جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 412637
۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
ماهنامه فکه

حوزه/ شماره ۱۶۷ ماهنامه فکه برای فروردین ماه ۱۳۹۶ حاوی مطالبی در خصوص بررسی جایگاه سینمای دفاع مقدس در نگاه جهان، مشخصات فیلم های بلند سینمای دفاع مقدس و... منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این شماره عناوینی چون « پخته نشده است خامي/ گذشته در آينده»، « سينما عاقل مي شود.../ آن چه عيان است، حاجت به بيان است»،  « مردم به سينماي دفاع مقدس نياز دارند؛ گفت و گو با بيژن نوباوه وطن»، « جنگي به وسعت مرزهاي فكر؛ نگاهي به سينماي جنگ دوم جهاني »، «  مخاطب جهاني، نه جشنواره هاي بين المللي ؛ بررسي مختصر جايگاه سينماي دفاع مقدس در نگاه جهان  »، «  بوي باروت در سينما ؛ مشخصات همه فيلم هاي بلند سينماي دفاع مقدس» ، «  نقل قول مستقيم؛ گزين گويه هاي كارگردانان سينماي دفاع مقدس» ، «  در كوي نصر ؛ گفت و گو با حميد آخوندي» ، «  سكانس آخر، برداشت آخر؛ سينما و پايان جنگ»  و «  هنر نسل انقلاب؛ سينماي جنگ از منظر شهيد سيدمرتضي آويني » به چشم می خورد .

 در متن بازوی توانمند؛ سینمای دفاع مقدس نوشته زهرا عابدی آمده است: اگر فیلم دفاع مقدس را به فیلمی اطلاق کنیم که موضوع آن مربوط به جنگ هشت ساله و انسان‌های موثر در آن باشد، تجربه دیدن فیلم‌جنگی‌هایی که صحنه‌ای از نبرد یا پشت ‌جبهه  را به نمایش می‌گذارند برای مخاطبان این ژانر جذابیت ویژه‌ای دارد. هم‌ذات‌پنداری با قهرمان داستان که خواسته یا ناخواسته، جنگ، زندگی‌اش را تغییر داده خالی از لطف نیست. خود را جای جوانی پنداشتن که با تمام تعلق‌هایش به دنیا، برای جنگیدن با کفر و لمس گلوله‌ها و ترکش‌های سربی ،سر از پا نمی‌شناسد از لازمه‌های  فیلم‌جنگی دیدن ماست. دانستن خویش به مثابه زنی جوان که حاضر است همه زندگی و دارایی‌اش را برای تفکر و اعتقاداتش فنا کند. نیز لازمه‌ای دیگر و ترک نکردنی. هرچند این هم‌ذات پنداری با هنرنمایی فیلم‌ساز در دقایقی گذرا و در تاریکی سالن سینما آسان می‌شود، اما می‌توانند از تک‌تک ما قهرمانانی بسازند که دست و پا شکسته، از پس جنگی نابرابر برآمده‌ایم و یا در دردِ از دست دادن داشته‌های‌مان کنکاش کرده‌ایم.

درگفت‌وگو با بیژن نوباوه‌وطن نیز بیان می شود که : «شهادتت مبارک برادر! شهادتت مبارک!» این جملات آشنا را همه بینندگان گزارش‌هایی که از عملیات والفجر8 از فاو می‌رسید به یاد دارند. صدای آشنای بیژن نوباوه‌وطن سال‌ها پس‌زمینه فیلم‌های مستند و گزارش‌های خبری از مناطق عملیاتی بود. او که به اعتراف خودش به صورت کاملا اتفاقی از 31 شهریور 1359 از طریق دانشگاه وارد سازمان صدا و سیما شده، در زمان بنی‌صدر خبرنگار دولت بود و بعد خبرنگار ویژه در دولت‌های محمدعلی رجایی، مهدوی‌کنی و آیت‌الله خامنه‌ای. تا آن که مدیرکل اخبار داخلی شد و برای پوشش همه عملیات‌های مهم جنگ به منطقه رفت. فیلم‌های مستند او از لحظاتی که خطوط مقدم مورد حملات شیمیایی قرار می‌گرفت از آثار منحصر به فرد مستند دفاع مقدس به شمار می‌آیند. آثاری که به قیمت شیمیایی شدن نوباوه تمام شد و دردهایش را از رمضان 1384 عیان کرد. بیماری بیژن نوباوه اما، او را از ادامه راه باز نداشت و هرجا که لازم بود به ساختار فرهنگی این مرز و بوم خدمت کرد.

علاقه مندان  می توانند برای دسترسی به مشروح مطالب  این شماره از ماهنامه فکه به سایت این ماهنامه به آدرس اینترنتی  www.jannatefakkeh.com  مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha