دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی به چند استفتاء دربارۀ رفتار افراد وسواسی پاسخ گفتند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری ««حوزه» ، متن سؤال و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* معنای وسواس در مسایل شرعی

پرسش: وسواس در مسائل شرعي به چه معناست؟

پاسخ: گاهی میان متدیّنین در امور عبادی از جمله غسل، وضو یا اعمال حج و امثال آن وسواس ایجاد می شود که متأسفانه گاهی باعث ترس و خستگی از عبادت و یا ترک آن می گردد، البته ممکن است وسواس در امور اعتقادی و عادی زندگی نیز اتفاق بیافتد که از بحث ما خارج است، هرچند راه حل ها در مورد آنها نیز تقریباً یکسان است. درجات وسواس متفاوت است و در بعضی بسیار پیشرفته است و باید درمان شود تا عواقب نامناسبی نداشته باشد.

* ملاک یقین در افراد وسواسی

پرسش: با توجه به اینکه شخص وسواسی باید خیلی بیشتر از افراد عادی لباسش را بشوید تا یقین به طهارت برایش حاصل شود آیا باید یقین خود را ملاک طهارت قرار دهد؟

پاسخ: کسانى که گرفتار حالت وسوسه مى ‏شوند و زود یقین به نجس بودن چیزى پیدا مى ‏کنند و یا به هنگام آب کشیدن چیز نجس به آسانى یقین به پاکى پیدا نمى ‏کنند، یقین آنها اعتبار ندارد و مى ‏توانند همان ‏طور که دیگران یقین پیدا مى‏ کنند، قناعت کنند.

* علم و یقین افراد وسواسی به نجاست

پرسش: اگر شخصی، وسواس در نجاست و پاکی داشته باشد اما در عین حال یقین به نجاست چیزی داشته باشد چه تکلیفی دارد؟

پاسخ: افراد وسواسى نباید به علم و یقین خود در طهارت و نجاست توجّه کنند، بلکه باید ببینند افراد معمولى در چه مورد یقین به طهارت یا نجاست پیدا مى ‏کنند و به ‏همان ترتیب عمل کنند و براى ‏ترک وسواس، بهترین ‏راه، بى ‏اعتنایى است.

* نماز شخص وسواسی

پرسش: نماز فرد وسواسي که اذکار را تکرار مي کند چه حکمي دارد؟

پاسخ: چون تکرار آیات و اذکار به دلیل وسواس در نماز حرام است (بر خلاف تکرار معمولی که مانعی ندارد) این زیادی نماز را دچار اشکال می کند.

* وسواس اعتقادی

پرسش: وسواس در امور اعتقادي چگونه است و راه درمان آن چيست؟

پاسخ: گاهی افراد تصوّر می کنند به دلیل بعضی حالات دچار ارتداد و از دین خارج شده اند، در پاسخ به آنها می گوییم: نگرانی از ارتداد، نشان دهنده وجود ایمان است. توصیه می کنیم ذکر «لا حول و لا قوۀ الا بالله» را بسیار تکرار کنند. علاوه بر آن به این افکار اعتنایی نکنند.

* وضوی شخص وسواسی

پرسش: آيا وسواس باعث بطلان وضو مي شود؟

پاسخ: وسواس باعث اسراف آب می شود و کار حرامی است. ولی باعث بطلان وضو نمی شود مگر اینکه در شستن دست چپ وسواس داشته باشد، که در نتیجه آب اضافی خارج از وضو محسوب می شود و برای مسح دچار مشکل خواهد شد.

* غسل شخص وسواسی

پرسش: فتواي فوق در مورد غسل هم جاري است؟

پاسخ: وسواس در غسل مانند وضو، باعث اسراف می شود و حرام است، ولی غسل صحیح است.

* ارتباط وسواس و اعتقادات

پرسش: آیا اعمال وسواسى ‌ها ضررى به اعتقادات آنها نمى ‌زند؟ به عنوان مثال، زن وسواسى هنگامى که یک چیز نجس را ده بار آب مى ‌کشد، او در واقع وقتى دوبار با آب قلیل آب کشید، معتقد است که هنوز نجس است، در حالى که خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) مى ‌گویند پاک است، آیا چنین شخصى عملا با شرع مقدّس اسلام مخالفت نکرده است؟

پاسخ: عمل به وسواس کار خلافى است؛ ولى ضررى به اعتقادات او نمى‌ زند.

* حرمت اسراف در وسواس

پرسش: در مصرف آب زیاده روى مى ‌کنم، و هر چه تلاش مى ‌نمایم نمى ‌توانم جلوى این کار زشت را بگیرم. به همین جهت همواره با شوهرم مشاجره داریم. او مى ‌گوید: «گذشته از این که کار حرامى انجام مى ‌دهى و ضامن هستى، من که شوهر تو هستم راضى به عمل تو نیستم». لطفاً بفرمائید : الف) آیا کار من حرام و موجب ضمان است؟ ب) آیا در وضو و نمازم اشکالى ایجاد مى ‌شود؟

پاسخ: سعى کنید به مقدار متعارف آب مصرف کنید. اگر بیش از آن باشد و همسرتان راضى نباشد، حرام و موجب ضمان است. و اگر شیطان وسوسه کند که فلان مقدار آب کافى نیست، اعتنا نکنید و اعمالتان اشکالى نخواهد داشت، و ما مسیولیّت آن را به عهده مى ‌گیریم؛ و به فرض که همسرتان هم راضى باشد، اسراف در آب وضو و غسل جایز نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی FR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    8 0
    سلام و ارادت من یکی مقلیدین آیت الله مکارم هستم .. بنظرم علمای بزرگوار باید در رساله خود تجدید نظر کنند.مثلا وقتی گفته میشه سر سوزنی از بدن آب ترسد غسل صحیح نیست ویا آب باید در غسل زیر پست سر برسد (مکارم) باعث وسواسیت می شود..حالا که طرف وسواس شد کار از کار گذشت ،می فرمایند آب یه پوست سر نرسید ما جوابگو ی آنطور دنیاییم. حداقل رساله ها رو اصلاح کنید نسل نوجوان دچار وسواس نشود.. اینی که وسواس شده خدا هم بیاد تاثیری نداره ..نسل آینده رو دریابید
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    9 5
    سلام اگه کسی بچه اش بیاد خونمون شلوارش نم دست شویی زده باشه رفته تمام فرش خونه نشسته باشه دیگه من کل خونه فرش باکیف خونه میشورم کارمن درست هست یانه
  • elaheh IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    5 6
    عالی
  • زهرا IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    3 0
    سلام ،قبلا وسواس شستشوی شدید داشتم الان چند سالی هست افکار وسواسی شدید پیدا کردم در همه موارد شرعی و اعتقادی و دچار افسردگی شدید شدم الان چند سالی هست داروی افسردگی و ضد وسواس مصرف میکنم . نماز و وضو و غسلم خیلی طول می کشید . تا ۲۱ سالگی به موقع نماز می خواندم . الان چند سالی هست خیلی خیلی کم نماز خوانده ام .خیلی دوست دارم مثل تمام افراد عادی نماز بخوانم . این مدت نماز نخواندن به دلیل افکار وسواسی به دین من لطمه میزند؟ خواهش میکنم بهم جواب بدین به آدرسم . منتظرم. با تشکر
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 2
    سلام ایا شک زیاد در نماز چه حکمی دارد شک بسیار زیاد که مثال نماز چهار رکعتی را پنج رکعت خواندی
  • فاطمه AE ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 1
    من سوالی داشتم .من دختری 15ساله ام که خیلی وسواس دارم این وسواسیتم حدود یک سال دوسال است که شروع شده برای مثال: بنده برای نماز ساق دست میکنم جوراب میپوشم وهد به سرم می اندازم وبرای اینکه گردنم دیده نشود مقنعه میکنم واحساس میکنم که لباس هایم نازک هستند وبدنم دیده میشود اوضاع درمن خراب است
  • فاطمه IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    10 4
    باسلام و عرض ادب بذ عرض معذرت من همیشه فکر میکنم در شلوارم دستشویی میکنم. و تمام بدنم را میشوم چون فکر میکنم نجس است و مادر و پدرم خیلی مرا نصیحت می‌کنند و خودم هم خیلی خسته شدم باید چه کار کنم لطفا کمکم کنید دیگر آرامش روحی ندارم
  • زهرا IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    13 0
    من در بچگی خودارضایی میکردم و نمی دانستم که مایعی که از بدن خارج میشه نجس هست و وقتی فهمیدم توبه کردم و دیگه بهش فکر هم نکردم حالا اون دورانی که نمیدونستم و لباسم نجس بوده و وقتی سرویس بهداشتی رفتم لباسم خیس شده و روی فرش و مبل و غیره نشستم حکمش چیه
  • نسترن IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    14 5
    بسیار آموزنده است.میشود درباره خودارضایی در خواب هم توضیح دهید
  • ف IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    7 5
    سلام . من چند سالی است که در طهارت و نجاسات هم دچار شک و خیلی وقت ها خیلی وقت ها یقین دارم اما مثل افراد عادی نیستم در طهارت در دستشویی با عرض پوزش و در کشیدن جوش و پوست دچار وسواسیم و از دکتر هم جوابی نگرفتیم یک بار بر من گفتند که بر خود نگیر و با بدن نجس هم شده کارت را انجام بده که در عرض یک ماه کاملا خوب شدم اما از وقتی که خوانده ام باید مانند افراد متدین شد کاملا مثل قبل وسواس پیدا کرده ام سوالی دارم ایا میتوان کلا این یک احکام را تا مدت بهبودی رعایت نکرد به رسول اکرم قسم نمیتوانم مانند افراد معمولی و متدین شوم لطفا یاریم کنید دختری ۱۵ ساله هستم که از سن ۹ سالگی دچار وسواسیم و کلا نوجوانیم به بطالت سر رسیده.
  • ف IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 2
    لطفا در اینجا جواب را بگذارید و بر گوشی و ایمیلم ارسال نفرمایید .در اینترنت همینجا سپاس
  • ...... IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    2 0
    سلام اگر مادر نچس بون چیزی شک کنیم که نجس است یا پاک وفقط گمان کنیم ک ان چیز نجس شده این چه میشود مکارم
  • صدیقد IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    9 0
    سلام توروخدامن وسواوشدم
  • صدیقه تقوایی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 3
    با سلام آیت الله مکارم شیرازی من درپاک ونجس اگر کسی فوت کن من میگم خانه آنها نجس خلیی رنج میکشم
  • زینب IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    9 2
    عالی
  • ......‌‌‌‌ IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 1
    ممنون