پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی ، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی

حوزه/ مدیر گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با تأکید بر اینکه ولایت جایگاهی با ارزش به نصب از خداوند متعال است، گفت: با توجه به آیه شریفه «اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ» ولایت از خداوندن متعال به پیامبر اعظم(ص) و از ایشان به امامان معصوم و نهایتا به عالمان دینی نصب پیدا می کند؛ از این رو جایگاه ولی امر مسلمین جایگاه نیابت امام معصوم حضرت حجت(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه اهواز، با اشاره به فلسفه خلقت انسان، اظهار داشت: از آنجایی که انسان برترین مخلوق خداوند متعال از نظر توانایی ها می باشد، صرفا برای رسیدن به کمال و سعادت خلق شده است.

وی با بیان اینکه فعلیت انسان در دست خودش می باشد، گفت: انسان با اختیار خویش می تواند یا توانایی هایش را در راه سعادت به کار گیرد و یا قادر است که از آنان برای حرکت در مسیر ضلالت و زشتی ها استفاده کند؛ به همین دلیل در روایات آمده است «انسانی که در راه شیطنت قرار گیرد، می تواند از شیطان نیز پیشی گیرد».

رییس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، «عقل» و «ولایت» را دو نعمت بزرگ خداوند متعال برای انسان عنوان کرد و افزود: پروردگار عالمیان نعمت را با دو چیز با ارزش یکی در درون «عقل» و یکی در برون «ولایت» بر انسان کامل کرده است.

مدیر گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با تأکید بر اینکه ولایت جایگاهی با ارزش به نصب از خداوند متعال است، گفت: با توجه به آیه شریفه «اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ» ولایت از خداوندن متعال به پیامبر اعظم(ص) و از ایشان به امامان معصوم و نهایتا به عالمان دینی نصب پیدا می کند؛ از این رو جایگاه ولی امر مسلمین جایگاه نیابت امام معصوم حضرت حجت(عج) است.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه عامل سعادت انسان، ایمان و عمل صالح است، تصریح کرد: معرفت به خداوند متعال پیش درآمد و مقدمه ایمان و عمل صالح بوده و انسانی که میخواهد سعادت مند شود، باید چشمه معرفت بالله در قلبش جاری باشد.

وی، با اشاره به دو لشکر وجودی انسان، بیان داشت: وجود انسان داران دو لشکر جنود حق و جنود شر است که جنود حق انسان را به سوی حقیقت واقعی و جنود جهل، انسان را به سوی کبر سوق می دهد.

استاد اخلاق حوزه های علمیه، با بیان اینکه طلاب باید فرمانروای لشکرهای درونی نفس خودشان باشند، تصریح کرد: تا میتواند حقیقت ایمان را با معرفت به خدا در قلبتان تقویت کنید تا به همان اندازه جنود شر در نفستان سرکوب و نابود شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پایان سخنان خود، با تأکید بر اینکه انسان همواره دچار امتحان الهی است، اظهار داشت: هرچه انسان در امتحانات زندگی موفق تر شد، به کلاس بندگی بالاتری رفته و مجبور است امتحانات سخت تری را پشت سر گذارد؛ به همین دلیل علمای دین همواره مراقب رفتار و سخنان خود بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha