یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‎الله علوی بروجردی در دیدار با جمعی از مدیران جهاددانشگاهی واحد استان قم

حوزه/ استاد حوزه، موضوع شناسی دقیق مسایل جدید را از مهمترین عوامل تسهیل در صدور احکام دقیق فقهی دانست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیتالله علوی بروجردی در دیدار با جمعی از مدیران جهاددانشگاهی واحد استان قم، با اشاره به اهمیت مسایل موضوع شناسی فقه گفت: امروزه ثابت شده است که مباحثی چون اشعهها و انرژیهای کرات و ساعات و روزهای خاص در انسان و طبیعت و جانداران موثر است و به همین دلیل است که باید با رعایت این نکاتی که به شکل جالبی در شرع نیز در قالب روایات خاص توصیه شده است در مباحثی چون، ناباروری به شکل علمی آن ها را تبیین کرده و به عنوان مدل درمانی فیزیکی و متافیزیکی اسلامی ارایه کنیم.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که موضوعشناسی فقهی در عرصه درمان ناباروری بسیار حساس و دقیق است، اظهارکرد: یکی از مسایلی که در حل مباحث و مسایل فقهی در این گونه موارد وجود دارد آن است که این موارد و مباحث باید به شکل مو به مو و جز به جز بررسی شود و با ارایه دقیق مسایل از سوی کارشناسان آن فن به فقها، بابهای علمی کاملا مشخص و مسایل نیز به همین روش اجتهادی حل شود.

آیت الله علوی برجردی اظهارکرد: امروزه مسایل اقتصادی پیچیدهای در دنیا حاکم شده است که حل آنها نیازمند فهم دقیق مسایل است که مراجع عظام تقلید نیز با همین روش اجتهادی به صدور احکام میپردازند؛ امروزه احکام مرتبط به معاملات و بانکداری و بیمه و.... به شکلی تغییر پیدا کرده است که ماهیت شناسی آنها باید با شناخت دقیق موضوعات، آثار این معاملات در جامعه و شرع و مردم و..... مشخص شود.

وی گفت: اگر این موضوع شناسی به شکل دقیق انجام شود، بسیاری از مشکلات مرتبط با نازایی به شکل دقیق قابل حل است و کمتر نیز شاهد اختلاف فتوایی خواهیم بود؛ ارتباط نهادهایی چون جهاددانشگاهی در این ارتباط در سالهای گذشته و اخیر دقیق موجب شده که این مسایل در قم به این خوبی حل شده و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم به این توفیقات برسد.

تولیت مسجد اعظم بیان کرد: در بسیاری از موضوعات از جمله مسایل اقتصادی و علمی و اجرایی و اجتماعی باید از علم روز کمک گرفت زیرا این راه را گذشتگان در کشورهای دیگر، بیش از چند صد سال پیموده و امروز به این مدلهای آموزشی و رسانهای و اقتصادی و... رسیدهاند؛ این جریان در واقع سیره عقلا است که باید با شناخت این مباحث و با سنجه درست با منابع دینی از این روشها در اقتصاد و نظام آموزشی کشور استفاده کرد.

وی گفت: امروزه گردش مالی در بانکها و ارتباط آن با تولید به شکلی است که اگر این اعتبارات را نفی و نهی کنیم کل تولید از بین خواهد رفت زیرا صاحبان این مراکز پایه سرمایه خود را بر اعتبارات گذاشتهاند؛ حال باید مباحث ربوی و مباحث دیگر را با تبیین دقیق و موضوع شناسی جزء به جزء بررسی کنیم و مشخص کنیم که در چه شکلی و در چه معاملاتی ربا انجام شده است.

آیت الله علوی برجردی با ذکر این مطلب که فقه ما در آستانه تحول است، اظهارکرد: پویایی مکتب اهل بیت(ع) نیز به همین نظام پویای فقهی است که بزرگان ما در صدها سال آن را بسط دادهاند؛ فقه ما با مطالعه موضوعات جدید و ارتباط با دانشمندان علوم مختلف موضوع شناسی دقیقی برای حل مسایل مستحدثه خواهد داشت و این مسایل نیز به راحتی قابل حل است.

وی گفت: یکی از کارهای بسیار مهمی که باید در کشور انجام شود، گسترش روحیه پرسش گری و تتبع و تحقیق در بین دانشجویان است؛ امری که متاسفانه در سیستم آموزشی ما از گذشته تا کنون مورد غفلت واقع شده است؛ باید کاری کنیم که دانش آموز به جای اجبار برای خواندن برخی دروس حفظی که اکثرا آنها را فراموش میشود و یا هیچگاه به کار آنها نمی ‏آید، فهم و پرسش گری درست را پیشه خود کنند و این روحیه را تقویت کنند.

استاد حوزه اظهارکرد: امروزه روشهای آموزشی در برخی کشورهای جهان به شکلی است که دانش آموزان آنها در همان سنین پایین بسیاری از فنون را فرامی‏ گیرند و روحیه تولید و کار جمعی و پژوهش را در خود تقویت می‏ کنند؛ سیستم آموزشی ما باید با مطالعه این سیستمها با کمک بزرگان دین افزونههای فرهنگی خود را با آنها همراه سازد و با تحقیقات نوین به روشهای بهتر از آنها دست یابد و یا اگر ضدیت فرهنگی در این روشها با دین نیافت از همین مدلها البته با رعایت شئون فرهنگی در نظام آموزشی خود بهره برداری کند.

وی گفت: تولید علم به این معنی است که با مطالعه آنچه که عالمان در طول زمان در همه جهان به آن یافتهاند، چیزی به آن علوم بیافزاییم که واقعا دانش را یک گام به جلو حرکت دهد نه اینکه خودمان بنشینیم و با روشهای آزمون و خطایی بدون توجه به تولیدات علمی که سیره عقلا بوده است کارهایی تولید کنیم و آن را تولید علم بدانیم.

وی در پایان بر لزوم ارتباط گیری نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی با مرکز علمی معتبر جهان به منظور تبادلات علمی دانشگاه و حوزه با این مراکز و استفاده از نکات مثبت این مراکز تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha