سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
قرآن

حوزه/ کارشناس قرآنی گفت: روحانیون و مبلغان می توانند با تمسک به قرآن کریم و انتخاب موضوعات ناب قرآنی، در ماه رمضان منبرهای مفید و کوتاه قرآنی را در مساجد برپا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی، پیش از ظهر امروز در همایش آموزشی مبلغان اعزامی ماه رمضان دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، پیرامون راه اندازی منبرهای قرآنی در ایام تبلیغ، اظهار کرد: قرآن کریم بهترین منبع و گنجینه تبلیغی است.

وی با بیان اینکه روحانیون و مبلغان می توانند با تمسک به قرآن کریم و انتخاب موضوعات ناب قرآنی، در ماه رمضان منبرهای مفید و کوتاه قرآنی را در مساجد برپا کنند، گفت: آیات قرآن سرشار از موضوعات ناب اجتماعی است که با استخراج و تحقیق و استفاده از تفسیر می توان مردم به سمت و سوی زندگی قرآنی سوق داد.

این کارشناس قرآنی خاطرنشان کرد: آیه 35 سوره بقره و 19 اعراف از جمله آیه های شریفه ای است که روحانیون می توانند با تمسک به آن ها به موضوع سبک زندگی بپردازند. همچنین در جزء اول قرآن آیه 48 بقره به بحث شفاعت پرداخته که با ادغام این آیه با آیات 254  و 255 بقره به طور کامل می توان به موضوع شفاعت و نحوه آن اشاره کرد.

وی در ادامه با  اشاره به آیاتی که موضوعات نابی برای منبرهای قرآنی دارد، گفت: آیه 155 سوره بقره ، آیه 41 سوره آل عمران، آیه 7سوره کهف، آیه 15 و 16 سوره فجر می توان بحث مفصلی درباره بلاها و تاثیر بلاها و انواع بلاها داشت.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که متاسفانه در امر تبیین موضوعات قرآنی در عرصه اجتماع کوتاهی کرده ایم و باید پیش از پیش به این گنجینه ناب توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در جزء سوم قرآن آیه 259 و 266 سوره بقره به بحث معاد می پردازد و در کنار آن می توان با کمک گرفتن از کتاب «پیام قرآنی» جلد 6 و 7 تالیف آیت الله العظمی مکارم شیرازی، به طور مفصل به این موضوع پرداخت.

وی ادامه داد: آیاتی چون 120 سوره نساء، 37 نساء، 10 منافقون و 31 روم مجموعه اصیلی از آیات درباره موضوع مهم انفاق در اسلام است، در این آیات انفاق به معنای عام مورد اشاره است.

این کارشناس قرآنی یادآور شد: حفظ و بیان آیه های کاربردی و موضوعی قرآن باعث جذابیت منبر و تاثیر مفاهیم دینی می شود، بنابراین مبلغان باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

وی ابراز کرد: یکی از قاعده های هستی این است که برای کسب یک لذت بالاتر باید از لذت دیگر  گذشت که تبیین این موضوع برای نسل جوان حال حاضر بسیار اهمیت دارد و درآیات 130 تا 136 سوره آل عمران تحت عنوان 4گام تا بهشت به این موضوع پرداخته است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به آیات 34 و 35 سوره نساء  گفت: بحث خانواده در این آیات به صورت مشخص بیان شده است که تبیین آن در جامعه می تواند راهگشا باشد، همچنین آیه 54 سوره نساء به نقش حسادت در امر ولایت گریزی پرداخته که بیان آن به عنوان یک منبر قرآنی برای مبلغان است.

وی یکی دیگر از موضوعاتی که قابلیت تبدیل شدن به منبرهای قرآنی را دارد، شکرگزاری دانست و بیان کرد: آیه 47 سوره نساء، 17 اعراف، 16 سبا و 7 سوره ابراهیم به این موضوع پرداخته است و مبلغان می توانند از آن ها استفاده کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha