پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ابراهیم رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که در هیچ دوره ای از تاریخ به مانند امروز، فقه صاحب حکومت نبوده است، تاکید کرد: امروز فقه پویای جعفری با اجتهادی تمدن ساز، توانسته به تمام سئوالات بشر معاصر در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری و ... پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز در مراسم معارفه اعضای شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان، در حرم مطهر رضوی، گفت: امروز در سطوح فقه اکبر شامل عقاید و باورهای دینی، فقه اوسط مشتمل بر اخلاق فاضله و کریمه و فقه اصغر به معنای احکام و باید های و نبایدهای الهی، تمام علامت سئوال ها و نیازهای پیش روی جامعه بشری توسط فقه جعفری پاسخ داده شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که از زمان آغاز دوران فقه اجتهادی تا به امروز، فروعات بسیاری توسط علما و بزرگان بر فقه مطرح شده است، اظهار کرد: به قدری این موارد گسترده و متنوع هستند که انسان دچار شگفتی می شود و به حق باید از همه تلاشگران این عرصه در اعصار مختلف تشکر کنیم.

وی، سپس مهم ترین تفاوت فقه امروز و گذشته را مسئله «حکومت داری» دانست و توضیح داد: امروز فقه حکومت می کند و در برابر همه سخنان متفاوت مطرح در جهان، مدعی است که می تواند تمام شئون زندگی اجتماعی انسان معاصر را رقم بزند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به تلاش هایی که در ابتدای پیروزی انقلاب در راستای القای ناکارآمدی نظام اسلامی صورت می گرفت، اظهار کرد: امروز فقه به نام اجتهاد تمدن ساز، این ادعا را به کرسی نشاند و ضمن پاسخ گویی به تمام نیازهای انسان، جوامع بشری را نیز به این راه دعوت کرد.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه ضمن تاکید بر اینکه حوزه باید بتواند به تمام مسائل پیش رو مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز پاسخگو باشد، گفت: استادان، بزرگان، علما و فضلای حوزه در طول تاریخ، تلاش های ارزنده ای نسبت به این امر داشته اند و آثار ماندگاری را نیز به جای گذاشته اند. امید می رود در دوره پیش رو نیز با نظری که مقام معظم رهبری نسبت به حوزه علمیه خراسان داشته اند، گام های بلندی در تکمیل تلاش های گذشته برداشته شود.

روحانیت؛ مطمئن ترین گروه مرجع

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه از روحانیت به عنوان مطمئن ترین گروه مرجع در جامعه انقلابی ایران یاد نمود و تصریح کرد: امروز با وجود تمام مشکلاتی که معاندان از ابتدای انقلاب اسلامی به وجود آورده اند، در مسائل گوناگون سیاسی و اجتماعی، روحانیت قوی ترین، اثرگذارترین و مطمئن ترین گروه مرجع جامعه ماست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه در این شرایط به طور طبیعی عداوت دشمنان هم بیشتر می شود، خاطرنشان کرد: دشمنان ما با توان و ظرفیت روحانیت انقلابی و بصیرت آفرین آشنا هستند و بر این اساس، هر روز توطئه و فتنه ای را برنامه ریزی و اجرا می کنند.

وی همچنین ابراز امیدوراری کرد: حوزه های علمیه و به ویژه حوزه علمیه خراسان تحت نام امام باقر(ع) و امام رضا(ع) محفوظ بمانند و بتوانند مسیر کمال خود را بهتر از گذشته طی کنند.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha