شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی خزائلی نجف آبادی

حوزه/ در زمان کنونی به دلیل حساسیت های زمانی و چالش های به وجود آمده و شبهات و جنگ نرم گسترده و حساب شده ای که علیه اسلام و تشیع آغاز شده است، رسالت روحانیت حساس تر و دقیق تر شده است که نیاز به فکر جمعی و وحدت رویه دارد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی خزائلی نجف آبادی در نشست اساتید حوزه علمیه قم که با موضوع «رسالت های حوزه» در دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی برگزار شد. گفت: روحانیت شیعه و حوزه های علمیه در طول تاریخ به فراخور و فراز و نشیب زمانها و پدید آمدن حوادث و ظهور و افول دولت های حق و باطل، وظایف و رسالت هایی که بر عهده داشتند را به خوبی انجام دادند.

وی افزود:  نمونه آن رسیدن زیارت عاشورا به دست ما است، اما در زمان کنونی به دلیل حساسیت های زمانی و چالش های به وجود آمده و شبهات و جنگ نرم گسترده و حساب شده ای که علیه اسلام و تشیع آغاز شده است، رسالت روحانیت حساس تر و دقیق تر شده است که نیاز به فکر جمعی و وحدت رویه دارد.

این استاد حوزه بیان داشت:  رسالت های رسول گرامی اسلام صلی الله و علیه و آله و سلم چند چیز بود اول تحمل وحی دوم تبلیغ آن به مردم سوم حفظ و حراست از مبانی دینی و چهارم تبیین و پاسخگویی به مسائل روز که بدون شک تمام آنها غیر از تحمل وحی بر عهده ائمه اطهار علیهم السلام و سپس در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر عهده روحانیت و حوزه های علمیه می باشد.

وی ادامه داد: رسالتهای حوزه در زمان کنونی عبارت است از اول، تبلیغ دین و تبیین احکام، دوم، پاسخگویی به مسائل جدید، سوم، صیانت دین از تحریف، چهارم، فاصله گرفتن از فتاوای نادرست و مواظبت نمودن از میراث فرهنگی گرانبهایی که از اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی بیان داشت:  رسالت پنجم، مبارزه و مقابله با چالشها و مسائل عصر حاضر و پاسخگویی به جنگ نرم دولتی است، با توجه به اینکه بیش از ۱۶۰ شبکه و ماهواره مستقیما علیه تشیع فعالیت می کنند که به فرموده رهبر معظم انقلاب، امروز یک عده ایران هراسی و شیعه هراسی می کنند.

وی   حضور اساتید و مبلغان دلسوز در مناطق اهل سنت را رسالت ششم برشمرد و گفت:  هر چند کارهای خوبی صورت گرفته است، اما در برابر هجمه ها و فعالیت های گسترده آنها کافی نیست، در عصر کنونی فقط با سخنرانی و نوشتن کتاب و پاسخ به شبهات نمی توان مساله را به پیش برد بلکه حضور در مناطق اهل سنت و تبلیغ چهره به چهره و جدال احسن موثر است .

این استاد حوزه بیان داشت:  اگر فرهنگ جذاب و نورانی اهل بیت علیهم السلام از راه های مناسب در آن مناطق ترویج شود اثر خود را خواهد گذاشت.

وی به  ساده زیستی و دوری از تجملات در بین روحانیت و خصوصا بزرگان و آنهایی که مردم آنان را به عنوان الگوی تمام عیار اسلام  می دانند اشاره کرد و اظهارداشت: .  امام امت در آخر عمرشان فرمود، من برای آینده حوزه های علمیه بیمناکم و به آنها هشدار می دهم که به دنبال تجملات نروند. امیر مومنان سلام الله علیه در فرازی از سخنان زیبای خود در نهج البلاغه می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ الْعَدْلِ أَنْ يُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ كَيْلَا يَتَبَيَّغَ بِالْفَقِيرِ فَقْرُهُ».

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha