جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خواهران

حوزه/ گریه بر امام حسین(ع) به یک چشم بر هم زدنی به قرب الهی رسیدن و در آغوش خدا قرار گرفتن و قدم آخر در توحید است، همچنین واقعه عاشورا، خود مصداق بارزی از توحید است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، منیژه کاشانی، صبح امروز در نشست تخصصی «توحید در محبت» که  در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد، عامل و زمینه ساز مصیبت را از بین رفتن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه عنوان کرد و وظیفه فرد در برابر مصیبتهای وارده را با تأسی به آیات 153تا 157 سوره مبارکه بقره، صبر بر مصیبت دانست و اظهار داشت: در آیات قرآن صبر در کنار فضائل اخلاقی دیگر نظیر(صبر و استقامت ,صبر و نماز و صبر و توکل ) آمده است.

وی با اشاره به مصادیقی از بلاها و مصیبتهایی که بر پیامبران از جمله حضرت ایوب و حضرت یعقوب(علیهما السلام) و حضرات معصومین  وارد شده، امام حسین(ع) را استاد توحید در محبت خواند و با توجه به فرازی از دعای عرفه که سالار شهیدان دوازده مرتبه ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنْ الظَّالِمِینَ»را بیان می فرمود، اولین مرحله توحید در محبت را انکسار و شکستن خود در برابر حضرت حق دانست.

مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان اذعان کرد: امام حسین(ع) با آمدنش به این دنیا استاد توحید در محبت برای همه انبیاء(علیهم السلام )شد و عشق به ایشان سبب می شود انسان از مرحله اول به مرحله دوازدهم قرب الهی برسد.

وی افزود: مرحله دوم توحید در محبت در جایی است که حضرت در این دعا می فرمایند «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنْ المستغفرینَ» در روایات آمده، اگر به اندازه بال مگسی چشم تر شود خداوند متعال گناهان ماتقدم و ماتأخر را می آمرزد و مرحله سوم توحید در محبت، مقام تسبیح  است که طبق روایات نفس المهموم فی مصابنا فهو تسبیح؛ کسی که نفسی (آه)در مصیبت ما می کشد، مقام تسبیح را دارد .

کاشانی خاطرنشان کرد: گریه بر امام حسین(ع) به یک چشم بر هم زدنی به قرب الهی رسیدن و در آغوش خدا قرار گرفتن و قدم آخر در توحید است، همچنین واقعه عاشورا، خود مصداق بارزی از توحید است.

۳۱۳/۳۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha