پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت ابوطالب

حوزه/ کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد:ه تکریم شخصیت ابوطالب(ع) پاسداشت خدمات ارزنده ایشان به پیامبر(ص) است.

حجت‌الاسلام عباس منصوری، کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به رحلت حضرت ابوطالب، عمو پیامبر اعظم(س)، اظهار داشت: ایشان یکی از بزرگ‌ترین حامیان پیامبر(ص) بوده که به‌خوبی از آن بزرگوار حمایت کرده و در مقابل یهود یعنی دشمن سرسخت اسلام بود و همچنین در مقابل برخی از اعراب که نسبت به مقام وی حسد می‌ورزیدند، ایستادگی کرده و از او پشتیبانی می‌نمود.

وی با اشاره به وجود برخی شبهات پیرامون شخصیت حضرت ابوطالب، تصریح کرد: اینکه برخی‌ها به دروغ بیان می‌کنند که ابوطالب مسلمان نبوده، کاملاً غلط است و ادله و اسناد معتبری در تاریخ مبنی بر یکتاپرستی ایشان وجود دارد.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، ادامه داد و گفت: نکته دیگری که باید بدان توجه داشت، حمایت کامل و جامع حضرت ابوطالب از پیامبراکرم(ص) است! و این چگونه ممکن است که حضرت ابوطالب مسلمان نباشد، اما از پیامبری که خاتم مرسلین و تکمیل‌کننده رسالت پیامبران است، حمایت و پشتیبانی کند.

حجت‌الاسلام منصوری، با تأکید بر این‌که در منابع اصیل اسلامی شواهد زیادی برای مسلمان بودن حضرت ابوطالب یافت می‌شود، بیان داشت: همه علمای شیعه و بعضی از بزرگان اهل تسنن، ابوطالب را مؤمن به اسلام می‌دانند و این در بسیاری از اسناد تاریخی به عیان قابل‌مشاهده است؛ به همین دلیل تاریخ‌دانان حوزوی لازم است با در اختیار دادن این اسناد به طلاب، اولاً آنان را به‌طور کامل آشنا کرده و دوما طلاب نیز این نکات را برای مردم به‌ویژه جوانان بیان کنند.

وی با اشاره به عکس‌العمل پیامبر پس از فوت حضرت ابوطالب، اظهار داشت: یکی از راویان اهل سنت بیان می‌کند «هنگامی‌که به رسول خدا (ص) خبر دادند که ابوطالب از دنیا رفته، این مصیبت بر قلب او سنگینى نمود و ناله آن حضرت را شدید کرد! رسول خدا بر جنازه ابوطالب وارد شد، سپس به طرف راست پیشانى او را چهار مرتبه و به طرف چپش را سه مرتبه دست کشید و پس از آن گفت: اى عمو! وقتى کودک بودم تو مرا بزرگ کردی، وقتى یتیم بودم تو سرپرستیم کرد، و هنگامی‌که بزرگ شدم تو یارى‌ام کردی، پس خداوند به تو پاداش خیر دهد. سپس جلوى تابوت او رفت و فرمود: اى عمو ! تو صله‌رحم را به نیکى بجا آوردى و پاداش نیکى دادى‏» که این روایت نیز به‌خوبی بیان‌کننده شدت علاقه حضرت رسول به عموی بزرگوارش بوده است.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در پایان با تأکید بر این‌که دشمن با مطرح کردن مسائلی حاشیه‌ای و دروغین قصد آسیب رساندن به پایه‌های اعتقادی مردم به‌ویژه مسلمانان و علی‌الخصوص شیعیان را دارند، تصریح کرد: تحریف شخصیت حضرت ابوطالب به معنای زیر سؤال بردن خدمات وی به اسلام بوده و نتیجه‌ای جز کتمان منابع و اسناد تاریخی را ندارد، پس بر همه ما لازم است که همواره از ویژگی‌های شخصیتی حضرت ابوطالب در محافل و مجالس مذهبی یاد کرده و ایشان را تکریم کنیم که تکریم شخصیت ایشان همانا تکریم خدمات ارزندشان به اسلام و پیامبر اعظم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha