دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سخنرانی مسجد اعظم

حوزه/ استاد حوزه گفت: متاسفانه امروز برخی استان های کشور دچار معضل پدر و مادر سرراهی هستند، وای به حال آن جامعه ای که دچار این مصیبت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد اعظم قم اظهارداشت: سخن گفتن از شخصیتى که داراى عظمتى ویژه و پرورشى نمونه و حضورى همه جانبه در تمام جهات انسانیت است، عشق و عجز را به همراه خود‌ می‌آورد، زنان مطرح در قرآن، هریک شاخص‌هاى ویژه‌اى داشته‌اند و فاطمه(س)، خود به تنهایى همه آن شاخص‌ها را با خود به همراه دارد.

خطیب توانای حوزه افزود: فاطمه(س)، بانویى است چون مریم، پاک و مطهر ـ داراى ارتقاى روحى و معنوی؛ چون بلقیس، با علم و درایت؛ چون زنان معاصر با حضرت موسی، حاضر در تمام لحظات حساس و سرنوشت‌ساز؛ چون هاجر، صبور و با استقامت،   فاطمه(س)(س)، نه تنها، تمامى اینها را در خود، جمع داشت، بلکه خود، حقیقت حُسن و تجسم عینى آن بود و از این بالاتر، او بهترین اهل زمین بود و از این فراتر، او محور هستى و انگیزه خلقت عالم، اعم از آسمان و زمین و جن بود همانگون که خداوند می فرماید؛ « یا أحمد! لولاک لما خلقت الافلاک، لولا على لما خلقتک، لولا فاطمه لما خلقتکما»

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: سخن گفتن از فاطمه(س)، فراتر از اندیشه بشرى است، لذا باید شناخت او را در کلمات خدا و رسولش یافت، اگر معانى در قالب آن الفاظ بیان می‌شود، به منزله تنزیل حقیقت بلند پایه اوست، چون هدف، نشان دادن شمه‌اى از شخصیت فاطمه(س)‌ در کلام وحى است از پرداختن به مباحث جزئى و فنى ادبی، تفسیرى و فقهی، خود‌دارى کرده و به حد‌اقل در این زمینه اکتفا می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مومنی ادامه داد: دلالت همه آیات مورد بحث یکسان نیست. بر برخى از آیات، گذشته از ظاهر کلام، روایات متواتر از طریق شیعى و سنّى دلالت دارد و برخى دیگر علاوه بر‌معنا وتفسیر ظاهرى به حکم تفسیر باطنی، برآن حضرت منطبق است و برخى از آیات از قبیل بیان یکى از مصادیق آیه و از باب تطبیق است نه تفسیر، همچنین برخى آیات، تنها به شخصیت حضرت زهرا‌(س) دلالت دارد و بعضى ناظر به مقام و منزلت اهل‌بیت رسول خداست که حضرتش یکى از آنهاست.

وی گفت: آیاتى که دلالت برفاطمه(س)‌ دارند مطابق شاخص‌هایى که ذکر کرده‌ایمـ بر‌طبق احادیث و اعتقادات شیعه بسیارند بطوریکه می توان به ؛آیه 6 از سوره فاتحه؛ 21 و37 از سوره بقره؛ 61‌، 101‌، 103، 137‌، 195از سوره آل‌عمران؛ 69 از سوره نساء؛ 119 از سوره توبه؛ 24 از سوره ابراهیم؛ 26 و 57 از سوره اسراء، 111 از سوره مؤمنون؛ 87 از سوره انعام؛ 35 از سوره نور؛ 115و 132 از سوره طه؛ 54 و 74 از سوره فرقان؛ 333 و 57 از سوره احزاب؛ 23 از سوره شوری؛ 11 از سوره محمد؛ 17 از سوره ذاریات؛ 21 از سوره طور؛ 19 و 20 از سوره الرحمن؛ 8 از سوره حشر؛ 1 از سوره قدر، 38 و 39 از سوره مدثر؛ 3 تا 7 از سوره لیل؛ 9 از سوره مزمّل؛ 102 از سوره انبیاء؛ و 1 تا 3 سوره کوثر اشاره کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نسبت به قرآن نگاه خاص و ویژه ای داشت، افزود: حضرت سفارش می کردند برای رفع همه غم ها و گرفتاریها به قرآن روی آورید، چرا که توجه به قرآن نجات بخش حیات بشری است.

حجت الاسلام و المسلمین مومنی تصریح کرد: امروز متاسفانه قرآن کریم در بین ما مهجور مانده و همه گرفتاریها نشأت گرفته از همین بی توجهی است.

وی گفت: متاسفانه در گذشته شاهد کودکان سر راهی بودیم،  اما امروز شاهد پدران و مادران سرراهی هستیم، والدینی که به دلیل فراموشی یا یک بیماری که دارند، توسط فرزندان خود در نقطه ای دور افتاده رها می شوند و اگر فرزند دارای ثروتی باشد به بهانه اینکه در خانه سالمندان مراقبت و رسیدگی بیشتری دارد، آنان را روانه خانه سالمندان می کنند.

سخنران مراسم افزود: فرزندان قدر والدین خود را بدانید، آنها را احترام کنید و تاج سر خود قرار دهید که اگر این کار را کنید به جایگاه ممتازی خواهید رسید. بنده معتقدم که آیت الله العظمی بروجردی اگر  به این درجه و مقام و جایگاه اعلمیت رسیده اند، بابت احترام و تکریم والدین خود است، اگر آیت الله مرعشی نجفی به این رتبه و جایگاه علمی و معرفتی رسیده اند به جهت احترام به والدین  است.

این خطیب حوزوی اظهارداشت: خارج کردن قرآن از مهجوریت و تکریم به والدین بسیاری از گره های نسل امروز جامعه را باز می کند، اما هنوز غافل هستیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha