جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهرام دلیر

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: سعه صدر امام رضا(ع) ، بهترین الگوی مواجهه با مخالفان سیاسی و اعتقادی است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تاکید بر این که هر کدام از سجایا و ویژگی های رفتاری و اخلاقی امام رضا(ع) برای همه ما بهترین الگوی زندگی به شمار می رود، ابراز داشت: به طور خاص به اعتقاد بنده، توجه به ویژگی سعه صدر حضرت می تواند یکی از بهترین درس ها برای نخبگان و اندیشمندان حوزه مباحث سیاسی و اجتماعی باشد.

وی افزود: در زمانه این امام رئوف، دو نحله فکری یکی اهل حدیث و دیگری معتزله وجود داشتند که هر کدام از این ها رویکرد و نگاه خاص خود درباره گزاره های دینی را بیان می کردند و این در حالی بود که امام رضا(ع) در اوج ادب و اخلاق ،اندیشه ناب دینی خویش که همانا اندیشه قرآن و عترت بود را مطرح می نمودند و در این خصوص ضمن پرهیز از متهم کردن دیگران هیچ گاه بداخلاقی و ترشرویی نمی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین با تاکید بر این که ما باید نقد عالمانه را از سیره و گفتار رضوی بیاموزیم، خاطرنشان کرد: با نگاهی به آموزه های اهل بیت(ع) به ویژه سیره امام رضا(ع) درمی یابیم که زبان نقد بسیار متفاوت از زبان بی حرمتی و بداخلاقی و تهمت زدن است.

وی گفت: حضرت رضا(ع) به خصوص در حوزه کلام و مباحث امامت بسیاری از اندیشه های آن زمان را عالمانه نقد می کردند و به دلیل بهره مندی از گوهر والای علم و حلم ، به مردم راه را از چاه نشان می دادند.

این استاد حوزه بیان داشت: از این منظر بزرگترین رسالت اندیشمندان زمان ما تبیین درست و اخلاقی گزاره های دینی است آن طور که در مواجهه با جریان های سیاسی اولاً دچار بداخلاقی نشده و ثانیاً هم این که به خاطر منافع سیاسی و جناحی خود، حقیقت را نادیده نگیرند، بلکه با معرفت دینی و با رویکرد دینی مباحث را تبیین کنند
حجت الاسلام والمسلمین  دلیر نقده ای افزود: اساساً اگر اندیشه ای قابل عرضه باشد رقبا و مخالفان آن نیز می توانند از آن استفاده کنند کما این که در زمان امام رضا(ع) این گونه بود و مخالفان حضرت با بزرگمردی متقی، با اخلاق و دارای سعه صدر الهی مواجه می شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha