پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ دعا کنار قبر معصومین(ع) مستجاب است و زیارت ثواب هم دارد، اما تنها این مسائل مطرح نیست؛ هزاران برکت در کنار قبر این امامزاد گان وجود دارد که باید از آن برکت برای نشر علوم بهره برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی عصر امروز در دیدار با حجت الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم و اعضای هیئت امنای امامزاده موسی مبرقع که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به این که امامزادگان نسبت به جامعه بشری حق حیات دارند و در حقیقیت جامعه حیات خود را مدیون این بزرگواران است، بر لزوم معرفت شناسی نسبت به مقام و جایگاه امامزادگان و قطب فرهنگی شدن آنها تأکیدکردند.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر امامزادگان نبودند مردم اصلا هیچ شناختی نسبت به ائمه طاهرین و ارزشهای دینی نداشتند و معلوم نبود جامعه گرفتار چه عقائدی می شد، افزودند: امامزادگان برکات زیادی برای جامعه اسلامی داشته و نمونه آشکار آن همین حوزه ها می باشد.

*لزوم بزرگداشت قبرستان شیخان

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که باید درکنار امامزادگان و قبرستانی مانند شیخان که محل دفن بزرگان دین و اسلام ناب محمدی(ص) و شخصیت های بزرگی مانند زکریای آدم که شاگرد حضرت امام رضا(ع) می باشند، مدارس و حوزه علمیه تأسیس شود تا مکتب و عظمت این بزرگوان نشر پیدا کنند، تاکیدکردند: قبرستان شیخان جایگاه با عظمتی است وباید برای ترویج مبانی و ارزش‌های دین در کنار این جایگاه ها تلاش کرد .

این مرجع تقلید ادامه دادند: متأسفانه زمانی که برای زیارت قبور این بزرگواران وارد قبرستان شیخان می شویم با بعضی از صحنه ها در اطراف آن رو به رو می شویم که قلب  آدم را به درد می‌آورد.

 ایشان با بیان اینکه بنا نیست با جان کندن مردم را فرهنگی کنیم از وجود بعضی صحنه‌ها در اطراف امامزاده مبرقع نیز گلایه کردند و بیان داشتند: نباید در اطراف این امامزاده بزرگوار بافت فرسوده ای باشد بلکه باید در کنار آن حوزه علمیه و مدارس قوی باشد تا اندیشه های آنها را ترویج دهند.

این مفسر قرآن کریم  اظهار داشتند: حوزه علمیه زمانی برکت پیدا می کند که در کنار امامزاده باشد، پردیسان جای حوزه نیست و اگر هم باشد برکتی که اینجا هست در آنجا وجود ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: قبر امام علی(ع) صد سال مخفی بود، ولی شخصیتی مانند ابو حمزه ثمالی  این مرد فقهی و اصولی کلاس‌های درس را از کوفه به بیابانی به نام نجف برده بود، کسی هم آن سالها  نمی دانست قضیه از چه قرار است و این همه راه پیاده به آنجا به همراه شاگردان خود می رفت تا این که این مباحث به عظمت آن امام بزگوار برکت پیدا کند.

این مرجع تقلید بیان داشتند: بعد ها مردم فهمیدند اینجا قبر حضرت است و تا آن زمان فکر می کردند یک بیابان دور افتاده است واز این حرکت استاد هم تعجب می کردند.

 معظم له در توصیه به مسؤلین اوقاف  افزودند: بایدفکری برای این قطب فرهنگی شود و کاری کرد کل فضای امامزاده های بزرگوار مدرسه و تحقیق و تألیف شود و زمانی که انسان از زیارت بر می گردد، شادان شود نه ناراحت.

 ایشان عنوان کردند: متأسفانه با حرف جهانی و فکر قمی، نمی شود کار را پیش برد؛ بلکه اگر حرف جهانی است فکر هم باید جهانی باشد و همچنین باید فکر، قطبی فرهنگی شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی بار دیگر بر جهانی شدن و فکر  قطبی فرهنگی تأکید کردند و اظهار داشتند: دعا در کنار قبر معصومین(ع) مستجاب است و زیارت ثواب هم دارد، اما تنها این مسائل مطرح نیست؛ هزاران برکت در کنار قبر این امامزاد گان وجود دارد که باید از آن برکت برای نشر علوم بهره برد.

 معظم له در پایان با بیان این که باید خیرین مدرسه ساز را ترغیب کرد تا مدارس علمیه را در کنار این قبور مطهر بنا کنند،گفتند: همه چیز را نباید از دولت انتظار داشت، بلکه  باید با آگاهی دادن به خیرین متدین و اطمینان دادن به آنها بدین معنا«که سرمایه شما از بین نمی رود»، آنان را ترغیب کرد تا در کنار بقاع متبرکه به ساخت حوزه و مدرسه علمیه اقدام کنند.

انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha