شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: وهابی ها معتقدند که ارتباط ما با مردگان قطع است، در رد این نظر می توان به آیه «فَتَوَلَّي عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسالَةَ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لکِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحينَ(اعراف / ۷۹)» اشاره کرد و گفت که اگر ارتباط قطع است پس صالح، چگونه با مردگان صحبت می کند؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از مشهد، حضرت آیت الله سبحانی در ادامه جلسه «بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت» با اشاره به حدیث «... ولا قبرا مشرفا الا سویته»، آن را یکی از دلایل مخالفان پاسداری از قبور انبیاء و اولیاء عنوان و در رد این علت، علاوه بر خدشه دار بودن سند آن، گفتند: مشرف به معنای بلندی مانند کوهان شتر است و با توجه به «سویته»، معنای آن ربطی به گنبد و بارگاه ندارد، بلکه منظور مسطح کردن قبر می باشد نه این که معنایش این باشد که قبر را ویران کنید.
ایشان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در اتاق خودشان به خاک سپرده شده اند ، یادآور شدند: وقتی می گوییم وجود قبر زیر سقف اشکال ندارد، وهابی ها می گویند که اگر قبلا ساخته شده باشد، درست است ولی ساخت سقف بعد از ایجاد قبر، اشکال دارد؛ این در حالی است که تفاوت بین قبل و بعد زمان ایجاد قبر بهانه است.
 
سه مقدمه درباره توسل به ارواح مقدس

معظم له در ادامه به بررسی مسئله مرگ و پایان یا ادامه زندگی بعد از آن پرداخته و  گفتند: افراد مادی انسان را یک تن و روابط بین اجزای او را مکانیکی می دانند ولی پیروان الهی، انسان را متشکل از تن و روح می دانند و این امر در قرآن نیز اشاره شده است.

ایشان با اشاره به آیه ۴۲ زمر، توضیح دادند: «یتوفی» به معنای میراندن نیست، بلکه گرفتن روح و جان است و این امر یا موقتی و در حال خواب می باشد و یا در مرحله مرگ به طور کامل روح گرفتخ شده و پس داده نمی شود.
حضرت آیت الله سبحانی، دلیل دیگر درباره مرکب بودن انسان شامل روح و بدن را آیه  های ۱۰ و ۱۱سوره سجده دانسته و خاطر نشان کردند: با توجه به بیان قرآن، روز قیامت همین روح که نزد خداست، وارد بدن شده و انسان محشور و در واقع معاد جسمانی عنصری محقق می شود.
ایشان افزودند: مرگ پایان زندگی نیست و این امر نیز در آیه هایی مانند « وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» و « إِنِّی إِذاً لَّفِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ إِنِّی آمَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ»، مشخص است که درباره آیه دوم باید گفت که منظور از بهشت، جنت برزخی می باشد، زیرا هنوز بهشت آخرت نیامده است.
معظم له یکی دیگر از دلیل ها برای پایان زندگی نبودن مرگ را خواندن تلقین برای میت عنوان و ابراز کردند:  همچنین روایت داریم که میت صدای پای تشییع کنندگان را می شنود که از این بیان نیز معلوم می شود که مرگ پایان زندگی نیست.
آیت الله سبحانی سومین مقدمه برای بیان برهان درباره توسل را امکان ارتباط با برزخیان دانسته و گفتند: وهابی ها معتقدند که ارتباط ما با مردگان قطع است که در رد این نظر می توان به آیه «فَتَوَلَّي عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسالَةَ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لکِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحينَ(اعراف / 79)» اشاره کرد و گفت که اگر ارتباط قطع است پس صالح، چگونه با مردگان صحبت می کند؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha