جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت

حوزه/ رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح سیستم جدید ثبت نام مراسم اربعین سال جاری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مهندس سعید اوحدی عصر امروز در نشست تخصصی تبیین سیاستهای جمهوری اسلامی ایران برای حج سال 1395 در مدرسه عالی امام خمینی(ره) با اشاره به ابعاد خاص فاجعه منا، گفت: در این سفر متاسفانه شاهد بودیم که حجاج بیگناه زنده زنده از بین می‏ رفتند و اجازه داده نمیشد که به آنها امدادرسانی شود.

وی افزود: با وجود اینکه امدادرسانی ایران، قویترین تیم امدادی در مراسم حج است، ولی عربستانیها به جای کمک گرفتن از این تیم امدادی، امدادگران ایرانی و غیر ایرانی را نیز بازداشت کردند؛ فجایع منا به حدی است که بسیاری هنوز توان باور کردن این سیل از فجایع و بی مبالاتی و بی مسوولیتی طرف مقابل را باور ندارند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مصیبت های جانکاه زائران ایرانی در حج سال گذشته گفت: در کاروان اعزامی از نیشابور 150 نفر حضور داشتند که 50 مردی که زنان آنها در این سفر بودند شهید شدند؛ در کاروان استان گلستان 49 نفر شهید شدند؛ شهدای اهل سنت نیز در این میان زجرهای بسیاری کشیدند که قابل توصیف نیست ولی دولت عربستان با بدترین شکل با آنها رفتار کردند.

وی با بیان این مطلب که در طول تاریخ اسلام سابقه نداشته است که بیش از 6 هزار زائر در حالت احرام قربانی بی کفایتی کارگزاران حج شوند تصریح کرد: ظرفیت سردخانه مکه، 960 نفر بود ولی 5 هزار شهید در تریلیهایی که 5 روز در زیر آفتاب سوزان قرارداشتند در این سردخانه قرارداده شدند در حالی که بسیاری از آنها دیگر قابل شناسایی نبودند.

وی گفت: تنها صدایی که در عربستان برخواست از ایران اسلامی بود؛ غیر از شهدای ایرانی، اجازه داده نشد که هیچ پیکری به کشورهای خود منتقل شود و پس از آن نهیب تاریخی رهبر انقلاب سعودیها از ترس خشم ایران زائران را به کشور بازگرداندند.

اوحدی اظهارکرد: در مذاکرات فی مابین، 20 راهکار تامین امنیت برای زائران به سعودی ها ارایه شد که کاملا منطقی و عقلانی و بر اساس اصل مشورت بود ولی  وزیر حج عربستان در پاسخ بیان کرد که امنیت یک واژه سیاسی است و هیچ کدام از پیشنهادات شما در این قرارداد نخواهدآمد؛ گرفتاری ما تفکر وهابیت در عربستان است زیرا به ما گفته شد که این رویداد به واسطه قضا و قدر الهی بوده است و سپس بیان کردند که خداوند در قرآن امنیت حج را تضمین کرده است.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در خصوص بررسی دلایل شهادت شخصیت های برجسته به خصوص شهید رکن آبادی و عمدی بودن این حادثه، نطرات مختلفی بیان شده است، اما آنچه تا امروز از قرائن و شواهد مشخص است، حاکی از بیتدبیری و ناتوانی در عدم مدیریت صحیح در این مراسم بود.

وی گفت: اگر دولت عربستان به دنبال توطئه ه‏ای برای به شهادت رساندن فردی در این مراسم بود می‏ توانستند روشهای دیگری را اتخاذ کنند؛ البته نباید این نکته را از قلم انداخت که 1500 نفر از زائران عربستانی نیز در این حادثه از بین رفتند؛ آخرین لحظات زندگی شهید رکن آبادی توسط یکی از مسوولان دیده شده بود که دارای نبض بود ولی متاسفانه فاجعه پس از منا، فاجعه بیمارستان سعودی بود که بسیاری از مجروحان در بیمارستانها و به دلیل عدم رسیدگی به شهادت رسیدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: اگر امکانات پزشکی در عربستان  و در مراسم حج وجود داشت قطعا بیش از 60 درصد از زائران نجات پیدا می کردند ولی متاسفانه بسیاری از حجاج در همان بیمارستان به واسطه بی کفایتی و عدم رسیدگی مناسب جان خود را از دست دادند.

اوحدی تصریح کرد: تحولات میدانی منطقه تحولات بسیار عظیمی است و مشخص است که اربعین امسال با شکوه تر خواهد بود و پیش بینی شده است که سامانه سماح با 16 قابلیت 2 میلیون نفر را ثبت نام میکند و زائران مرزهای ورودی و روز ورود زائران را مشخص میکنند.

وی تصریح کرد: سامانه سماح به بیمه و بانک ملی و سپه و موکبها و.... متصل است و با پیش بینی خوبی که در این زمینه انجام شده است، امیدواریم امسال زیارت باشکوه تری در ایام اربعین شکل بگیرد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در قضیه عمره متاسفانه حق شرعی و انسانی دو نوجوان هتک حرمت شده که یکی از آنها حافظ بخشی از قرآن کریم بود، داده نشد؛ در مساله حج تمتمع امیدواریم که با تغییر شرایط منطقه، رفتار عربستانی‏ ها نیز در قبال زائران ما که تنها به دنبال حقانیت و حاکمیت قانون و حق و شرع هستند تغییر کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha