سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مرتضایی

حوزه/ مدیرگروه قرآن مرکز نور از تولید و عرضه نرم افزار فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزان خبر داد.

حجت الاسلام عزت الله مرتضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: از آنجا که دو تفسیر مهم التبيان شیخ طوسی و الميزان علامه طباطبایی به شیوه موضوعی کار شده بود و فرهنگ موضوعی تفسیر تبيان در سال ۸۸ و فرهنگ موضوعی تفسیر الميزان در سال ۹۲ به‌صورت مستقل تولید گردیده بود و کاربران برای دستیابی به پژوهش‌های تفسیری ناچار بودند به این دو برنامه مراجعه کنند، ضرورت داشت که این دو نرم‌افزار، از نظر فیزیکی و محتوایی یکی شوند تا یک فرهنگ موضوعی جامع تفسیری تولید گردد، و کاربران به‌جای استفاده از دو برنامه، از یک برنامه استفاده کنند.

وی افزود:  در این نرم افزار که حاصل فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران علوم قرآن و تفسیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) می‌باشد، ۲ عنوان از مهم‌ترین تفاسیر شیعی، به نام‌های «التبیان فی تفسیر القرآن» و «المیزان فی تفسیر القرآن» به صورت تحلیل لایه به لایه در ۷۲۰۰۲ موضوع (چکیده)، ۱۷۴۸۲۲ نمایه و ۱۲۵۸۷ کلیدواژه به همراه سیستم مرتبطات، مترادفات و مشترکات، تحلیل شده و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

مدیر گروه قرآن مرکز نور همچنین در خصوص ویژگی‌های گنجانده شده در  فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزان گفت: یکی از خصوصیات قابل توجه این نرم‌افزار، ارائه آن در قالب جدید معجم موضوعی استاندارد می‌باشد که این قالب علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، دسترسی سریع به بخش‌های لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی و .... ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

حجت الاسلام مرتضایی ادامه داد: برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، امکان ثبت میزان استفاده کاربر از قابلیت‌های نرم‌افزار و نیز در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان، امکان پورت نرم‌افزار روی پلتفرم‌های مختلف و نیز تغییر نحوه نمایش مانند حذف اعراب، نمایش صفحه‌ای و پاراگرافی از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.

مدیر گروه قرآن مرکز نور با اشاره به رابط کاربری قالب جدید این نرم‌افزار نیز بیان داشت: برطرف شدن پیچیدگی و سختی استفاده از قالب‌های معجم موضوعی که در گذشته شاهد آن بودیم و ساده شدن رابط کاربری در جهت استفاده راحت‌تر پژوهشگر، از جمله موارد با اهمیتی است که در قالب معجم موضوعی استاندارد شاهد آن هستیم؛ به نحوی که کاربر به ازطریق  ليست کليدواژه، نمايه و انتخاب موضوع و همچنین روش جدید جستجوی موضوعی می‌تواند به موضوعات مورد نظر خود دست يابد.

وی با اشاره به قابلیت جدید جستجوی موضوعی در قالب معجم موضوعی استاندارد توضیح داد: برای اولين بار در اين رابط کاربری در جهت تسهيل جستجوی کاربر، امکان جستجوی موضوعی در کارتابل جستجو تعيبه شده که کاربر بدون درگيری با ليست‌های تهيه شده و صرفا با وارد کردن موضوع مورد نظر می‌تواند در تمامی متون به صورت موضوعی نه لفظی جستجو کرده و به مطلب مورد نظر دست يابد.

حجت الاسلام مرتضایی به بیان برخی از امکانات پژوهشی قالب جدید کتابخانه و معجم موضوعی استاندارد پرداخت و گفت: این قالب به کاربران نرم افزار، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر می‌باشد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در صفحه فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزان قسمت "راهنما"، با بخش‌های مختلف نرم‌افزار به صورت کامل و تصویری آشنا شوند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha