جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بزرگداشت آیت الله صالحی در حرم رضوی

حوزه/ مراسم ترحیم آیت الله صالحی معروف به مدرس «صالح»، از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ، شورای عالی و مديريت حوزه علمیه خراسان و توليت آستان قدس رضوي، در رواق کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی در  این مراسم با اشاره به روايت  العلما ورثة الانبیاء، ابراز کرد: سنجش انسان ها با فضایل اخلاقی وجود مقدس امیرمؤمنان(ع) است و عالمان دین نیز به هر مقدار که در ترازوی سنجش با ایشان شباهت داشته باشند، قرب می یابند.
این کارشناس دینی با اشاره به روایت «تقربوا الی عالم يدعوكم من خمس الی خمس، يدعوكم من الشك الی اليقين، من الكبر الی التواضع، من الريا الی الاخلاص، من العداوة الی النصيحة، يدعوكم من الرغبة الی الزهد» که به همنشینی با علما اشاره دارد، پنج خصلت افزایش اخلاص، تواضع، زهد، باورهای دینی و ایمان و خیرخواهی را از ویژگی های ادامه این همنشینی دانست.
وی با بیان اینکه امروز جامعه بیش از هر زمانی به علمایی با این ویژگی ها نیاز دارد، تاکید کرد: برقراری دین به علت داشتن این پنج ویژگی در میان عالمان دین بوده و هست و حفظ دین مردم با قرآن و حدیث کافی نیست بلکه رفتار و اخلاق علما موثر است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی به اخلاص آیت الله سید محمدتقی خوانساری و تواضع نسبت به آیت الله العظمی بروجردی اشاره و خاطر نشان کرد: وی عالم ایثارگری بود که خود را نمی دید و برای خدا کار می کرد.
این کارشناس دینی با بیان اینکه اخلاص و تواضع، انسان را به خدا نزدیک می کند، اظهار کرد: زهد نیز به معنای چیزی در اختیار نداشتن نیست بلکه همانطور که امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، زهد دلبسته و وابسته نبودن به دنیاست.
وی در ادامه با بیان اینکه مرحوم آیت الله صالحی سخنان زیادی دارد که می توانیم از ایشان درس بگیریم، گفت: ایشان یکی از پر کارترین اساتید بوده و قسمتی از تدریس در حوزه علمیه و بخشی از آن را تا انتهای شب در مهدیه انجام می دانند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، آن مرحوم را دارای روحیه پدرانه نسبت به طلاب و مردم دانست و اظهار کرد: عالمان دین باید در دسترس مردم باشد زیرا آنان، باور و اعتقادات مردم را با رفتار و منش خود حفظ می کنند.
گفتني است، در اين مراسم، حضرات آيات، اساتيد، نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي، مدير حوزه علميه خراسان، اعضاي شوراي عالي حوزه علميه خراسان و دبير اين شورا و نيز روحانيون، طلاب و اقشار مردم حضور داشتند.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha