمن برای پروژه نفوذ،  نفوذ در مدیریت و حاکمیت  بویژه نفوذ در مراکز فرهنگی و آموزشی است که هدایت نخبگان و جوانان مارا در دست دارند.  در تلاش اند مشاورانی را برای مسئولین تعریف کنند که تصمیم گیری مسئولین بر اساس تفکر لیبرالی و سازش کارانه در برابر غرب باشد.

*نفوذ در مکتب و اندیشه

نفوذ دیگر آن‌ها نفوذ در مکتب ، تفکر و اندیشه هاست که خطر آن بیشتر از نفوذ در مدیریت است چرا که نفوذ در افکار عمومی و روحیه هاست. برای اینکار اقدامات فراوانی انجام می‌دهند و تا آنجا پیش رفتند که تنظیف الگو ‌ها را در دستور کار قرار دادند و گفتند جز مذاکره و معامله با دشمن راهی برای مدیریت کشور وجود دارد.

و مطرح می‌کردند که امام حسین(ع)  با عمر سعد مذاکره کرد در حالی که آنچه امام انجام داد اتمام حجت و دعوت به جبهه حق بود و نه سازش و معامله و کوتاه آمدن، اینطور نبود که امام حسین(ع) برای اینکه کشته نشود با عمر سعد یا عبید الله یا یزید معامله کند. این تفکر، تفکر عبدالله عمر است که در آن وضعیت گفت: من برای اینکه عباداتم بماند کاری به کار یزید ندارم و یک نوع معامله را با حاکمیت یزید انجام داد و فرهنگ حسینی این است که « فَمِثْلى‏ لا يُبايِعُ مِثْلَ ، مقتل الحسين( ع)، خوارزمى، ج 1، ص 26 » و هیهات من الذله، فرهنگ حسینی مانند حضرت ابالفضل است که فرمود:«وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُوا يَمينى‏/ إنّى‏ أُحامى‏ أَبَداً عَنْ دينی، بحارالانوار، ج 45، ص 40» یعنی من در دفاع از دین همه چیزم را می‌دهم و دشمن امروز  این فرهنگ را مورد حمله قرار  داده است.

*وظیفه روحانیت در مقابل پروژه نفوذ

روحانیت سنگر نشین انقلاب اسلامی و سنگر نشین اسلام ناب ،امروز رسالت بزرگش افشاء نقشه های دشمن برای جنگ فرهنگی و دفاع از این فرهنگ در برابر تهاجم است و نباید به راهنمایی و تذکر اکتفا کند بلکه باید فرماندهی این جنگ فرهنگی را به دست گیرد و در ماه های محرم و صفر نیاز داریم تا حماسه عاشورا را مطرح کرده و ثابت کنیم کسانی که در جبهه امام حسین(ع) قرار گرفته اند هرگز منفعل نخواهند شد. امروز نیاز داریم پیوندی بین این فرهنگ عاشورایی با فرهنگ امروز خودمان  برقرار کرده و تبیین نمائیم که امام حسین 0ع) فرهنگی را احیا کرد که این فرهنگ تمام زمان‌ها و مکان‌ها را درنوردید. اگر می‌بینیم در سال 61 هجری قمری بقای اسلام منحصر به این شد که حسین(ع) و فرزندانش مظلومانه جان بدهند و امروز می‌بینیم دشمن عقب نشینی می‌کند به خاطر این است که آن موقع فرهنگ حسینی در هفتاد و دو نفر بیشتر خلاصه نمی شد ولی با عاشورا این فرهنگ احیا شد و در انقلاب اسلامی این فرهنگ عمومیت  پیداکرد وفریاد رهبر معظم انقلاب  اینچنین قاطعانه و با صلابت و قدرت بر سر دشمن که فریاد او جبهه استکبار را می‌لرزاند به خاطر عمومی شدن این فرهنگ بوده و این فرهنگ مورد تعرض است و سنگر نشینان انقلاب به ویژه روحانیت در مقابله با این تهاجم نقش تعیین کننده و سنگینی دارند که امیدوارم روحانیت به مؤلفه های این جهاد فرهنگی در مقابل این جنگ فرهنگی اهتمام بیشتری داشته باشد. 

*مراحل نفوذ فرهنگی دشمن

دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ ما مراحلی را دنبال می‌کند. ابتدا نفوذ برای استحاله انجام می گیرد و هدف از استحاله براندازی نظام است .

 دشمنی او با انقلاب اسلامی و نظام ولایی است دشمنی او با این حرکت و مدل حاکمیتی است که حاکمیت خدا را تجلی می بخشد. او می‌داند که با وجود حاکمیت خدا نمی تواند حکومت کند، لذا دنبال این است تا انقلاب را از درون دچار انحراف و آسیب کند و با این حرکت خود مقدمات سقوط انقلاب را فراهم کند لذا راهکار خود را نفوذ قرار داده است. می‌خواهند  به این وسیله از درون ضربه بزنند و نظام را از دورن گرفتار تغییر تدریجی از اصول و ارکان خودش به سوی اصول و ارکان انفعالی دشمن پیش ببرند این نقشه جدی دشمن است که روی آن کار می‌کنند ما می‌توانیم با تقویت بنیانهای اعتقادی و فکری و با ترویج هر چه بیشتر فرهنگ عاشورایی دشمن را ناامید کنیم و جبهه انقلاب را بیمه کنیم می‌توانیم دشمن را به صورت قاطع مغلوب کنیم.

*روحیه عاشورایی نیاز امروز مدیران و مسئولین کشوری

 متأسفیم از اینکه برخی از مسئولین دولتی و برخی از کارشناسان و رسانه های وابسته به معنای واقعی خودش یا منفعل در برابر فرهنگ غربی تبدیل به پیاده نظام دشمن برای استحاله شده اند.

هدف دشمن از این جنگ فرهنگی استحاله نظام است و ابزار آن هم مسائل خاص فرهنگی است و پیاده نظام آن برخی از نیروهای بدون روحیه حسینی و بدون روحیه عاشورایی است و تلاش های فراوانی را هم دنبال می‌کنند.

*سیاه نمایی نظام حرکتی در جهت ناتوان جلوه دادن نظام

 اقدامات آن‌ها برای استحاله انقلاب و غیر موفق جلوه دادن انقلاب در گفتمان مقاومت و ایستادگی است و می‌خواهند انقلاب را ناکام معرفی کنند. در حالی که تمام سربلندی های ما پیش روی های انقلاب اسلامی است که به رغم تمام مشکلات حرکتش بسیار معجزه آسا و توفنده و عالی بوده و آن‌ها به این دلیل احساس خطر می‌کنند و توجه دارند که این انقلاب اسلامی بود که روز به روز جبهه استکبار را به عقب نشینی وادار کرد و مرگ تدریجی استکبار را رقم زد و سنگ در دست بچه های فلسطینی را به موشک مبدل کرد و شعار نیل تا فرات رژیم صهیونیستی را به این تبدیل کرد که چه کند تا موجودیتش حفظ شود. لذا انقلاب اسلامی توانسته است نهاد فرهنگی بسیج را جهانی کند و امروز استکبار فقط نگران بسیجیان ایران و منطقه نیست و می‌بیند در کشورهای دیگر این فرهنگ رواج پیدا کرده و جهانی شده است و لذا می‌خواهد با ناتوان معرفی کردن انقلاب و با پایان جلوه دادن روحیه مقاومت، روحیه سازش را در درون کشور ایجاد کند اینکه حل تمام مشکلات را به ارتباط با استکبار و کنار آمدن با استکبار گره می‌زنند نتیجه اقدامات حساب شده جبهه استکبار است که ما باید بیشتر مراقب باشیم.

*حرکت انقلاب با گفتمان مقاومت

انقلاب با تمام سختی ‌ها با گفتمان مقاومت حرکت کرده است و ظرفیت ‌ها و فرصت ‌ها و توانمندی های بسیار عالی در اختیار دارد و نباید نسبت به مقاومت گذشته احساس پشیمانی کرد و نباید فراموش کرد که در برابر دشمن گرگ صفت و متجاوز، یگانه راه ادامه حیات انقلاب اسلامی و حتی پیشرفت و موفقیت در سیاست و دیپلماسی و اقتصاد تکیه بر ارکان انقلاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha