شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
علی اسلامی - خبرگان رهبری

حوزه/ نماینده مردم قزوین در خبرگان رهبری با اشاره به تحولات سریع جهانی در عرصه های مختلف گفت: زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد هستند، بدین معنی که فقیه برای درک درست روایات و آیات قرآنی باید شرایط زمانی، محیطی و مقتضیات را درک کند.

حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اشاره به اینکه اجتهاد اصل انکار ناپذیر حوزه است، گفت: معنای صحیح اجتهاد، به کاربردن تدبر و تعقل بوده که نیازمند شایستگی، استعداد و تدبر صحیح عالمانه است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری حرکت اصلی حوزه های علمیه را اجتهاد و فقاهت دانست و بیان کرد: مهمترین حرکت حوزه های علمیه دو اصل اجتهاد و فقاهت بوده و مهمترین اقدام حوزویان فتح قله اجتهاد است.

وی  تصریح کرد: موضوع مهمی که باید بدان توجه شود، مسئله تحول در جهان و زندگی مردم است؛ تحولاتی که به صورت فوری بوده و دنیا را به دهکده جهانی تبدیل کرده است.

عضو شورای حوزه علمیه قزوین به استفاده احکام شرعی از ابزارها و شیوه های نوین اشاره و عنوان کرد: بشر اکنون در حال ساخت خانه شیشه ای است و دیگر حریم خصوصی نیز معنایی ندارد بنابراین باید اندیشید که آیا این تحولات عظیم و گسترده در اجتهاد مجتهدان تاثیری ندارد و آیا نباید برای استنباط احکام شرعی از شیوه های نوین استفاده کرد و نباید با اقتضائات روز هماهنگ شد؟

وی  استفاده از آیات و روایات برای درک درست توسط فقیه را با اهمیت دانست و یادآور شد: زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد هستند، بدین معنی که فقیه برای درک درست روایات و آیات قرآنی باید شرایط زمانی، محیطی و مقتضیات را درک کند.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی خاطرنشان کرد: طلاب و فضلا باید برای درک درست احکام با مبانی دقیق آن آشنا شوند و بر علوم پایه همانند صرف، نحو، تاریخ اسلام، تطورات و ادوار فقه مسلط شوند؛ علاوه براین با اوضاع و شرایط نوین آشنا باشند تا بتوانند بر شیوه های جدید علمی و اجتهادی مسلط گردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha