جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر

حوزه/ وزیر اوقاف مصر با اشاره به نظر شیخ الازهر مبنی بر لزوم اجتهاد جمعی توسط علمای بزرگ گفت: جوامع امروز از فتاوای شاذ و اشتباه به ستوه آمده و از دست مفتیان غیر شایسته و ضعیف النفس و شهرت طلب به سختی افتاده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، دکتر محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: جوامع امروز از فتاوای شاذ و اشتباه به ستوه آمده و از دست مفتیان غیر شایسته و ضعیف النفس و شهرت طلب به سختی افتاده است.

وی افزود: به خاطر افزایش و گسترش دایره مسائل روز و شاخه های فراوان مسائلی که نیاز به صدور فتوای جدید دارد، و نیز به خاطر حل نشدن این مسائل با آراء و فتاوای علمای پیشین که متناسب با روزگار خود فتوا داده اند و از سوی دیگر برخی افراد غیر متخصص معاصر نیز با فتاوای شاذ خود زمینه بدنام شدن دین یا گمراهی مردم را فراهم می کنند، اکنون برای ما روشن شده که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اجتهاد جمعی هستیم.

علمای جهان اسلامی باید درباره مسائل مهم روز فتوا بدهند

وزیر اوقاف مصر سپس با اشاره به درخواست شیخ الازهر مبنی بر لزوم اجتهاد جمعی توسط علمای بزرگ گفت: علمایی از کشورهای مختلف وجود دارند که مسائل و مشکلات امت اسلامی را درک می کنند و می توانند با شجاعت با این مسائل روبرو شوند و نظر بدهند.

وی خاطر نشان کرد: لازم است با مسائل روز مانند تروریسم، تعیین مفهوم دارالاسلام، پیوستن به گروه های تروریستی، طغیان علیه جامعه، ترویج خشونت، مباح شمردن خون انسان ها، کشتار، انفجار، مسائل مربوط به حقوق بشر، آزادی مسائل مربوط به زنان، حقوق آنها، مشخص کردن اوائل ماه های قمری و سایر مسائل روز، برخورد فقهی و شرعی صورت بگیرد، چون مسلمانان مصر نیازمند صدور فتاوای جدیدی هستند که آنها را به حرمت وادار کند و از خمودی نجات دهد به شرط آنکه در مورد این مسائل حساس و مهم، فتاوای مجمل و کلی و غیر قابل اجرا صادر نشود.

اجتهاد جمعی می تواند فتواهای شاذ را از صحنه خارج کند

مختار جمعه تاکید کرد: اجتهاد جمعی مورد نظر و مطلوب ما خواهد توانست تا حدود زیادی فتاوای شاذ و مشکل ساز را از صحنه خارج کند و اسباب افراط و خشونت را از بین ببرد، چون عامل بیشتر این فتواهای شاذ، اموری مانند بدفهمی، جمود بر ظاهر متون دینی، دوری از فهم اهداف شارع و نفهمیدن قواعد کلی شرع می باشد.

وی افزود: در حال حاضر اجتهاد جمعی برای مبارزه با سودجویی گروه های افراطی و تروریست و سوء استفاده آنها از دین، امری لازم و واجب است، چون آنها از دین به عنوان ابزاری برای رسیدن به منافع سیاسی و حزبی خود استفاده می کنند و منافع گروه های خود را بر منافع کلی اسلام و مسلمانان ترجیح می دهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha