دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محسن چینی فروشان

حوزه/ مدیرعامل نشر فرهنگ اسلامی بر لزوم اهمیت توسعه مباحث فقهی مرتبط با تصویرسازی مذهبی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محسن چینی فروشان پیش از ظهر امروز در همایش کتاب آرایی دینی در دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش گفت: برگزاری چنین همایشی دغدغه سالهای سال اهل فرهنگ به خصوص پس از انقلاب بوده است.

وی به اهمیت عرصه کتاب آرایی اشاره کرد و افزود: هنر اسلامی به مفهوم کلی که در ذهن ما است از کتاب آرایی شده است و همین کتاب آرایی قرآن موجب توسعه این هنر شد؛ این هنر در عرصه‎های دیگری نیز ظهور و بروز کرد؛ دنیای مسیحیت در این عرصه فعالیت‎های بیشتری انجام دادند.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی تصریح کرد: انتظار می‎رفت که در انقلاب اسلامی این حرکت آغاز می‎شد ولی خوشبختانه این برنامه شروع خوبی است که باید خلاهای موجود را به خوبی پوشش دهد؛ در عرصه سینما و کتاب و تصویرگری و... فعالیت‎های مهمی انجام شده است؛ دیواره‎های ویران مسجد جامع خرمشهر اولین نقاشیهایی بود که در آن زمان در عرصه هنر دینی انجام شد.

چینی فروشان بیان کرد: امروزه تکلیف هنرمندان در برخی از عرصه‎ها در کشور مشخص نیست؛ این همایش در قم برگزار شده است ولی در این عرصه باید بیان شود که تکلیف هنرمندان در زمینه‎هایی مثل کشیدن چهره بزرگان دین چگونه است؛ یعنی باید چگونه این چهره‎ها را نشان دهیم که هم جاذبه داشته باشد و هم از خط قرمزی عبور نکند.

وی گفت: مرز تخیل در تصویرگری مذهبی از دیگر نکاتی است که بسیاری از هنرمندان نسبت به آن سوال می‎پرسیم؛ مثلا تصویرگری فرشتگان از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد؛ مثلا اینکه فرشته‎ای نقاشی شود که نه زن باشد و نه مرد.

چینی فروشان افزود: در همین زمینه باید کارگاه‎های ترکیبی با حضور نویسندگان و تصویرگران و فعالان علمی و فقهی ایجاد شود که مباحثی که در این رابطه مطرح است مورد بحث قرار بگیرد و نتایج آن در آینده نیز بیان شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha