پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرآن

حوزه/ بخش نخست فراخوان چهارمین جشنواره ملی قصه های قرآنی از سوی مرکز قرآنی سازمان اوقاف وامور خیریه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، فراخوان چهارمین جشنواره ملی قصه های قرآنی را به شرح ذیل منتشر کرد:

برای شروع

  خیلی سال پیش بود که مقام معظم رهبری از قصه‌های خوب فرمودند و از اینکه باید قصه‌نویس‌ها را دعوت کرد. سال‌ها بعدش اولین جشنواره قصه‌های قرآنی برگزار شد و حالا در سال‌هایی خیلی بعد در ایستگاه چهارم این جشنواره هستیم. اما هنوز خودمان را در اول راه می‌بینیم. راهی که می‌خواهیم به امید خدا، امسال قدم‌های بزرگی در آن برداریم.

  چه هنرهایی؟

  قصه، خودش یک دنیاست. دنیایی بزرگ که هم قصه‌های شبانه پدر و مادرها را شامل می‌شود و هم حکایت گذشتگان دور و نزدیک و هم روایت اتفاقات تلخ و شیرین زندگی را، چه در قالب داستان کوتاه و بلند و رمان؛ و چه در قالب نمایشنامه و فیلم‌نامه و کمیک استریپ و حتی یک تصویرسازی خلاقانه... ما هرچیزی را که به نوعی مادرش قصه باشد را در جشنواره قصه‌های قرآنی قرار می‌دهیم. فرقی ندارد از هنرهای ادبی باشد، نمایشی یا تجسمی.

  چه موضوعاتی؟

  برخی فقط قصه‌ای را که در قرآن آمده باشد قصه قرآنی می‌دانند، اما برخی دیگر هر قصه‌ای که محتوایش قرآنی باشد و برگرفته از آیات ناب قرآن، در خانه قصه‌های قرآنی راه می‌دهند حتی اگر در قرآن قصه‌اش نیامده باشد. ما در این جشنواره هم به دنبال قصه‌هایی هستیم که در خود قرآن هست! و هم به دنبال قصه‌هایی که در قرآن نیست اما مفاهیمش بر گرفته از کتاب خداست.

  چه مخاطبانی؟

  قصه‌های قرآن مخاطب خاصی ندارد! مخاطبش همه بشر است کما اینکه قرآن برای همشر بشر آمده است. فارغ از نژاد، رنگ، جغرافیا، سن، جنسیت و حتی مذهب! کودکان سرطانی می‌توانند مخاطبان ما باشند، کارگران معدن، نابینایان، مادران خانه‌دار، کودکان کار و... همه مردم. ما به دنبال این هستیم تا از قرآن پیروی کنیم و قصه‌های قرآن را تا حد توانمان به دست همه برسانیم.

شعارمان هم شده این: قصه برای همه...

  چه باید بکنید؟

  شما تا اول مهر فرصت دارید تا نمونه کارهایتان را برای ما بفرستید. مهم نیست قالب آن چه باشد. بالاتر گفتیم هر هنری که مادرش قصه‌باشد و محورش قصه در جشنواره ما جا دارد. پس آن دسته از نمونه کارهایتان که به زعم خودتان قصه دارد و قصه‌اش با تعریف ما قرآنی است را برای ما بفرستید. تا این بشود مرحله اول فراخوان ما. مرحله اولی که در آن به دنبال یک جمع مستعد هستیم.  البته ما خیلی از هنرمندان را هم می‌شناسیم و در این سال‌ها با آن ها آشنا شده‌ایم و در کشور هم جشنواره‌های متعددی برگزار شده که می‌شود از برگزیدگان آن‌ها هم دعوت کرد. اما در مجموع غرض این است که یک جمع خوب هنری که دغدغه‌شان قصه‌های قرآنی است تشکیل دهیم. این می‌شود بخش اول فراخوان ما.

  بخش دوم و سوم فراخوان نیز در مراحل بعد اعلام خواهد شد.

  پایان ماجرا؟

  ... این ماجرا پایان ندارد ...

  در مسیر دین خدا و قصه‌های قرآن خدا پایان معنی ندارد.

  این مسیر ادامه دارد...

جهت ثبت نام در بخش اول فراخوان جشنواره قصه های قرآنی به سایت http://quran-iran.com مراجعه فرمایید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha