پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت امت اسلامی، تاکید کرد: کسانی که نام شیعه بر خود نهاده، اما روش آنها به نفع بیگانگان و مکاران است، از دایره تبعیت اهل بیت(ع) خارج شده اند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب، در همایش تجلیل از خادمان حسینی و بصیرت افزایی عاشورائیان شهرستان خرامه، اظهار داشت: آخرین آیه سوره مبارکه فجر مصداق بارز و روشن وجود مقدس حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) است و به همین لحاظ امام صادق (ع) سوره فجر را سوره امام حسین(ع) می دانند و مکرر توصیه دارند این سوره را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید.

 وی افزود: وقتی خطاب می شود "یا ایتها نفس المطمئنه"، منظور از نفس روح آدمی و «مطمئنه» خطاب به کسی است که به وعده های الهی مطمئن بوده است و دل و جانش به ذکر خدا آرامش یافته و در همه حال از مشکلات و سختی و ابتلائات آرام است و صاحب نفس مطمئنه در آخرت و روز حساب که جایگاه سخت و دشواری است نیز آرام و راحت در سایه لطف پروردگار عالم محشور می شود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: به فرد صاحب نفس مطمئنه خطاب می شود «ارجعی الی ربک» یعنی به پروردگارت بازگرد و مصداق این بازگشت. مولی الموحدین علی(ع) وقتی ضربت به فرق ایشان وارد می شود «فزت ورب الکعبه» را بیان می کنند و حالت خود را حالت فرد تشنه ای می داند که به سرچمه زلال آب رسیده است.

آیت الله دستغیب خاطرنشان کرد: نفس مطمئنه، راضیه و مرضیه است، یعنی نسبت به پروردگار عالم از مقام رضا برخوردار است که در ادعیه ما، از زبان بندگان خدا خواستار یقینی می شود که هر آنچه بر وی رسد بداند از سوی خداست و دارای مقام رضا باشد.

وی ادامه داد: کسی که در اعماق قلب خود از خدا خوشنود باشد، مرضیه هم خواهد بود، یعنی خداوند نیز از وی خوشنود است و طبعا بازگشت چنین فردی به خداوند است و داخل بندگان مقرب و بهشت خواهد شد.

 تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) بیان کرد: مومن از قبض روح ناراضی نخواهد بود، چون در آن هنگام بر اولیا الله وارد می شود و به رضایتی دست می یابد که هر چه بخواهند او را به دنیا بازگردانند، راضی نمی شود.

آیت الله دستغیب عنوان کرد: در آیه مذکور،  آن بهشت خاص به «جنتی» تعبیر شده و امام (ره) در مباحث اخلاقی خود می فرمودند تعبیر «جنتی» و «بهشت من» بهشت خاصی است و «فدخلی عبادی» هم به معنای وارد شدن در فهرست بندگان خاص است.بنابراین آن که به چنین مقامی دست می یابد در این دنیا نیز در شمار بندگان خاص و حلقه کسانی است که به معرفت دست یافته اند و در اوج هستند و خدا از این دایره خواص به «انما المومنون اخوه» تعبیر می کند.

وی تصریح کرد: حق برادری، داشتن جایگاه بسیار مطمئنی برای جامعه ایمانی است یعنی کسانی که خدای واحد، قبله واحد، کتاب آسمانی مشترک و پیامبر و اهل بیت(ع) و خاندان معصوم را در مبداء حیات خویش دارند، با این همه مشترکات، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که از اعماق دل و جان یکدیگر را دوست می‌دارند.

*وحدت نباید خدشه دار شود

عضو خبرگان رهبری افزود: باید توجه کنیم که حلقه وحدت جامعه نباید توسط عوامل درونی و بیرونی و تحریم شیاطین و هواهای نفسانی خدشه‌دار شود  و در فراز و نشیب‌ها همه جا باید این اخوت دینی را حفظ کنیم.

 وی با تاکید بر این که بین اهل ایمان باید تا جای ممکن وحدت و برادری برقرار باشد، اظهار داشت: این اتصال به سبب ولایت الهیه حاصل آمده که در عصر غیبت مختص به فقیه جامع الشرایط است و ولایت فقیه مانند رشته ای است که دانه های تسبیح را به یکدیگر متصل می‌سازد.

 به گفته وی، وحدت اهل ایمان برکات بسیاری در پی دارد و بسیاری از منافع و ثمرات مترتب بر این وحدت و انسجام است و باید قدر این نعمت بزرگ دانسته شود که شکر نعمت باعث ازدیاد آن می شود.

*لزوم وحدت امت اسلامی حول محور "حبل الله" 

آیت الله دستغیب با بیان این که امت اسلامی می توانند حول محور حبل الله  در یک صحنه واحد حضور داشته باشند، متحد شوند و شیعه و سنی با یکدیگر همزیستی و اتحاد داشته باشند، ابراز داشت: علما و پیشوایان دینی در اعصار مختلف بر این مسئله تاکید داشته اند و اگر کسی از آن فاصله گرفته از دایره تبعیت اهل بیت(ع) خارج شده؛ کسانی که نام شیعه بر خود نهاده، اما روش آنها به نفع بیگانگان و مکاران است، همین طور در میان اهل سنت نیز آل سعود خائن و داعش را می توان برای فاصله گرفتن از اتحاد و چنگ زدن به ریسمان الهی مثال آورد.

*تکفیری ها و آل سعود از اسلام اصیل فاصله گرفته اند

وی  یادآور شد: تکفیری ها و آل سعود آن قدر از اسلام اصیل فاصله گرفته اند که کمر به قتل و کشتار مسلمانان بسته اند و در یمن و دیگر کشورهای اسلامی مصادیق آن را می بینیم و در منا نیز نمودهایی از این کینه درونی خود را نشان دادند که حجاج را به حال خود رها کردند تا مهاجرین الی الله جان به جان آفرین تسلیم کنند.

*فاجعه منا تقدیر الهی نبود، جنایت آل سعود بود

 قائم مقام جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: کسانی که فاجعه منا را تقدیر الهی نامیدند، چیزی از مقدرات الهی نمی دانند، چرا که مقدر بودن امری با مسئولیت افراد تناقض ندارد، بنابراین جنایات منا به اختیار انجام شد.

وی با بیان این که داعش تولد یافته آل سعود است، یادآور شد: آل سعود در شرایطی قرار دارد که نتانیاهو به عنوان سرسخت‌ترین دشمن اسلام از آنها تقدیر می‌کند و تسلیحات در اختیار آنها قرار می دهد.

*وحدت ادیان توحیدی الهی

  آیت الله دستغیب اضافه کرد: دایره دیگر وحدت، حلقه وحدت ادیان توحیدی الهی است که دایره‌ای وسیع‌تر بوده و بنابر آیات قرآن اهل آن می‌توانند بر مشترکات گرد هم آیند و تنها خدا را پرستش کنند و او را معبود خویش بدانند.

*ضرورت تشکیل ائتلاف علیه جنایات آل سعود

 وی بیان کرد: دایره وحدت دیگری که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته دایره ظلم‌ستیزان راستین است که می‌توانند بر احقاق حق مظلومان جبهه‌ای را تشکیل دهند و به مصداق فرمایش قرآن در راه مستضعفان جهاد کنند، چنان که بنابر آیات قرآن مسلمان واقعی نمی تواند بر ظلمی که در حق فلسطینیان می رود، بی تفاوت بماند و از این منظر اگر ائتلافی واقعی علیه آل سعود و سایر ظالمان شکل بگیرد ،حتی با غیر مسلمانان، امری ممدوح است.

* نام اباعبدالله(ع) حتی افراد بی دین را گرد هم می آورد

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در پایان گفت: نام اباعبدالله(ع)، مسیحی، زرتشتی و حتی افراد بی دین را گرد هم می آورد این مسئله به سبب گرایش فطری انسان به ظلم ستیزی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha