پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسلمانان سنگال

حوزه / وجود گروه‌های اخوت اسلامی در سنگال سبب شده که مسلمانان سنگالی ایدئولوژی افراط‌گرایان اسلامی را مردود بدانند. داعش و القاعده، طرفداران زیادی در سنگال ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از starafrica.com، وجود گروه‌های اخوت اسلامی در سنگال سبب شده که مسلمانان سنگالی ایدئولوژی افراط‌گرایان اسلامی را مردود بدانند.

طبق آخرین آمار‌های انجام شده در سال 2013، کشور سنگال با بیش از 13 میلیون و 505 هزار و 715 مسلمان دارای اکثریت ساکنان بوده و بیش از 94% جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در این میان گروه‌های برادری و اخوت اسلامی در این کشور فعال است و به ندرت حامی گروهک‌های تکفیری القاعده یا داعش هستند و برخلاف بعضی کشورهای منطقه، سبک زندگی، عمل، اعتقادات، باور‌ها و ایدئولوژی معتقدان در کشور سنگال سبب عدم پذیرش افراط‌گرایی در میان این مردم شده است.

ابودیوف، یک جامعه شناس می‌گوید: در سنگال مسلمانان اکثرا جزء گروه‌های اخوان مریدی و تیدیانیا هستند. عده معدودی نیز عضو گروه‌های اخوان قادریه و لاینه نیز می‌باشند. در کل اعضاء یا از طریق سنت خانوادگی یا به توصیه روحانی مذهبی به گروه‌های اخوت اسلامی می‌پیوندند. اعضای اخوت از روحانی مذهبی‌شان که معمولا وارث بنیانگذار اخوت است، تبعیت می‌کنند. بنیانگذاران هر اخوت نیز از دیدگاه پیروان گروه، مجاهد در نظر گرفته می‌شوند.

دیوف نویسنده کتاب «قدرت اخوت پیروان مسلمان در سنگال» در ادامه سخنانش گفت: در سنگال، مرابطان سلسله مراتبی دارند که در عمل روحانی مذهبی در بالاترین جایگاه قرار می‌گیرد و به همین دلیل در این ساختار تقریبا هیچ جایی برای افراط گرایی دینی باقی نمی‌ماند.

ایدئولوژی تروریستی جایگاهی در سنگال ندارد

آقای تپا فال نیز با اشاره به اینکه بسیاری از راهنماهای اخوت به طور جدی در زندگی مسلمانان دخیل هستند گفت:  به همین دلیل است که نمازگزاران بایستی کمک‌های مالی ارائه داده و متعهد هستند که دین را به نسل‌های بعدی منتقل کنند. همه این‌ها سبب شده که ایدئولوژی‌های تروریستی جایگاهی در این کشور نداشته باشد و آن‌ها تنها به هدایت‌های دینی اخوت گوش فرا می‌دهند.

فاطمه بنت آلوا نیز معتقد است که گروه‌های اخوت اسلامی نقش مهمی در نپذیرفتن ایدئولوژی اخوت در سنگال دارند و می‌گوید: راهنمایی اخوت راه را برای ما روشن کرده و مسیر نجات را به ما نشان می‌دهد.

شیخ از مدیران مدرسه اسلامی در شهر مدینه در داکار، پایتخت سنگال نیز درباره افراط‌گرایان دینی و تروریست‌ها می‌گوید: آن‌ها چهره اسلام را خراب کرده و مایه شرم هستند.

مسلمانان سنگال

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha