چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشستی علمی تحت عنوان "شاخصه های زندگی اسلامی و غیر اسلامی با نگاه تطبیقی بر نظام خانواده"

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی بررسی تطبیقی حقوق زنان در فقه و حقوق موضوعه، در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) شیرود، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام سیدحمید مطهری، در نشست علمی تحت عنوان "شاخصه های زندگی اسلامی و غیر اسلامی با نگاه تطبیقی بر نظام خانواده" که با حضور اساتید و طلاب خواهر در محل مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س)  شیرود تنکابن برگزار شد، اظهار داشت: انسانها از حقوق های متفاوتی برخوربوده كه در مقابل آن،  تکالیفی درحقشان ثابت می شود که ملزم به انجام آن می باشند. در شرع و قانون اسلام نیز برای زنان حقوق وتکالیفی از قبیل ورود دراجتماع، علم آموزی، تمکین همسر و عفاف وحجاب را قرار داده شده است.

استاد ارائه کننده این نظریه علمی، افزود : احکام، دائر مدار علت هستند؛ یعنی اگر علت را ندانیم، نمی توانیم احکام را خوب توجیه کنیم، زیرا عقل انسانها از ادراک علل تفاوت حقوق در بین زنان ومردان ناتوان می باشد.

حجت الاسلام غفار شاهدی نیز به عنوان استاد منتقد این نظریه علمی، در ادامه این نشست علمی، اظهارداشت: با توجه به این که در اسلام، زنان و مردان در بعضی از حقوق با هم تفاوت اساسی داشته اند؛ لذا ناتوانی عقل از ادراک علل تفاوتها را نمی توان دلیل قانع کننده ای دانست.

در ادامه این نشست علمی، حسین سلمی نیز به عنوان استاد داور این نشست علمی، ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده، گفت: در تفاوت حقوق شرعی و قانونی بین زنان و مردان باید علت یابی صحیح صورت گیرد، که متأسفانه در اکثر کشورها بدلیل نداشتن نظام قانونمند اسلامی، حقوق زنان نادیده گرفته می شود.

وی خاطر نشان کرد: حقوق و وظایفی را که اسلام برای زنان وضع نموده است، جهت ایجاد امنیت روانی و آرامش درجامعه اسلامی می باشد؛ همچنین در کارهائی که دین اسلام برای زنان در نظر نگرفته است این سلب حق نبوده، بلکه سلب تکلیف و به نفع زنان و سازگار با سرشت و روحیات آنها می باشد .

انتهاي پيام313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha