جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جامعه در قرآن آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ در نشستی به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه ، دیدگاه و اندیشه حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب "جامعه در قرآن" مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست علمی که شنبه شب با مشارکت گروه جامعه شناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزار شد، حجت الاسلام ضمیری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم و عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به عنوان دبیر این نشست طی سخنانی اظهار داشت: "جامعه در قرآن" یکی از کتب تفسیر موضوعی نوشته آیت الله العظمی جوادی آملی است که از جمله کتب ارزشمند با رویکرد تحلیل و روش شناسی در این حوزه به شمار می رود.

وی افزود: در واقع در این جلسه هدف اصلی تبیین و تحلیلی در خصوص این اثر در زمینه صورت و قالب و نیز در عرصه محتواست.

مدیر گروه جامعه شناسی علوم حدیث همچنین بیان داشت: علیرغم این که این کتاب یکی از آثار بسیار ارزشمند و گرانسنگ است اما یک سری نقد های روشی و از نگاه جامعه شناسی به آن وارد است که در این جلسه سعی می شود به بخشی از آن ها پرداخته شود.

وی اضافه کرد: از جمله نقاط قوت این اثر آن است که با نگاه تفسیری به مساله جامعه نگریسته شده و قرآن محوری در آن کاملاً مشهود و ملموس است؛ ضمن آن که هم نگاه های هستی شناسانه به مقوله دارد و هم این که به مباحث هنجاری و تجویزی پرداخته شده است

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با اشاره به ای که مباحث فلسفه اجتماعی و جامعه شناختی در این اثر مورد توجه واقع شده است ، افزود: در حقیقت تلفیقی از هر دو نگاه و رویکرد را شاهد هستیم که در نوع خود کار خوبی است اما با نگاه نقادانه می توان آثار بهتری در این زمینه تالیف و ارایه کرد.

دکتر سید حسین فخر زارع، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به عنوان ارایه دهنده این بحث بیان داشت: تبیین و تحلیل اندیشه های آیت الله العظمی جوادی آملی محور اصلی است که در این جلسه به بخش جامعه در قرآن و کتابی در همین زمینه می پردازیم.

وی با اشاره به این که این کتاب در واقع جلد هفدهم تفسیر موضوعی این مرجع تقلید و مفسر برجسته قرآن است، گفت: در این نشست رویکرد ما بیشتر به مطالعات روش شناختی و فلسفه اجتماعی می پردازیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که حتماً باید به آن توجه داشت این است که اساساً حضرت آیت الله جوادی معمولاً دارای یک سری نظریات خاصی هستند که شالوده فکری آن ها مبتنی بر مبنای منطقی و قرآن است.

وی افزود: در باره این کتاب البته تاملاتی نیز وجود دارد که اگر این اثر در آینده به صورت دیگری تدوین و اصلاح شود ، نتیجه بهتر و مطلوب تری از آن حاصل خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از سویی مبنای تفکر آیت الله العظمی جوادی آملی ، طوری است که اگر دانش اجتماعی ما بر این منوال حرکت کند، قطعاً دستاوردها و برکاتی بر آن مترتب خواهد بود، همچنان که در اندیشه های شهید صدر و شهید مطهری و علامه طباطبایی این نوع رویکرد قابل رصد و مشاهده است.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha