پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سیدحسن موذنی

حوزه/ معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید امور ایثارگران گفت: تعداد کل طلاب و شاهد ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید ۲۴۵۰ نفر است که یک درصد آمار دانشجویی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن موذنی ظهر امروز در نخستین همایش ملی تجلیل از اساتید شاهد و ایثارگر حوزوی که در مدرسه معصومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه در آستانه سی‌امین سالگرد صدور فرمان تاریخی امام راحل درباره طرح شاهد هستیم، اظهار داشت: ایشان در فروردین سال 1365 خطاب به مسئولان کشور فرمودند "لازم می دانم در امور فرهنگی فرزندان عزیزم، این یادگاران ایثارگران از کودکستان تا دانشگاه به بهترین وجه اداره نمایند تا امور جامعه خویش را برعهده گیرند".

وی با بیان اینکه اساسنامه طرح شاهد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: بر اساس این مصوبه، ستادهای برنامه ریزی شاهد در دانشگاه، آموزش و پرورش و بنیاد شهید تشکیل و مشئولیت های آن مشخص شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید امور ایثارگران افزود: در حوزه های علمیه نیز این ستاد تشکیل شد اما توجه خاصی به آن نشد؛ البته چندسالی است با هماهنگی بسیار خوبی که وجود دارد، این ستاد با قوت ادامه پیدا کرده است.   

حجت الاسلام والمسلمین موذنی تصریح کرد: البته به دلیل تفاوت برخی شاخصه ها، ما هنوز نتوانستیم آمار دقیقی از تعداد طلاب شاهد و ایثارگر داشته باشیم و آمار شهدای طلبه در بنیاد شهید و امور ایثارگران متفاوت از ستاد شاهد و ایثارگر حوزه است.  

*آمار دانشجویان، دانش آموزان و طلاب شاهد

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید امور ایثارگران با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت بنیاد شهید در دانشگاه ها بوده است، گفت: 163 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر، بیش از 56 هزار دانش آموز و 2450 طلبه شاهد و ایثارگر در حوزه های علمیه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین موذنی با اشاره به آمار شهدای روحانیت، گفت: حدود 4 هزار طلبه شهید در کشور داریم که آمار شهدای روحانی نسبت به سایر اقشار جامعه بالاتر است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر با توجه به گسترش تعامل با حوزه شاهد شفاف تر شدن آمار هستیم، گفت: شناسایی طلاب شاهد و ایثارگر خروجی فعال بودن ستاد خواهد بود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، گفت: "شناسایی و معرفی چهره های برتر و اساتید ممتاز در جامعه شاهد و ایثارگر حوزه"، "پاسداشت سرمایه های ارزشمند علمی و اخلاقی جامعه"، "تجلیل از مجاهد و جایگاه علمی این عزیزان"، "بهره مندی از توانمندی های ذاتی و اکتسابی اساتید شاهد و ایثارگر در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه"، "انتقال ارزش های والای اسلامی و انقلابی به نسل نواندیش انقلاب"، "افزایش تعامل همفکری فی مابین حوزه و بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای حفظ ارزش های ایثارگری" بخشی از فلسفه این همایش است.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری نخبگان حوزوی بر هیچ کسی پوشیده نیست، گفت: امروز نخبگان علمی و فرهنگی حوزوی در جامعه تاثیر بسیاری زیادی می توانند داشته باشند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه "مجاهدت" موثرترین درسی بود که از انسان های بزرگ آموخته می شود، گفت: امروز وظیفه ملی در جامعه ما ترویج "فرهنگ ایثار و شهادت و مجاهدت پروری" است.

جریان مجاهد پروری به عنوان یک اصل تلقی می شود

حجت الاسلام والمسلمین موذنی با اشاره به اینکه امروز برای حفظ مرزها جریان مجاهد پروری به عنوان یک اصل تلقی می شود، اظهارداشت: امروز مرزهای جغرافیایی به مرزهای فرهنگی تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های انجام شده بنیاد شهید و امور ایثارگران برای فرزندان شاهد و ایثارگر، گفت: دیداری با حدود 1100 نفر از ممتازین شاهد و ایثارگر در مدارس استعدادهای درخشان داشتیم؛ همچنین هفده نفر از دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری داشتند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هنوز ارتباط قوی با حوزه در زمینه رصد تحصیلی نداریم، گفت: امیدواریم جلسات بیشتری تشکیل شود و اقدامات لازم کارشناسی در این زمینه صورت گیرد تا همانطور که در حوزه دانشجویی و دانش آموزی گام هایی برمی داریم، در حوزه نیز بتوانیم تاثیر بیشتری داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین موذنی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، بنیاد شهید را موظف به پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد کرده است، گفت: حدود 110 هزار نفر از دانشجویان ما در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه 60 هزار نفر از دانشجویان شاهد ممتاز هستند، گفت: همچنین 2200 جذب هیئت علمی در جامعه دانشجویی از فرزندان شاهد و ایثارگر داشتیم.

تلاش برای ارائه خدمات دانشجویی به طلاب

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با قدردانی از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین ملک دار، گفت: در سال های اخیر، ستادها تقریبا فعال شده و البته مسائلی وجود دارد که امیدواریم با اقدامات کارشناسی شده، بتوانیم بخشی از همان خدماتی که در دانشگاه های دولتی به دانشجویان عزیز ارائه می دهیم، به طلاب شاهد و ایثارگر نیز ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین موذنی افزود: تعداد کل طلاب و شاهد ایثاگر تحت پوشش بنیاد شهید 2450 نفر هستند که یک درصد آمار دانشجویی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در خصوص رفع مشکلات مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع)، رئیس بنیاد شهید دستور پیگیری دادند و ان شاء الله مباحث جزئی نیز با تعامل و همکاری با ستاد شاهد و ایثارگر حوزه رفع می شود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به انتظار بنیاد شهید برای شناسایی دانش آموزان شاهد و ایثارگر مستعد به حوزه های علمیه، گفت: آمار طلاب شاهد و ایثارگر با تعامل بنیاد شهید و آموزش و پرورش باید افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین موذنی با بیان اینکه نیازمند ورود بیشتر فرزندان شاهد و ایثارگر به طلبگی هستیم، گفت: انتظار داریم اساتید شاهد و ایثارگر حوزه با بهره گیری از تجارب ارزشمند خود، ما را در معرفی راه های جذب جوانان شاهد به حوزه کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به اصلاحیه صورت گرفته در اساسنامه طرح شاهد، گفت: این اصلاحیه در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و منتظر ابلاغ ریاست محترم جمهور هستیم؛ این اصلاحیه در راستای ساختار طرح، مباحث اعتباری و رصد تحصیلی است و موجب تقویت بنیه علمی جامعه ایثارگری می شود.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha