جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی قایینی

حوزه/ یادگیری صنعت و حرفه از فعالیت هایی است که نزد خداوند متعال محبوب است؛ خداوند متعال به حضرت داود(ع) گفت ارتزاق از بیت المال کار خوبی نیست و ایشان را امر به زره سازی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی قائینی، بعدازظهر امروز در سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی بیان داشت: امام صادق(ع) می فرماید: خداوند متعال سبب رزق مردم را در انواع کارها و صنعت ها قرار داده است.

وی افزود: یکی از راه کسب روزی حلال در زندگی، یادگیری حرفه و صنعت است؛ با کار کردن زندگی انسان ها اداره می شود و به همین دلیل، خداوند متعال انسان ها را امر به تلاش برای کسب روزی حلال کرده است.

استاد حوزه علمیه همدان گفت: حضرت نوح(ع) به صنعت کشتی سازی اشراف داشت و این تخصص را خداوند متعال به او یاد داده بود؛ او با این تخصص قوم خود را از هلاکت نجات داد؛ همچنین خداوند متعال صنعت آهنگری و زره سازی را به حضرت داود(ع)  آموزش داد تا ایشان مقاومت نظامی در برابر دشمنان داشته باشد.

وی ابراز داشت: پیشرفت اقوام در گرو پیشرفت صنایع آن است؛ اگر کشوری به تنبلی و مصرف گرایی روی بیاورد راه را برای استعمارگران باز کرده است؛ کشور اسلامی باید خود را در تمامی صنعت ها مجهز کند.

استاد حوزه علمیه همدان خاطرنشان ساخت: تمامی علوم توسط انبیاء الهی به مردم آموزش داده شده و در روایات آمده است که خیلی از علوم را خداوند به حضرت ادریس نبی(ع) یاد داده است؛ حتی علم فلسفه را خداوند متعال به حضرت شیث(ع) آموخت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی گفت: یادگیری صنعت و حرفه از فعالیت هایی است که نزد خداوند متعال محبوب است؛ خداوند متعال به حضرت داود(ع) گفت ارتزاق از بیت المال کار خوبی نیست و ایشان را امر به زره سازی کرد.

وی در ادامه با اشاره به آداب صنعت گری افزود: کسی که به دنبال حرفه و صنعتی می رود باید سه خصلت تخصص، امانت داری و مهربانی نسبت به کارفرما را داشته باشد.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به ضرورت همکاری بین واحدهای دولتی و تولیدی ابراز داشت: اگر هم فکری در بین ارگان های دولتی و واحد های تولیدی نباشد، تمامی کار ها به هم ریخته می شود.

وی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید وای بر صنعت گران امت من از امروز و فردا کردن؛ یعنی این که کاری را عهده دار شوند و وعده بدهند ولی به وعده خود عمل نکنند؛ مثلا خودرویی را بفروشند و سر موعد مقرر تحویل ندهند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha