پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 416880
۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کتابشناخت اخلاق اسلامی

حوزه/ "کتابشناخت اخلاق اسلامی " نوشته مهدی احمد پور، مهدی علیزاده، محمد تقی اسلامی و محمد عالم زاده نوری است که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» كتاب‌شناخت اخلاق اسلامى، گزارش تحليلى ميراث مكاتب اخلاق اسلامى كتاب‌شناسى توصيفى - تحليلى و تا حدى انتقادى منابع اخلاق اسلامى است كه بر مبناى ميراث و متون مكاتب اخلاقى اسلامى، صورت گرفته و با هدف ارائه بيشترين و مهم‌ترين اطلاعات لازم از برجسته‌ترين آثار مكاتب چهارگانه اخلاق اسلامى به همت محققان و مشتاقان اين عرصه، تأليف شده است.

كتاب با ديباچه‌اى از نويسندگان آغاز و مطالب در پنج فصل، به‌گونه‌اى تنظيم شده كه عناوين فصول، موضوعات عام كتاب و دامنه موضوعى كار را نشان مى‌دهد. در هر موضوع از موضوعات كتاب، مهم‌ترين آثار متعلّق به آن معرّفى و ارزيابى شده است. شناسايى كتاب‌ها شامل شرح حال مؤلّف و ديگر آثار نويسنده، نسخه‌ها، چاپ‌ها، موضوعات كتاب، سبك و در نهايت، ارزيابى آن است

علاوه بر كتاب‌هايى كه به‌صورت مبسوط يا نيمه‌مبسوط بررسى شده و نيز فهرست پايانى ارائه‌شده در پايان هر مكتب، عناوين ساير كتاب‌هاى اخلاقى را در دو موضع از اين اثر مى‌توان يافت:

الف)- ذيل عنوان «شرح حال و آثار مؤلف» كه به ساير كتاب‌هاى اخلاقى هر مؤلف - افزون بر اثرى كه به‌تفصيل معرفى مى‌شود - نيز اشاره شده است.

ب)- ذيل عنوان آثار وابسته كه مشتمل بر همه كتاب‌هايى است كه به‌نوعى با كتاب مورد بحث پيوند دارد .

در ديباچه كتاب، به ضرورت اهتمام به انديشه اخلاقى اسلام پرداخته شده و ده نكته مهم براى استفاده بهينه از كتاب بيان شده و پس از آن، مطالب اصلى سامان يافته است.

فصل اول، به معرفى و مقايسه مكاتب اخلاقى، فلسفى، عرفانى، نقلى و تلفيقى و بيان ويژگى‌هاى هريك از آن‌ها اختصاص يافته است .

فصل دوم، عهده‌دار معرفى تفصيلى آثار برجسته مكتب اخلاق فلسفى است. اين آثار، عبارتند از: «الطب الروحاني»؛ «فصول منتزعة»؛ «السعادة و الإسعاد في السيرة الإنسانية»؛ «رسائل إخوان الصفا»؛ «تهذيب الأخلاق و تطهير الأعراق»؛ «تهذيب الأخلاق»؛ «مدارج الكمال»؛ «اخلاق ناصرى» و «لوامع الإشراق في مكارم الأخلاق (اخلاق جلالى)». در پايان اين فصل، فهرست تعداد ديگرى از آثار اين مكتب نام برده شده است

فصل سوم، شامل معرفى تفصيلى آثار قابل توجه مكتب اخلاق عرفانى است كه عبارتند از: «اللمع في التصوف»؛ «قوت القلوب في معاملة المحبوب»؛ «سه رساله از ابوعبدالرحمن سلمى»؛ «الإشارات و التنبيهات»؛ «الرسالة القشيرية»؛ «منازل السائرين»؛ «أوصاف الأشراف»؛ «مصباح الأنس بين المعقول و المشهود»؛ «رساله سير و سلوك»؛ «بحر المعارف» و «تحفة الإخوان في خصائص الفتيان»

فصل چهارم عهده‌دار معرفى آثار اخلاق نقلى است كه ابتدا به شكل مبسوط، دو اثر از شيعه به نام‌هاى «الأصول الكافي» و «بحار الأنوار» و دو اثر از اهل سنت، تحت عنوان «شعب الإيمان» و «شجرة المعارف و الأحوال و صالح الأقوال و الأعمال» بازخوانى شده، سپس يازده اثر از شيعه و سيزده اثر از اهل سنت به‌اختصار توصيف شده است در پايان كتاب نيز فهرستى از دو شاخه اخلاق كاربردى كه در ميان تك‌نگارى‌هاى اخلاقى، بيشترين اهتمام به آن‌ها شده، آمده است. اين دو شاخه عبارتند از: «اخلاق دانشورى» و «اخلاق پادشاهى و دولت‌مردى»

علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832834-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha