یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
سید محمد موسوی آران و بیدگل

حوزه/ امام‌جمعه آران بیدگل با بیان اینکه سنت های حسنه نوروز موردتاکید اسلام است، گفت: شادی و تفریح‌های ناسالم باعث غفلت انسان از هدف خود که همان هدف آفرینش هست می‌شود که این شادی غفلت آور نیز ازنظر اسلام ممنوع است.

حجت‌الاسلام سید محمد موسوی، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، در خصوص معنای لفظ شادی در اسلام گفت: لفظ شادی یک احساس مثبت درونی است که احساس خوشایندی به انسان دست می‌دهد.

وی ادامه داد: برتر بودن خداوند برای انسان باعث شده است که خداوند در نفس ناسره انسان احساساتی را قرار دهد و آن را از سایر موجودات و نباتات دیگر متفاوت سازد.

امام‌جمعه آران و بیدگل افزود: شادی، تجلی نفس انسان است که باعث انبساط خاطر و سبکی روح و جان می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: اساساً انسان بانشاط و شادی می‌تواند زندگی کند و دنیا و آخرت خود را آباد کند، به همین خاطر اسلام از حزن و اندوه و یاس، ناامیدی و احساسات منفی افراد را دور کرده است، مگر مواردی که ناشی از عذاب الهی باشد و به انسان نیرو و قدرت برای عبادات الهی دهد.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی جامعه‌ای شاد است گفت: مراکز فرهنگی، آموزشی، رسانه ملی به این مقوله باید توجه داشته باشند و در اجرای هر چه بیشتر برنامه‌های شاد و مفرح تلاش کنند.

وی در خصوص شادی و مزاح پیامبران در روایات افزود: بزرگان دین همانند پیامبر گرامی اسلام در برخوردهای فرهنگی با اصحاب خود از شوخی و مزاح استفاده می‌کردند.

حجت الاسلام موسوی در خصوص اعتراض بعضی از صحابه پیغمبر اکرم (ص) در خصوص شوخی و مزاح حضرت علی (ع) و مناسبت نبودن خلافت وی گفت: به دلیل اینکه حضرت امیرالمؤمنین (ع) شخص مزاح کننده و شوخی و شادی را در جمع خودش وارد می‌کرد این را به‌عنوان نقیصه اعلام می‌کردند.

امام‌جمعه آران و بیدگل اظهار داشت: شوخ‌طبع بودن و شادی حضرت علی (ع) نوعی کمال است که در مناسبات اجتماعی مؤمن باید خوش‌رو و اهل شادی حلال باشد.

وی گفت: در مورد شادی و مزاح در مورد سایر اهل‌بیت آمده است که زندگی شما شاد باشد و شادی را در جامعه توزیع کنید.

این کارشناس مذهبی در خصوص ملاک‌های شادی سالم و ناسالم بیان داشت: بعضی از افراد بخاطرنعمت مال و ثروت و یا مقام مسخ شادی شدند که در قران کریم به فرح یا خوش‌گذرانان و مترفین تعبیر شده‌اند که خود و دیگران را فراموش می‌کند که این‌ها مورد نکوهش اسلام واقع‌شده است.

امام‌جمعه آران بیدگل خاطرنشان کرد: شادی و تفریح‌های ناسالم باعث غفلت انسان از هدف خود که همان هدف آفرینش هست می‌شود که این شادی غفلت آور نیز ازنظر اسلام ممنوع است.

وی شادی های سالم و موردقبول اسلام را مسافرت؛ گشت‌وگذار در طبیعت، رفت و آمد با اقوام اعلام کرد و افزود: شادی‌های سالم اثرات مثبت فراوانی را برای شخص به همراه دارد

313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha