پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 395132
۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
بازار کسب

حوزه /کسی که در محل غصبی معامله کند، گرچه گناه کرده و اجرت مکان را به مالک آن مدیون می‌باشد؛ معاملاتش صحیح است، به شرط آن‌که سرمایه از آن خودش باشد.

«محل کسب»، دارای احکامی است که کاسب باید نسبت به آنها آگاهی پیدا کند.

خبرگزاری «حوزه» بخشی از احکام مغازه داری را منتشر می کند.

*غصب

1. کسی که در محل غصبی معامله کند، گرچه گناه کرده و اجرت مکان را به مالک آن مدیون می‌باشد؛ معاملاتش صحیح است، به شرط آن‌که سرمایه از آن خودش باشد. در غیر این صورت، تمام سود حاصل شده، مال مالک سرمایه است.

* نصب آیات قرآن

شایسته است که صاحبان سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها محل کسب خود را با آیاتی از قرآن مزین کنند. این امر می‌تواند سه فایده در برداشته باشد:

1. متبرک شدن محل کسب با کلام خداوند؛

2. بهره‌مند شدن از فواید معنوی آیات قرآن، مانند آیه «و ان یکاد...»؛

3. تبلیغ فرهنگ دینی و نشر پیام خداوند.

*نصب تصویر

برخی مغازه‌داران برای زیبایی فروشگاه و جلب‌ توجه مشتری، عکس‌ها و تابلوهایی را بر در و دیوار محل کسب خود نصب می‌کنند. سؤال این است که حکم این تصاویر چیست؟

پاسخ این است که تزیین مغازه و فروشگاه‌ها به‌وسیله تصویر اشکال ندارد، به شرط آن‌که ترویج فرهنگ کفر، انحراف فکری و مهیج شهوت نباشد.

استفتا از آیةالله‌العظمی‌ مکارم:

*فرش‌ها و کوبلن‌هایی با تصاویر زنان سربرهنه، یا رقاصی‌های دسته جمعی بافته می‌شود؛ هم‌چنین عکس‌های مینیاتوری که با همین مضامین کشیده می‌شود؛ تهیه، تولید، خرید، فروش و نصب آن‌ها در منازل یا مغازه‌ها چه صورتی دارد؟

جواب: با توجه به این‌که این عکس‌ها ترویج فساد است، تولید و خرید و فروش و نگهداری آن‌ها اشکال دارد.

*اخیراً تهیه و توزیع تصاویر مهیج شهوت در شکل‌های مختلف و بعضاً به بهانه عرضه آثار هنری و عرفانی، بر روی کاشی‌ها، لباس‌ها، کارت‌های تبریک و مانند آن شایع گردیده است؟ نظر مبارک نسبت به موارد ذیل چیست؟

الف) خرید و فروش این‌گونه تصاویر چه حکمی دارد؟

ب) وظیفه فروشندگان نسبت به محو تصاویر مبتذل که بر روی اجناسی مانند لباس، صابون، بسته‌های شیرینی و امثال این‌ها‌ست؛ چیست؟

ج) مزد کارگران و بناها در قبال نصب کاشی‌هایی که به این‌گونه تصاویر منقش می‌باشد، چه حکمی دارد؟

د) آیا نصب تصاویر مذکور در معرض دید افراد جایز است؟

جواب: استفاده از تصاویر مبتذل و فسادانگیز، به هر نحو که باشد، جایز نیست، و ترویج آن نیز شرعاً ممنوع است و مزد گرفتن در برابر آن مجاز نمی‌باشد و چنان‌چه بتوانند باید آن‌را محو کنند.

هفته نامه افق حوزه: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha