پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد گورمز ريیس سازمان دیانت تركيه

حوزه/ پرفسور محمد گورمز گفت: در حال حاضر و در دنیای کنونی، اسلام از دوران گذار بسیار حساسی در حال عبور است که ضرورت ایجاب می کند، هم تشیع و هم تسنن، فقط از وحدت اسلامی سخن بگویند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، پروفسور محمد گورمز ريیس سازمان دیانت تركيه که به همراه، دكتر اکرم کلش رئیس شورای عالی امور دینی و دكتر علی آک‌پینار مفتی قونیه به همراه هیاتی از اساتید مطرح دانشگاهی و شخصیت‌های برجسته دینی و سیاسی این کشور که عصر امروز در سالن همایش های شهید عارف حسینی مدرسه عالی امام خمینی(ره) سخنرانی می کرد، بر توجه امت اسلامی به دسیسه دشمنان تاکید کرد.

این مقام دینی ترکیه که در جمع طلاب  غیر ایرانی  مدرسه عالی امام خمینی (ره) تحت اشراف جامعه المصطفی العالمیه سخنرانی می کرد، اظهارداشت: امروز در جهان اسلام بر هیچ دولت و ملتی نقش ایران، ترکیه و عربستان سعودی به عنوان سه مرکز مهم در دنیای اسلام به منظور تحکیم وحدت پوشیده نیست.

پرفسور گورمز تصریح کرد: این سه قدرت جهان اسلام می توانند به منظور سرکوب حرکت های تروریستی و تکفیری و تفکرات آنان به خوبی نقش آفرینی کنند.

وی با تاکید بر اینکه وحدت اسلامی را صرفا نمی توان با برگزاری کنفرانس و همایش ها تامین کرد، گفت: وحدت با تشکیل نهادهایی چون مجمع تقریب مذاهب نیز تحقق نمی یابد، باید گام های عملی لازم و حساب شده ای را برداشت و با رهبران هیات های شرکت کننده در کنفرانس ها و همایش ها در قالب این مساله گفت و گو های مهمی انجام داد.

وی گفت: امروز همه باید با برکنار گذاشتن همه تعصبات فکری و ذهنی خود برای کمک به خاموش کردن آتشی که برخی آن را افروخته اند، شرکت کنند و ضرورت دارد همه در خاموش کردن آتشی که در دنیای اسلام به پا شده، برخیزند و آستین ها را بالا بزنند تا آتش تفرقه را خاموش کنند.

پروفسور گورمز در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باوری در خصوص اختلاف شیعه و سنی ندارد، تصریح کرد: آنچه که امروز در کوچه و بازار سوریه و عراق گروهی می خواهند شیعه را و هر آن کس را که همانند آنها نمی اندیشد، تکفیر کنند، تفکرات سنی ندارند.

وی افزود: این یک ایدئولوژی تکفیری است که در اوایل قرن اخیر به صورت بلایی برای دنیای اسلام در آمده است، این ایدئولوژی در سایه خشونت، شکل های مختلفی به خود گرفته است، حال اینکه در تاریخ اهل تسنن، کسی نیست که مکتب اهل بیت و شیعیان را تکفیر کند.

این مقام دینی ترکیه تاکید کرد: ما به یک قبله ایستاده و نماز می خوانیم، یک پیامبر داریم، به اهل بیت(ع) اظهار محبت می کنیم، در سجده و رکوع یک دعا را می خوانیم، اما اکنون یک ایدئولوژی تکفیری تحت تاثیر نیروهای خارجی ساخته شده که در سایه خشونت، شکل گرفته و به جنگ های غیر اخلاقی و حقوقی نام جهاد داده و قتل کسانی را که مانند آن ها نمی اندیشند واجب کرده است.

وی تصریح کرد: ما همه باهم باید علیه این ایدئولوژی مبارزه کنیم، این ایدئولوژی هیچگاه راه اهل تسنن نیست و نخواهد بود و ساختار بیماری دارد که محصول ذهنیت وهابیت و سلفی گری است و مبارزه با آن وظیفه علما و رهبران اهل سنت و مراجع و رهبران اهل تشیع می باشد.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha