دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدینه

حوزه/ یکی از نیازهای جدی امروز ما تاکید بر وحدت و تقویت برادری اسلامی است که برای مقابله با دشمنان قسم خورده اسلام و نظام اسلامی به این وحدت بسیار نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مساله وحدت و برادری اسلامی از آن دست کلان مقوله هایی است که فراتر از همایش ها و سمینارهایی که بیشتر در همین ایام یعنی هفته وحدت در کشورمان و سایر کشورها برگزار می شود، دارای اهمیتی اساسی و کلیدی است؛ به خصوص در برهه زمانی کنونی که اختلاف افکنی میان شیعه و سنی به ابزاری در درست دشمن برای ضربه به وحدت مسلمانان و دنبال کردن پروژه شوم اسلام هراسی تبدیل شده است.

در همین ایام پرخیر و برکت و جشن و سرور اهل بیت(ع) به سراغ تنی چند از اساتید حوزه رفته و با دیدگاه های آنان در خصوص الزامات و بایسته های وحدت اسلامی و راهکارهای تقویت آن در جوامع مسلمان آشنا شدیم که در ادامه ماحصل این تلاش رسانه ای را ملاحظه می کنید؛

تقویت وحدت اسلامی؛ تاسی به سیره اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال ، مدیر حوزه علمیه استان قم ضمن تبریک هفته وحدت و ایام ولادت نورانی رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) ابراز داشت: گفتار و سیره نورانی پیامبر اعظم (ص) به ما می آموزد که در برابر موحدان و مسلمین و مومنین وحدت و برادری و همدلی داشته و در برابر کفار و منافقین و مستکبرین عالم با اقتدار و شدت عمل برخورد کنیم.

وی همچنین با بیان این که همه ما مسلمین اعم از شیعه و سنی ، مدیون پیامبر اکرم (ص) هستیم، افزود: همه ما باید در راستای حراست از دستاوردهای نبوت ایشان و همچنین میراث امامت حضرات معصومین(ع) از جان و دل دفاع کنیم و امروز تاکید ما بر وحدت در واقع لبیک به ندای رسول الله(ص) است که همواره مومنان و مسلمانان را از تفرقه و چند دستگی برحذر می داشتند .

استاد حوزه خاطرنشان کرد: ما به عنوان پیروان اسلام ناب محمدی(ص) باید به دنبال عمل به اسلام ناب و پیروی از سنت پیامبر(ص) باشیم و مصداق آیه مبارکه "اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم " قرار گیریم.

وی همچنین وحدت اسلامی را راز و رمز مقابله با توطئه های شوم دشمنان برشمرد و افزود: کسانی که به دنبال مخدوش کردن این وحدت و همدلی هستند باید بدانند که خواسته یا ناخواسته در مسیر اهداف دشمن کار می کنند.

وحدت و مودت در جامعه اسلامی؛ درسی از سیره پیامبر(ص)

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ابراهیمی ، استاد حوزه با تاکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما نیازمند توجه به اخلاق و سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) است، اظهار داشت: هدف بعثت همه انبیای الهی از جمله نبی خاتم این بوده که مردم به سوی خدا دعوت شوند و در مسیر بندگی او بکوشند و در این خصوص پیامبر(ص) با تاکید بر اخلاقه حسنه و روش های اخلاقی ، دل ها را جذب اسلام و معنویت می کرد.

وی افزود: وقتی پیامبر اعظم(ص) پس از سال ها رنج و محنت به مدینه هجرت کرده و تشکیل حکومت دادند اولین کاری که کردند میان مسلمین عقد اخوت و برادری منعقد ساختند که این مساله نشان دهنده اهمیت وحدت و مودت در جامعه اسلامی است.

وی بیان داشت: برای پیدا کردن راه سعادت نیاز به داشتن بصیرت به معنای تفقه در دین کاملاً احساس می شود و البته در کنار این بصیرت نیاز به تقویت اخلاق مداری وجود دارد که باید در همه این زمینه ها از اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت رسول (ص) به عنوان اسوه حسنه الگوگیری کنیم.

این استاد حوزه با اشاره به این که رسول الله(ص) مایه رحمت برای همه عالمیان هستند، افزود: البته این حقیقت مربوط به همه زمان هاست و به خصوص در شرایط کنونی نیز ما اگر به اخلاق و سنت نبوی تاسی کنیم، بسیاری از مشکلات جامعه بشری برطرف می شود و دنیا جای بسیار بهتری برای زندگی کردن خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از نیازهای جدی امروز ما تاکید بر وحدت و تقویت برادری اسلامی است که برای مقابله با دشمنان قسم خورده اسلام و نظام اسلامی به این وحدت بسیار نیاز داریم.

 تقویت وحدت مسلمین ؛ رسالت حوزه های علمیه

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اقبالی ، مدیر مدرسه علمیه علوی نیز با بیان این که ما حوزویان به تاسی از سیره نبوی باید الگوی عملی اخلاق و رفتار در بین مردم باشیم و قبل از این که صرفا به تبیین مسایل تئوری و نظری در این باره بپردازیم با اخلاق عملی خود ، الگوی همگان شویم، گفت: همان طور که در سال های اخیر مقام معظم رهبری و سال ها قبل بزرگانی چون حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی بروجردی بر مساله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی تاکید می کردند ، باید بدانیم که در حال حاضر یکی از رسالت های جدی حوزه های علمیه و نهاد مقدس روحانیت تئوریزه کردن ضرورت های این وحدت و تلاش برای بسترسازی تحقق عینی آن است.

وی همچنین افزود: ضرورت این مساله به ویژه در این زمان که استکبار جهانی و صهیونیسم جنایتکار با ایجاد و حمایت از گروهک هایی چون داعش، پروژه اسلام هراسی را دنبال می کنند اهمیت بیشتری پیدا می کند و امید است که همه حوزویان و دانشگاهیان و مردم و مسئولان با درک این مساله نقش آفرینی بیشتر و بهتری در مسیر تقویت وحدت اسلامی داشته باشند.

تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی؛ موانع عمده وحدت اسلامی

حجت الاسلام سید جواد حسینی پور سریزدی ، استاد سطوح عالی حوزه نیز با اشاره به اهمیت بحث وحدت در میان جوامع اسلامی ابراز داشت: در شرایطی که دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) با حمایت از تشیع انگلیسی و نیز تسنن آمریکایی به تعبیر رهبر انقلاب به دنبال ایجاد شکاف میان مسلمانان و بهره برداری از اختلافات هستند، ما باید هوشیارانه راهبرد وحدت را در سطح جهان اسلام دنبال کنیم.

وی افزود: تاکید بر اتحاد و انسجام اسلامی به ویژه که در ایام هفته وحدت قرار داریم اهمیت خاصی پیدا می کند و باید به گونه ای مناسبات میان شیعه و سنی معقول و قابل تحقق باشد و منجر به رشد جامعه اسلامی شود

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: ما باید به تاسی از سیره نبوی و مشی و مرام اهل بیت(ع) در مسیر تقویت وحدت و برادری اسلامی تلاش کنیم، چه آن که مساله وحدت جزو اعتقادات دینی و سیاسی ماست که باید وحدت شیعه و سنی همچنان حفظ شود.

وی گفت: بی تردید کسانی که به اختلافات دامن می زنند و به اندرزها و توصیه های بزرگان و مراجع در این باره بی توجه و یا کم توجه هستند، این ها از اصول ناب اسلامی و شیعه حقیقی فاصله زیادی دارند، هر چند که شاید در ظاهر دم از آن بزنند.

تاکید بر مشترکات منحصر به هفته وحدت نشود

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی از اساتید خارج حوزه نیز با بیان این که تاکید بر وحدت میان فرق اسلامی نباید منحصر به ایام هفته وحدت شود، اظهار داشت: ما باید در همه سال بر محورهای وحدت تاکید کنیم؛ به لطف الهی ما با برادران اهل سنت مشترکات زیادی داریم که باید آن ها را محور قرار دهیم از جمله کتاب و قبله و رسول مشترک که اگر واقعاً به همین ها تمسک کنیم، بسیاری از اختلافات بروز نمی کند.

وی همچنین افزود: البته معنای وحدت نیست که فکر کنیم حالا باید شیعه سنی شده و سنی نیز شیعه شود، بلکه هر کدام ضمن حفظ اعتقادات و مذهب خود در برابر دشمنان اسلام وحدت سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha