پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های نخبگان حوزوی در امور مختلف تاکید کرد و گفت: در هر عرصه‌ای که کار می‌کنیم، هویت علوی خودمان را فراموش نکنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محسن اراکی در جمع معتکفان در مسجد امام حسن عسکری قم اظهار کرد: اینکه گفتند اعتکاف در مسجد جامع باشد و بعد گفتند مسجد جامع، مسجدی است که امام در آن نماز می‌خواند؛ نشان دهنده این است که اعتکاف با امامت است، اعتکاف تمرین با امام بودن و از امام جدا نشدن است.

این استاد حوزه  به تبیین جایگاه امامت و ولایت در فرهنگ دینی پرداخت و با طرح این سئوال که امامت چه نقشی در هویت اجتماعی جامعه دارد گفت: جامعه‌ای، با هویت و قدرتمند است که یک دست باشد و این رهبری است که جامعه را یک دست می‌کند.

آیت‌‌الله اراکی افزود: کسانی که جامعه ما را دعوت به پراکندگی و چندصدایی می‌کنند، این توصیه را برای ما می‌خواهند ولی در جامعه خودشان چندصدایی حاکم نیست و اگر حضور شما بخواهد در جامعه اروپا و آمریکا، صدا و اثر داشته باشد جلوی شما را می‌گیرند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه هر جامعه به وسیله فرمان رهبر یکی می‌شود، تصریح کرد: وحدت در خوشایندها و ناخوشایندها آنجا به وجود می‌آید که در جامعه به تدریج یک محور، الگو و شخصیت انسانی جلوه‌گر کننده کمال برتر و نظام معرفتی باشد، اگر رهبر یک جامعه، جلوه‌گر ارزش‌های مثبت باشد آن جامعه به کمال برتر می‌رسد و اگر رهبر جلوه‌گر ضد ارزش‌ها بود جامعه جلوه‌گر ضد ارزش‌ها می‌شود، یعنی سرنوشت جامعه به رهبر گره خورده است.

وی گفت: جامعه ایمانی و مسلم جامعه‌ای است که در برابر فرمان خدا تسلیم است و اقتصاد، سیاست، فرهنگ، حب و بغض، شادی و غم و... آن مشی الهی دارد.

آیت الله اراکی با طرح این سئوال که مسلم بودن جامعه با چه کسی سنجیده می‌شود؟ تصریح کرد: فرهنگ توحیدی شیعه برترین و دقیق‌ترین فرهنگ توحیدی جهان است، در حالی که عده‌ای ما را مشرک می‌نامند، این شایعه را طوری پخش کردند که در برخی کشورهای جهان، شیعه‌گری را به اتهام شرک، ممنوع می‌کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان روایات متواتر از رسول گرامی اسلام در منابع معتبر اهل سنت و شیعه، امام علی علیه السلام را معیار هویت اسلامی جامعه دانست.

وی تاکید کرد: ما با علی ابن ابیطالب در آنچه که او را خشنود و نگران می‌کند یکسان هستیم و به علوی بودن خودمان افتخار می‌کنیم، منتهی نباید کاری کنیم که بار علی علیه السلام را سنگین کنیم.

آیت الله اراکی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های نخبگان حوزوی در امور مختلف تاکید کرد و گفت: در هر عرصه‌ای که کار می‌کنیم، هویت علوی خودمان را فراموش نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha