سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
توطئه ارتش نیجریه در حمله به شیعیان در روز اربعین

حوزه/ به گفته سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه، در پی افشاء گزارش‌ افسران سازمان اطلاعات نظامی نیجریه در توطئه حمله به اجتماعات شیعیان در روز اربعین، کمیسیون حقوق بشر اسلامی از رئیس جمهور خواستار تضمین امنیت شیعیان شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از واشنگتن پست، جنبش اسلامی نیجریه روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور برای حمله به راهپیمایی شیعیان در روز اربعین در 20 نوامبر توطئه چینی کرده است. در همین راستا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن نیز از رئیس جمهور نیجریه خواست تا امنیت شیعیان را تضمین کند.

 ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه از درخواست کمیسیون حقوق بشر اسلامی از محمد بوهاری رئیس جمهور این کشور خبر داد. این درخواست در پی افشاء گزارش افسران سازمان اطلاعات نظامی در رابطه با برنامه حمله به اجتماعات شیعیان در روز اربعین و به آتش کشیدن خانه‌ها و محل کسب و کار شیعیان انجام شد.

ارتش نیجریه در دسامبر سال گذشته بیش از 1 هزار تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه را به شهادت رسانده و بیش از 350 تن از آنان را در یک قبر دسته جمعی به خاک سپرد، که این گور دسته جمعی به سبب فشارهای بین المللی افشاء شد.

به علاوه عده‌ای از اعضای جنبش به همراه شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و همسرش هنوز در بازداشت غیرقانونی ارتش به سر می‌برند. شیخ زاکزاکی در هنگام بازداشت 7 بار مورد شلیک گلوله قرار گرفت و هنگامی که در محل نامعلومی نگهداری می‌شد، بینایی یک چشمش را از دست داده است.

کشور نیجریه 170 میلیون جمعیت دارد که این رقم به طور مساوی میان مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده و اکثریت مسلمانان نیجریه را اهل تسنن تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود که پیروان شیخ زاکزاکی در نیجریه بیش از 5 میلیون هستند. این گروه پیش از این بارها مورد حمله نظامیان ارتش قرار گرفته است. در سال 2014 سربازان به روی شیعیان آتش گشوده و 34 تن از آنان از جمله 3 تن از فرزندان شیخ زاکزاکی را به شهادت رساندند.

ماه گذشته نیز دولت ایالتی کادونا در نیجریه، فعالیت‌های جنبش اسلامی نیجریه را غیرقانونی اعلام کرد.

با وجودی که ارتش و دولت نیجریه سعی دارند سرکوب شیعیان این کشور را عملی مشابه با مبارزه با بوکوحرام جلوه دهند، با این حال جنبش اسلامی نیجریه و شیعیان در میان مردم این کشور به گروهی صلح طلب و قانون مند شهرت دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha