جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
.

حوزه/ مدیر حوزه علمیه مازندران با این که بشریت برای تکامل، نیازمند عاشوراست، گفت: در عصر کنونی جامعه بشری برای مقابله با دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست ها به عاشورا به‌ عنوان یک استراتژی نیاز دارد و همه باید از این حماسه درس بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، یکی از اصلی ترین فلسفه های مهم نهضت امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اقامه شعائر مذهبی و برپایی مجالس عزاداری مصداق بارز امر به معروف است.

وی، نماز را فلسفه قیام عاشورا و نمایش بزرگترین معروف و مبارزه با منکر دانست و بر ضرورت زنده نگه داشتن قیام امام حسین(ع) در ایام محرم تاکید کرد و اظهار داشت: کربلای حسین(ع) راه سعادت را برای جامعه بشری هموار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری، فلسفه قیام امام حسین(ع) را ادای تکلیف در زندگی معرفی کرد و افزود: قیام سید الشهدا(ع) الگویی برای کسانی است که در تلاش برای مبارزه با استکبار و استبداد هستند.

وی، حماسه سازان عاشورا را ابدی و جاودان برشمرد و ﺑﺼﯿﺮت و ﻣﻌﺮﻓﺖ را از ﻣﮫﻢﺗﺮﯾﻦ ارﮐﺎن ﻋﺰاداری ھﺎ در ﻣﺎه ﻣﺤﺮم داﻧﺴﺖ و ﮔﻔﺖ: ﻋﺎﺷﻮرا ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ارزﺷﻤﻨﺪ اﺳﺖ و ھﻤﻪ اﻗﺸﺎر در اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﻪﺗﻮﺣﯿﺪ، ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻓﺴﺎد و ﺧﺮاﻓﻪ دﻋﻮت ﺷﺪه اﻧﺪ.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، ﻣﺤﺮم را ﻓﺮﺻﺘﯽ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ، ﺗﺒﻠﯿﻎ و اﺷﺎﻋﻪ ﻓﺮھﻨﮓ واﻻی ﻋﺎﺷﻮرا ﺑﯿﻦ اﻗﺸﺎر ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮاﻧﺪ و ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺰاداری ﮐﺮد ﮐﻪ خود حضرت سیدالشهداء (ع) از ﻣﺎ راﺿﯽﺑﺎﺷﺪ.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که بشریّت برای تکامل حیات خویش نیازمند عاشوراست، گفت: عاشورا می تواند فطرت توحیدجو، خداباور، عدالت طلب و مقاومت در برابر ستمگری را تقویت و جوامع بشری را تا پـای جـان برای حرکت بر این مدار تشویق کند.

وی با تاکید بر این که امام حسین(ع) خون خدا شد تا اگر خدا خواست و مکتب و جامعه نیاز به حیات طیبه داشت، خون تزریق کرده و حیات تازه به کالبد جامعه و دین بدهد که این قیام بزرگ الهام بخش آزادی خواهان جهان شده است، گفت: امام حسین(ع) با این خون نام خدا را زنده کرده و دین را از خطر نابودی بیرون آورد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد: عاشورا یک نقطه عطف در تاریخ بشریت است و تنها به مسلمانان اختصاص ندارد بلکه تاریخ مهمی در مقابله با ظلم و ستم و ظالمان است که در نهاد عاشورا نهفته است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران یادآورشد: عاشورا دانشگاه بزرگ تربیتی است که سالیان سال فارغ التحصیلان زیادی دارد که در مکتب عشق، عقلانیت، عبادت و زهد می آموزند و هر کس در آن ثبت نام کند تربیت جامعی خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در عصر کنونی جامعه بشری به پیام عاشورای حسینی نیاز مبرم دارد و برای مقابله با دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست ها به عاشورا به‌عنوان یک استراتژی نیاز دارد و همه باید از این حماسه درس بگیریم.

مدیر حوزه علمیه مازندران در پایان خاطرنشان: عزاداری های محرم تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و برخی سنت های کشورهای مختلف هم وارد عزاداری های محرم شده که شاید بخش هنری آن اشکالی نداشته باشد، اما باید مراقب باشیم تا بدعت ها وارد آیین های عزاداری ما نشود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha