پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قنبر غلام امام علی(ع)

حوزه/مورخان او را ابو همدان مولی بن معمر مضری معرفی نموده و اذعان داشته اند، لقب قنبر را علی (علیه السلام) به وی عنایت فرمود، ولی نامی از اجداد و فرزندان وی در منابع تاریخی به چشم نمی آید. بنابر قول نجاشی، راوی شناس بزرگ کثیربن طارق از منسوبین قنبر شمرده شده است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» درادامه معرفی یاران امام علی (ع)، در بخش پایانی به معرفی یکی دیگر از این شخصیت ها  می پردازد . 

برخی از یاوران ائمه علیهم السلام از خواص و ارکان به شمار می آیند و قنبر یکی از آنهاست. شیخ مفید او را از سابقان و مقربان در پیشگاه علی (علیه السلام) برشمرده است. امام علی (علیه السلام ) بارها بشارت شیعه بودن فنبر را با بیان «ابشر و بشّر و استبشر؛ خرسند باش و به دیگر شیعیان نیز بشارت ده، به وی اعلام فرمود.

*امانتدار

او امین امامان معصوم (علیهم السلام) بود. اموال بسیاری در زمان حضرت علی (علیه السلام) و بعد از ایشان در اختیارش قرار گرفت.

* میهمان دار

از جمله شئون قنبر، پذیرایی از میهمان های علی (علیه السلام) بود. گرچه تواضع آن حضرت سبب می گردید که در بعضی موارد، خود مبادرت به این امر نماید.

* اجرای حدود

قنبر منادی حضرت علی (علیه السلام) برای جمع شدن مردم و مجری احکام صادر شده از جانب آن حضرت بود. این امر در روایات فقهی شیعه بر گونه ای واضح قابل مشاهده است.

* جهاد

از آنجا که قنبر غلام و مخلص علی (علیه السلام) بود، در جنگ ها همیشه همراه آن حضرت شرکت می جست. شیخ مفید می نویسد: قنبر جنگ ها را در رکاب علی علیه السلام درک کرد.

* شهادت

شهادت قنبر به دست خون آشامی چون حجاج بن یوسف از فصول مشهور تاریخ  اتفاق افتاد و ده ها سال قبل، علی علیه  السلام بدان خبر داده بود.

*  قلیل الروایه بود

گرچه برخی از دانشمندان شیعه اذعان داشته اند روایتی را که قنبر نقل کننده آن باشد، نیافتیم، ولی علامه مامقانی می گوید: این مطلب صحیح نیست، او قلیل الروایه است.

* آینه دار آفتاب

 از قنبر سؤال شد غلام کیستی؟ پاسخ داد: من برده کسی هستم که با دو شمشیر می جنگید، دو نیزه پرتاب می کرد، بر دو قبله نماز خواند، دو مرتبه بیعت نمود، دو هجرت انجام داد و یک لحظه به خدا کافر نشد. من غلام صالح مؤمنان و وارث پیامبران، بهترین اوصیا، بزرگترین مسلمانانم، رهبر مؤمنان، نور مجاهدان ... .

* هدیه آسمانی

فنبر می گوید: با مولایم علی علیه السلام در ساحل رود فرات بودیم که آن حضرت پیراهن را از تن خارج کرد و وارد آب شد. ناگاه موجی آمد و پیراهن را با خود برد. در این موقع منادی صدا زد: ای اباالحسن! به طرف راست خود بنگر و آنچه می بینی دریاب. به طرف راست نگاه کردیم، شالی و در آن پیراهنی یافتیم. حضرت آن را پوشید. در جیب آن نوشته بود: هدیه ای است از جانب خدای عزیز حکیم برای علی بن ابی طالب. این پیراهن هارون بن عمران است و... .

* شیعه و شرف دین

امام صادق علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام بارها به قنبر اظهار داشت: خوشنود باش و به دیگر شیعیان نیز بشارت ده که به خدا قسم رسول خدا درحالی رحلت نمود که بر تمام امتش خشمگین بود، مگر بر شیعه علی. بدان برای هر چیزی شرافتی است و شرف دین، شیعه است.

* دو یا سه درهم

امیرالمؤمنین وارد بازار پارچه فروشان شد و دو لباس خرید؛ یکی به سه درهم و دیگری به دو درهم. آنگاه لباس دو درهمی را خود برداشت و سه درهمی را به قنبر عنایت فرمود. قنبر گفت: یا امیرالمؤمنین! این برای شما مناسب تر است، چون بر منبر می روید و برای مردم سخنرانی می نمایید. حضرت فرمود: ای قنبر! تو جوانی و شور و نشاط جوانی در تو می باشد و من از پروردگارم خجالت می کشم که بر تو برتری داشته باشم؛ زیرا شنیدم رسول خدا(ص) فرمود: از آنچه می پوشید، به آنان (بردگان) بپوشانید و از آنچه خود می خورید، به آنها بخورانید.

(سید جعفر ربانی)

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha