جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

در خطبه های نماز جمعه لبنان تاکید شد: دلیل اصلی حوادثی که پیرامون ما بویژه در سوریه رخ می‌دهد؛ محاصره مقاومت با فتنه‌های مذهبی و هرج و مرج‌های موجود و تلاش برای سقوط دولت سوریه است؛ دولتی که پشتیبان حقیقی مقاومت بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سالگرد پیروزی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در سال 2000 و گذشت 16 سال از این پیروزی، سرفصل مشترک خطبه های نمازجمعه این هفته در لبنان بود. خطبای لبنان با اشاره به اینکه این پیروزی، افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را در هم کوبید تاکید کردند که امروز نیز ریشه جرم و جنایت های جهان، امریکا و اسرائیل بوده و مقابله با استکبار، نوعی زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

شیخ حمود: هدف اصلی از بحران سوریه، محاصره مقاومت است

شیخ ماهر حمود روحانی اهل سنت و دبیرکل جبهه علمای مقاومت در خطبه های نماز جمعه در شهر صیدا لبنان ابراز داشت: حوادث سال‌های 17 ایار 1983  [1] تا 25 أیار 2000[2] یادآور 17 سال مقاومت جانانه و بی‌وقفه است که ملت لبنان را از دست اسرائیل نجات داده و در راه آزادی قرار داده است و دستاوردهای بزرگی را تحقق بخشیده است. اکثریت قریب به اتفاق افکار عمومی و سیاستمداران با گرایش‌های مختلف فکر می‌کردند که توافقنامه صلح اسرائیل و لبنانی مسئله‌ای مثبت و راهگشاست اما گذر زمان نشان داد که تنها راه مقابله با صهیونیستها، مقاومت است.

وی با اشاره به اینکه امروز بعد از شانزده سال شاهد این هستیم که مقاومت با استقامت و اقتدار کامل به سمت هدف والای خود که همان آزادی فلسطین است، نزدیک‌تر می‌شود، تاکید کرد: دلیل اصلی حوادثی که پیرامون ما بویژه در سوریه رخ می‌دهد؛ محاصره مقاومت با فتنه‌های مذهبی و هرج و مرج‌های موجود و تلاش برای سقوط دولت سوریه است؛ دولتی که پشتیبان حقیقی مقاومت بوده است.  

شیخ ماهر حمود اشاره داشت: آنچه ما بیان می‌کنیم حقایقی انکارناپذیر است، نه یک تحلیل سیاسی یا دیدگاه شخصی. اما متأسفانه عده‌ی زیادی از روی تعصب، گرایش سیاسی، منافع خود یا برای مشارکت مستقیم در توطئه این حقیقت را انکار می کنند.

شیخ قبلان: مقاومت، افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکسته است

آیت الله عبد‌الامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم در خطبه نماز جمعه در بیروت با اشاره به سالروز پیروزی مقاومت در سال 2000 تاکید کرد: ما از رشادت‌ها و جانفشانی‌های ملت لبنان، مقاومت، ارتش و تمامی شرکایمان در دستیابی به این پیروزی تشکر و قدردانی می‌کنیم. این پیروزی بزرگترین دستاورد لبنان در تاریخ فداکاری و ازخودگذشتگی این ملت است؛ چراکه توانست اشغالگران را از سرزمین خود بیرون براند و خط بطلانی بر افسانه شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل بکشد و آن را در هم کوبد؛ ارتشی که ارتش‌های فراوانی از شکست آن ناتوان مانده بودند.

وی افزود: کشور لبنان همیشه توسط دشمن صهیونیستی مورد تعرض قرار گرفته و می گیرد. رژیم صهیونیستی تمام تلاش‌اش را به کار می‌گیرد تا به تک‌تک مردم لبنان باوجود تنوع تشکیلات و گرایش‌ها ضربه بزند. ملت لبنان باید در مقابله با دشمن تمامی بشیریت که همان رژیم صهیونیستی است متحد باشند و همبستگی داشته باشند.

شیخ دعموش: مقابله با آمریکا، زمینه سازی برای عصر ظهور است

حجت الاسلام شیخ علی دعموش هم در خطبه نماز جمعه به نوبه خود پیروزی‌هایی را که رزمندگان، مردان مقاومت و حامیان مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا و هم‌پیمانان آن و همچنین در مبارزه با گروهک‌های تروریستی تکفیری محقق ساخته اند در پیروزی قیام حضرت مهدی (عج) بسیار مؤثر دانست و افزود: این پیروزی زمینه‌ساز آن پیروزی بزرگ است که حضرت منتظر(عج) برای مردم به ارمغان خواهد آورد.

شیخ دعموش در ادامه گفت: ارزش این پیروزی که در ماه می سال 2000 میلادی حاصل شد، به خاطر این است که این دستاورد مقاومت خالصانه بوده است، بدین گونه که مقاومت لبنان با تلاش، جانفشانی، راستی و اخلاص خود برای کشور و مردم آن و با پشتکار، جدیت و ارده رزمندگان آن و حمایت از ملت خود توانست دشمن صهیونیستی را بدون هیچ قید و شرط و بدون مذاکره وادار به عقب نشینی از سرزمین خود کردند.

شیخ حبلی: آمریکا و اسرائیل ریشه تمام جنایت های جهان هستند

شیخ صهیب حبلی هم در خطبه نماز جمعه نسبت به توطئه‌هایی که هدف آن گرفتن قدس از دست ساکنان اصلی آن است هشدار داد.

وی به اقداماتی که با همدستی فلسطینی – خلیجی برای محاصره مسجد‌الاقصی صورت می‌گیرد اشاره کرد و هدف از آن را تبدیل قدس به پایتخت رژیم غاصب صهیونیست دانست.

شیخ حبلی عنوان کرد: آنچه گفته شد دلیل محکمی  بر سخنان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان است که به عدم همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همه کسانی که با آمریکا و اسرائیل رابطه دارند، فراخواند و آمریکا و اسرائیل را ریشه تمام جرم و جنایت‌های جهان دانست. 

وی تاکید کرد: تمام توطئه‌هایی که علیه دولت لبنان صورت می گیرد در واقع برای محو کردن مسئله فلسطین است، اما با مقاومت و پایداری می‌توان تمام برنامه ریزی‌ها و توطئه‌هایی که علیه فلسطین و قدس صورت می‌گیرد را ناکام گذاشت. مقاومت تنها راه نجات وطن است به دور از سیاست عادی سازی و به رسمیت شناختن اسرائیل. 

 

[1]سالی که لبنان گرفتار جنگ داخلی شد و بدین صورت اسرائیل توانست به لبنان حمله ور شود و بیروت را محاصره کند و درنتیجه تواففنامه ای با اسم 17 ایار برای برقراری صلح بین اسرائیل و لبنان برقرار شد که به توافقنامه ننگین17أیار معروف شد. این توافقنامه در 5 مارس  1984 لغو شد.

[2]  «25می 2000» یادآور روزی تاریخ ساز برای جهان عرب است، روزی که برای اولین مرتبه رژیم صهیونیستی در نبردی فرسایشی و پس از 18 سال ناگزیر به عقب نشینی از جنوب لبنان شد، امری که مدیون سال ها مقاومت رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان بود.

لبنانی ها هر ساله این روز را گرامی داشته و به جشن و سرور می پردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha