سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
هنر هفتم - سینما

حوزه/ یک بازیگر برای بازی در فیلم ها و سریال ها باید چند ملاک را در نظر داشته باشد، اول پایبندی به مسایل دینی و در مرحله بعد فیلمنامه خوب و کادر حرفه ای؛ نقطه ضعف یک هنرمند در حرفه خود برتر دانستن منافع مالی برای اصول اخلاقی و فنی می باشد.

خانم سارا صوفیانی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره دلمشغولی‌های خود در سینما و تلویزیون گفت: فارغ‌التحصیل رشته تاریخ اسلام هستم. این نکته را در ابتدای بیان می‌کنم تا به نوعی به تعلقات خاطرم اشاره‌ای داشته باشم. زیرا در خانواده ای مذهبی پرورش یافته و به طبع آن گرایشات دینی از الویت‌های اصلی من در سینما هست، اما در این میان به هنر نیز علاقه مند می باشم. رشته‌‌ای که شاید در ابتدا با علایق شخصی من که آموزه‌های دینی و اسلامی بود، همسو نبود، اما با مطالعاتی که در این حوزه داشتم، متوجه شدم این دغدغه‌ها علاوه بر اینکه مغایر هم نیستند، بلکه قادرند در صورت پرداخت صحیح در خدمت یک دیگر نیز باشند.

وی افزود: من کار خود را از سال 77 با تئاتر آغاز کردم، چون باور داشتم برای اینکه به لحاظ فنی کارم کیفیت بالاتری داشته باشد باید فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کنم. با این دیدگاه وارد تئاتر شدم و توانستم در جشنواره تئاتر فجر نیز به عناوینی دست پیدا کنم. در سال 87 نیزکار خودم را در تلویزیون با بازی در یک سریال آغاز کردم.

*ملاک ارزشی بودن در انتخاب فیلم ها برایم مهم است

این بازیگر در پاسخ به این سوال که چه ملاک‌هایی در بازیگری برای انتخاب نقش‌ها، برای وی مهم است؟ گفت: اگر از هر بازیگری سوال کنید خواهد گفت فیلمنامه خوب، مهمترین شرط برای پذیرش نقش است. من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. برای همین فیلمی که بازی می‌کنم را حتماً باید به لحاظ مضمونی دوست داشته باشم، اما جدا از این دلیل که در تمامی بازیگران مشترک است من دو موضوع دیگر را هم در کارهایم لحاظ می‌کنم.

بازیگر سریال «روزهای بی‌قراری» ادامه داد: برایم مهم است فیلم یا سریالی که در آن بازی می‌کنم، با موضوعات دفاع مقدس یا اسلامی مربوط شود، چون اگر داستان به نحوی این موضوعات را مد نظر قرار داده باشد، آن را به راحتی می‌پذیرم، حتی اگر شرایط مالی آن آنچنان خوب نباشد، همچنین اگر در موقعیتی قرار گیرم که بین اثری دینی و دفاع مقدس با یک کاری که کارگردانی آن را یکی از بزرگان سینما به عهده داشته باشد، مطمئناً اولویت من فیلمی خواهد بود که در آن ارزش‌ها مد نظر قرار گرفته است.

*در فیلمی که به ارزش های اسلامی از جمله حجاب ضربه بزند بازی نمی کنم

وی در تکمیل توضیح خود گفت: آیتم دیگری که به صورت جدی مد نظر من است، رعایت دستورات و احکام دینی در فیلم است. برای مثال اگر در یک فیلم سینمایی قرار باشد حجابم آنگونه که باید در فیلم کامل نباشد، من بازی در آن کار را قبول نخواهم کرد، حال آن فیلم هر اندازه که می‌خواهد از گروه خوبی سود برده باشد. این نکته را نگفتم تا بخواهم برای خود موقعیتی پیش آورم، چون سالهاست بازی می‌کنم و دیگر نیازی ندارم برای خوشایند نهاد یا ارگانی چنین حرف‌هایی بزنم. این موضوعات بخشی از اعتقادات دینی من است و به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهم آمد.

این بازیگر جوان، فضای اخلاقی حاکم بر سینما و تلویزیون را مناسب توصیف کرد و گفت: قبل از اینکه وارد این هنر شوم، موضوعات مختلفی مطرح می‌شد که حتی من نیز تا حدی آن را باور کرده بودم، اما وقتی وارد حرفه بازیگری شدم، فهمیدم در این شغل نیز همانند دیگر اقشار، خود فرد است که می‌تواند جایگاه و منزلتش را مشخص کند. یعنی یک فرد ممکن است با برخی سهل انگاری‌ها، وضعیت مناسبی نداشته باشد، اما عده‌ای دیگر با رعایت اصول حاکم بر دین و عرف، بهترین شرایط را برای خود ایجاد کنند. این مسئله نیز تنها به بازیگری خلاصه نمی‌شود، بلکه در هر شغل دیگری هم اگر این اصل رعایت نشود، فضای حاکم بر آن شغل مطلوب نخواهد بود.

*ماندگاری هنرمند به پایبندی اخلاقی اوست

وی در با بیان اینکه پایان‌بندی بازیگر به معیارهای اخلاقی اسلامی و ارزشی باعث ماندگاری و پیشرفت وی در عالم هنر خواهد شد، تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هر هنرمندی که به اخلاقیات پایبند بوده توانسته در این هنر ماندگار شود، حتی من می‌خواهم دایره تعریف خود را فراتر برم و بگویم در سینمای جهان نیز عموماً هنرمندانی ماندگار شده‌اند که پایبند اخلاقیات دینی بوده‌اند. با این توضیح توصیه من به علاقه‌مندانی که می‌خواهند به دنیای بازیگری ورود کنند این است که ابتدا، هدف خود را شناسایی کنند، سپس از راه آکادمیک وارد این حوزه شوند، چون مطمئن باشید روش‌های دیگر، راه مطلوبی نخواهند بود.

*سیمرغ فجر را فقط همراه با حفظ ارزش های اعتقادی ام می خواهم

وی در جواب به سوال پایانی مبنی بر این‌که افق وی در دنیای بازیگری چیست؟ اینگونه پاسخ داد: طبیعی است هر بازیگری دوست دارد در سینما به جایگاه بسیار بالایی برسد که اولین قدم آن جشنواره فیلم فجر است. من نیز سعی می‌کنم با انتخاب‌هایی که انجام می‌دهم، روزی بتوانم سیمرغ بهترین بازیگر را به خود اختصاص دهم. در ضمن اگر موقعیت پیش آید، دوست دارم تجربه بازی در کارهای بین‌المللی را هم به دست آورم، هرچند تمام این خواسته را با تکیه بر اصولی که از آنها حرف زدم مثل پیابندی به ارزش های دینی و ملی کشور کسب کنم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha