چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
موتورهای جستجوگر

حوزه/ آنانی که از سرویس جستجوی عکس در گوگل و یاهو استفاده کرده ‌اند، می ‌دانند که در بسیاری از مواقع با جستجوی تصاویر و مطالب اخلاقی، مشاهده تصاویر و مطالب غیراخلاقی به جستجوگر پیشنهاد داده می ‌شود. عده‌ ای گمان می ‌کنند...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از سرویس ‌های پر استفاده در فضای مجازی، موتورهای جستجو می ‌باشند. گوگل، یاهو، بینگ و لیواز، مطرح ‌ترین موتورهای جستجو در سراسر دنیا می ‌باشند. کار اصلی این موتورها، آدرس‌ دهی به کاربران است؛ یعنی کاربری که به دنبال مطلبی خاص در اینترنت می ‌گردد، با مراجعه به موتورهای جستجو (قسمت تصاویر، فیلم، وب، خرید و...) به آن مطلب راهنمایی می ‌شود.

نکته مهم دیگر آنکه موتورهای جستجوگر (همچون گوگل) دسترسی به تصاویر و فیلم های مبتذل و یا ضد دینی را آسان می ‌کنند و با یک فیلترشکن رایگان، همه، به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان را برای مشاهده این تصاویر و فیلم ها دعوت می ‌کنند. مشکل بزرگ موتورهای جستجوی فعلی و مرسوم، در دو نکته خلاصه می ‌شود:

* آدرس ‌دهی غلط

یکی از اهداف شیاطین، گسترش فساد و فحشاست. قرآن کریم در آیه 27 سوره نساء با اشاره به شهوت‌ پرستانی که در امواج گناهان غرق و به دنبال انحراف انسان ‌ها از راه سعادت هستند، می ‌فرماید:‌«وَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَميلُوا مَيْلاً عَظيما»؛ «خدا می‌ خواهد بر شما ببخشاید (و از آلودگی پاک نماید)؛ و کسانی که پیرو شهواتند، می ‌خواهند شما دستخوش انحرافی بزرگ شوید!»

با چنین هدفی، موتورهای جستجوی صهیونیستی در قسمت مربوط به تصاویر و فیلم،‌ در کنار به نمایش در آوردن تصاویر مربوط به واژه جستجو شده، غالباً تصاویر غیراخلاقی را به نمایش می ‌گذارند. آنانی که از سرویس جستجوی عکس در گوگل و یاهو استفاده کرده ‌اند، می ‌دانند که در بسیاری از مواقع با جستجوی تصاویر و مطالب اخلاقی، مشاهده تصاویر و مطالب غیراخلاقی به جستجوگر پیشنهاد داده می ‌شود. عده‌ ای گمان می ‌کنند علت این پیشنهاد آن است که کاربران واژه ‌های مربوط به این تصاویر را زیاد جستجو کرده‌ اند.

جهت روشن شدن عمدی یا سهوی بودن این مدیریت پیشنهاد، کافی است واژگان شیعیان، اهل سنت، عاشورا، وهابی (ashora، shia، muslim، sunnimuslimو vahabi) را در سرویس جستجوی تصاویر گوگل وارد کرده و نتیجه را ملاحظه کنید. با جستجوی این موارد، نتایج زیر قابل مشاهده خواهد بود:

در تصاویر مربوط به شیعیان تنها کشتار، خونریزی، قتل، قمه ‌زنی و... به نمایش در می ‌آید. در تصاویر مربوط به برادران اهل سنت، نماز جماعت و لباس ‌های سفید و تمیز و در مورد وهابی ‌ها طنز و کاریکاتور قابل مشاهده است. در مورد واژه «عاشورا» به زبان فارسی تنها پوستر و بنر و به زبان انگلیسی فقط قمه ‌زنی به نمایش گذاشته می ‌شود. اینها نشان می ‌دهد که گوگل نوع جستجوها را مدیریت می ‌کند.

افزون بر این، بر اساس آمار سایت گوگل اَدْوُردز، در ماه دسامبر 2015م، فارسی زبانان بیش از سیصد و چهل میلیون بار واژه‌ های مربوط به فیلم و عکس مبتذل و شانزده میلیون بار واژه آهنگ و دانلود آهنگ و واژه‌ های مرتبط با آن را مورد جستجو قرار داده ‌اند. این تعداد بالای جستجوی آهنگ و فیلم و عکس غیراخلاقی، نشانگر آدرس‌ دهی غلطی است که سایت ‌های جستجوگر به کاربران ارائه می ‌دهند. به بیان دیگر، گرچه یک واژه، ولو اخلاقی در موتور جستجوی گوگل نوشته می ‌شود؛ اما موتور جستجوگر، واژه ‌های غیراخلاقی را نیز نشان می ‌دهد و مشاهده آن را به کاربران پیشنهاد می ‌دهد.

* جمع‌ آوری اطلاعات

با مراجعه به قسمت سیاست حریم خصوصی موتورهای جستجو به زبان فارسی، می ‌خوانیم که آنان اطلاعات مربوط به ما را جمع کرده و در اختیار دیگر افراد قرار می ‌دهند که آن افراد می ‌توانند تروریست ‌های تکفیری، موساد، آژانس امنیت ملی آمریکا و... باشند.

محمد مهدی فجری.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha