جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فیلم نفس

حوزه/ با اینکه فیلم «نفس» از حمایت های مادی و معنوی برقرار بوده، اما نتوانسته است به خوبی تغییرات کمی و کیفی دینی را در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حسین سلطان محمدی، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه «نفس» فیلمی خسته کننده است، گفت: فیلم سینمایی «نفس» ساخته خانم نرگس آبیار کاری است که نمی‌توان آن را برای مخاطب عام سینما دانست، بلکه در آن تنها دلمشغولی‌های کارگردان بیان می‌شود، البته شاید این فیلم مخاطبانی نیز داشته باشد، اما آنچه مسلم است، «نفس» را نمی‌توان اثری برای تمامی مخاطبان سینما دانست.

*عدم حمایت صدا وسیما از تبلیغات فیلم نفس

وی افزود: البته فضاسازی که کارگردان از دنیای کودکان انجام داده، زیباست و باید با دیده احترام به آن نگریست، اما سینما تنها نشان دادن تصاویر نیست، بلکه این تصاویر باید از فاکتوری به نام جذابیت نیز بهره برده باشد. اتفاقی که متاسفانه درباره این فیلم رخ نداده . آبیار در برنامه هفت ابتدا از تلویزیون ایراد گرفته چرا این کار تیزرهای زیادی نداشته، لذا وی اگر بخواهد منصفانه به موضوع بنگرد، متوجه خواهد شد که کار وی نسبت به سایر تولیدات سینما، از تبلیغات بیشتری برخوردار بوده و این سخنان قابل قبول نیست.

سلطان محمدی به توضیح فوق افزود: وقتی این گلایه‌ها را از کارگردان «نفس» می‌شنویم، این سوال در ذهن پیش می‌آید که اگر وی جای فیلمسازانی بود که کارشان حتی یک تبلیغ تلویزیونی هم ندارند، چه کار می‌کرد؟

مطلب بعد به اعتراضاتی بر می‌گردد که وی به حوزه هنری داشت. وی در برنامه هفت عنوان کرد حوزه هنری تمام سینماهای خود را در اختیار یک فیلم سلام بمبی گذاشته، کارگردان «نفس» بهتر بود در برنامه هفت به نقاط قوت فیلم خود اشاره می‌کرد تا تماشاگران ترغیب شوند، بیشتر به سالن‌های سینما بیایند.

این منتقد سینما گفت: البته جوی که در سینمای کشورمان وجود دارد، سبب شده تا برخی فیلمسازان تصور کنند سینما جایی است که تنها بخواهند دلمشغولی‌های ذهنی خود را بیان کنند، بدون اینکه بخواهند سلیقه تماشاگران را مد نظر قرار دهند. برای همین تا زمانی که سینمای ما به صورت دولتی اداره می شود و کارگردان دغدغه‌ای برای برگرداندن سرمایه فیلمش ندارد، چنین فضایی در سینما وجود دارد، البته این قبیل فیلمسازان در چنین شرایطی معمولاً ادعا می‌کنند حمایت  از فیلم‌های بی کیفیت! در حقیقت، پشتیبانی از جریان فرهنگی است. توجیحی که به نظرم نوعی عوام فریبی است، زیرا هم می‌توان در سینما فیلم خوب ساخت و هم اینکه تماشاگران زیادی را جذب  کرد.

* «نفس» به گرایش های دینی مردم در قبل و بعد از انقلاب توجه نکرده است

سلطان محمدی در پاسخ به این سوال که در این فیلم نگاه به موضوعات ارزشی و دینی چگونه بوده؟ تصریح کرد: فیلم در دو برهه زمانی قبل و بعد از انقلاب روی می‌دهد، اما وقتی داستان وارد انقلاب می‌شود، جز چند تصویر ما تغییری را شاهد نیستیم. درباره پرداختن به موضوعات اعتقادی و دینی هم باید بگویم که به هیچ وجه دلبستگی دینی در این فیلم به انقلاب اسلامی ربط داده نشده. به این معنا که گفته می‌شود مردم همیشه عزاداری عاشورا را داشته‌اند و این که پیروزی انقلاب هیچ تفاوتی در آن ایجاد نکرده ، البته این کاملا درست است که ایرانیان همیشه عاشق امام حسین (ع) بوده‌اند، اما این نکته را نمی‌توان کتمان کرد که پیروزی انقلاب اسلامی در جهت دهی بهتر فرهنگ عاشورا نقشی مهم داشته است.

وی در انتها درباره کارگردانی و بازی‌های این فیلم گفت: اگر بخواهیم منصفانه به فیلم نگاه کنیم. فیلم نفس لحاظ کاگردانی بد نیست، اما ریتم خسته کننده به شدت به روی «نفس» تاثیر منفی گذاشته، با این حال بازی های بچه‌ها در فیلم نسبتا خوب از کار در آمده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha